URKvatten, HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    URKvatten, HJÄLP!

    Gokväll!
    Nyss upptäckte vi att vattnet i vårt 250 l kar luktar död fisk. Men ingen fisk har försvunnit, alltså e alla vid liv. Nitrit e bra likaså ph & resten. Vattnet ser även en uns dimmigt ut, vad kan detta vara? Mkt tacksam för svar & hur det avhjälps!!

    Tack på förhand, mvh Eva
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    det är inget gott tecken! tror nog ändå att det är ammonium/nitrit som löser upp fiskens slemmhud och ger denna lukt....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Ok, då gör vi vattenbyte varje dag ett tag så får vi se om d blir bättre. Ska köpa dropptester också, nya alltså. Tror mina e för gamla kanske missvisar då. Mkt tack för snabbt svar!'
      mvh Eva

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Jag har hört att nitrit dropptest reagerar fortare än sticks test.
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          kan vara svavelgaser från ditt bottenmatrial

          vet dock inte vad du kan göra åt det.
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            om det är svavelgaser avhjälps det åtminstonde tillfälligt av att spruta ner friskt syrerikt vatten i bottnen. På sikt gäller det att antingen begränsa det organiska trycket/ minska tjockleken på bottensubstratet eller skaffa grövre bottenmaterial.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej. Tack ni som svarat.
              D hade m nitrithalten att göra. Min 7-åriga dotter erkände att hon matat fiskarna för dom såg hungriga ut.... & hon hade inte varit snål m maten direkt Jag var dessutom & köpte splitt nya dropptester som inte var gamla som visa för högt nitrit. Allt e bra igen nu med vattenbyten enligt konstens alla regler.

              fr nu har jag inte heller maten tillgänglig i barnnivå

              Mvh Eva

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Sunt förnuft...

                .. tror jag alltid är bäst.. Att använda syn och lukt för man har ju inte lust att smaka på vattnet Men luktar eller ser det urban ut så är det inte bra heller, spelar ingen roll vad testerna säger.. Det är bara att börja byta vatten och försöka dammsuga från botten... Jag trycker ner min hävert i sanden när jag byter vatten..

                Tur att inte fiskarna dog av övermatningen.. Sätt dem på svält ett par dagar...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Dom har fått svälta tills idag, Katharina. Fick grönsaker istället för flingfoder.
                  Vilken unge man har! Hade ju kunnat gå illa. Jag e ju så rädd om mina fiskar 6 speciellt i d karet där jag har mina stor praktbotior & gibbisar.
                  Blir vattenbyte ett par datr till för att va på säkra sidan.
                  E så glad att jag hitta hit till Zoopet för en månad sen. Har lärt mig massor!!!
                  TACK!

                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  Arbetssätt...