Hur många vattenbyten/vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saftsoppa
    • May 2007
    • 149

    Hur många vattenbyten/vecka?

    Jag har ett 720l med lite monster i sedan ett par veckor tillbaka. Matar ganska mycket för att få lite storlek på mina påffar och på min tiger.

    På djuraffären har de sagt "byt ut 200L en gång i veckan"... medan andra här på Zoopet sagt "byt ut 200L två-tre gånger i veckan för att få dem att växa snabbare"

    Vad är det som gäller?
    www.gamereactor.se
    Jag vill ha en osthjälm
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Om dom ska væxa snabbt ska du byta så mycket du orkar
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av Saftsoppa
      Jag har ett 720l med lite monster i sedan ett par veckor tillbaka. Matar ganska mycket för att få lite storlek på mina påffar och på min tiger.

      På djuraffären har de sagt "byt ut 200L en gång i veckan"... medan andra här på Zoopet sagt "byt ut 200L två-tre gånger i veckan för att få dem att växa snabbare"

      Vad är det som gäller?
      Halloj Saftsoppa!
      Det är väl brukligt att man byter ungefär 30, 35-40% vatten i veckan, vad gör det i liter...? 250 liter nånting, skulle jag tro. Det viktiga är balansen i vattenvärdena - inte att man "liksom måste byta vatten". Får dina Påffar regelbundet bra vatten kommer de att trivas och käka ordentligt, därmed växa och bli fina.

      Kommentar

      • Saftsoppa
        • May 2007
        • 149

        #4
        Men sköljer man inte bort bakterierna då? Om man sköljer flera gånger i veckan?

        Tack!
        www.gamereactor.se
        Jag vill ha en osthjälm
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Bakterierna har du i filtret och i viss mån sedimentlagren i sanden, så det skall nog inte vara några problem. Men varför byta vatten flera gånger i veckan...? Ålrajt, känner du för att byta lite oftare, så byt i så fall mindre volym så att vattenvärdena inte åker jojo - utan håller en god balans.

          Nu är det möjligt att jag har missat något viktigt när det gäller Påfåglar, i och med att du fått rådet att bytra stora kvantiteter vatten, ofta, för tillväxt. Upplys mig gärna, ni som förespråkar detta! Jag kan bara gå tillbaka till när jag själv hade Oscars/Påfåglar - jag körde lugna, sansade byten med vatten och de käkade, trivdes och växte snabbt som fasiken. Lekarna var inte heller något som gick av för hackor - vilka mängder yngel alltså.

          Kommentar

          • wirre
            • January 2007
            • 36

            #6
            jag byter ca 40% en gång i veckan i mitt 720 liter och mina påffar växer fint och jag har 2 honor som skenleker. Ska försöka byta till mig nån hane. Byte ibland 2 gånger i veckan och de va ena bytet lite mindre då jag matade som mest.
            720L SA/CA och 222L.

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Jag byter ca 300 liter/vecka hos mina, matar friskt med räkor 3 ggr/dag.
              Sen har jag matfritt den dagen då vattenbytet sker.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • Cold
                • March 2006
                • 1127

                #8
                Växer fiskar mycket snabbare eller är de bara lite snabbare om man byter vatten ofta,eller fick jag allt om bakfoten nu?
                540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cold
                  Växer fiskar mycket snabbare eller är de bara lite snabbare om man byter vatten ofta,eller fick jag allt om bakfoten nu?
                  När fiskar, typ Ciklider, är små matar man dem lite oftare för att de skall växa till sig och bli stöddiga och fina. Det blir lätt mat som ligger och gör vattnet dåligt - därav att man byter vatten lite mer frekvent när de växer. Vattenbytet i sig får inte fisken att växa.

                  (Och om en gammel gubbjävel som jag har missat något väsentligt här nu, so please enlighten me! Ni som kan!)

                  Kommentar

                  • Cold
                    • March 2006
                    • 1127

                    #10
                    Ursprungligen postat av MaxB
                    När fiskar, typ Ciklider, är små matar man dem lite oftare för att de skall växa till sig och bli stöddiga och fina. Det blir lätt mat som ligger och gör vattnet dåligt - därav att man byter vatten lite mer frekvent när de växer. Vattenbytet i sig får inte fisken att växa.
                    Okej,tackar för svaret
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                    Kommentar

                    • wirre
                      • January 2007
                      • 36

                      #11
                      Sen är det så att matar man 3ggr om dagen med räkor/pellets så blir det mycket skit från fisken också därav mer vatten byten. Sen så är det som MaxB säger också att det kan ligga mat kvar. Sen så tror jag att en ciklid i ett akvarium med bättre vatten kvalitet växer snabbare än en i ett akvarium där vatten inte byts lika ofta.
                      Senast redigerad av wirre; 01 June 2007, 20:15.
                      720L SA/CA och 222L.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...