hårdheten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jansson_cobhc
    • January 2007
    • 5

    hårdheten

    hej,
    undrar bara vilken hårdhet i vattnet som är bra?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Ska man odla fisk kan det ha viss betydelse, har viss betydelse för växter, i saltkar har det stor betydelse, i ett vanligt sällskapskar är det ingen direkt vitts att ändra då kranvattnet i de allra flesta fall är helt ok.
    Med hårdheten menar du GH antar jag, men skulle du mena KH så är svaret det samma.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      i saltkar har det stor betydelse,
      Ehhh du skojar va?
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • GasseG
        • April 2007
        • 368

        #4
        Totalhårdheten eller GH som den också kallas, är ett mått på alla fria joner i vattnet. Joner vanligast i vattnet är t.ex Li+, Na+, K+, Mg2+, Ca2+, vilka följer den naturliga förekomsten på jorden.....men nästan alla joner i periodiska systemet finns representerade. I saltvattenkarets vatten är jonerna Na+ och Cl- höjda till skyhöga koncentrationer, så där överger man GH-skalan och räknar istället procent eller promille av joner i vattnet. Men jag kan ha fel, det har jag ofta!
        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

        Kommentar

        • Agnez
          • February 2007
          • 337

          #5
          Ursprungligen postat av jansson_cobhc
          hej,
          undrar bara vilken hårdhet i vattnet som är bra?
          Det undrar jag oxå, men jag blev i alla fall inte klokare av svaren du fick...blev du? Jag skulle mer vilja ha en siffra att gå på.

          Agnez
          Agnez

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Agnez
            Det undrar jag oxå, men jag blev i alla fall inte klokare av svaren du fick...blev du? Jag skulle mer vilja ha en siffra att gå på.

            Agnez
            Vad gäller GH så är det oftast tämligen oväsentligt om det inte handlar om odling av extrema survattensfiskar. Jag har ingen GH-test och har heller aldrig använt någon
            Vad gäller KH så är det viktigt att det inte är för lågt (på 3 eller under 3) eftersom pH-värdet då riskerar att bli väldigt instabilt vilket inte är hälsosamt för vare sig fiskar eller växter

            Läs också akvarievatteninfon här på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • jansson_cobhc
              • January 2007
              • 5

              #7
              okok. men jag har 3 i hårdhet och pht kanar upp o ner hela tiden o vissa av mina fiskar dör o vissa inte

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av jansson_cobhc
                okok. men jag har 3 i hårdhet och pht kanar upp o ner hela tiden o vissa av mina fiskar dör o vissa inte
                Buffra upp ditt vatten med lite bikarbonat eller ett av de medel som finns i handeln. Jag vet inte vilka fiskar du har, men det finns buffert-medel som ställer in pH till vissa värden, bra till olika fiskarter.
                Kolla vilka arter du har, kolla vilket pH de trivs bäst kring, och hitta en sådant medel. Använd sedan det varje gång du byter vatten.
                En billig genväg är möjligen att lägga kalksten i vattnet.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Norpis
                  • November 2004
                  • 305

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Buffra upp ditt vatten med lite bikarbonat eller ett av de medel som finns i handeln. Jag vet inte vilka fiskar du har, men det finns buffert-medel som ställer in pH till vissa värden, bra till olika fiskarter.
                  Kolla vilka arter du har, kolla vilket pH de trivs bäst kring, och hitta en sådant medel. Använd sedan det varje gång du byter vatten.
                  En billig genväg är möjligen att lägga kalksten i vattnet.
                  Mätte just här hemma och fick att jag har KH 2 och har slängt i en näve kalksten i ytterfiltret. Nu undrar jag hur länge det kan dröja innan man får någon skillnad i vattnet pga det.
                  Annars undrar jag vilka mängder bikarbonat som behövs för att det ska göra nån skillnad. Mvh Mattias

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Det finns många trådar om bikarbonat härinne, använd sökfunktionen (uppe till höger, mellan "Nya länkar" och "Snabblänkar".

                    Kalkstenen kommer långsamt att reagera så att du får en bättre buffring och ett högre pH, men det har också att göra med hur stor omrörning du har i akvariet, vilken sorts kalksten det är, samt hur surt det var från början. Mät KH och pH en gång per vecka och kolla. Ett trix jag hört om är att lägga kalkstenen som material i pumpen.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...