Alltför hög värme, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Alltför hög värme, hjälp!

    Snälla hjälp mig någon! Här råder nu total panik då det alldeles plötsligt slagit till en grym värmebölja hos oss. Har inte kunnat förbereda mig, temperaturen i rummet ligger på 29-30 grader, och tempen inne i karet på 32!!!! Hur i h*lsike ska jag få ner den?! Har hört nått om nerkylda petflaskor men det har jag inte tid med. Plockade just upp min kampfisk hanne då hann inte pallat värmen. Har så fruktansvärt illa att vara nu, så snälla hjälp mig någon! Tog nyss bort lite varmt vatten och tillsatte kallt.
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    #2
    Jo, och karet är ett Juwel med lysramp, och det är helt täckt. Och så har jag dubbla lysrör. kan jag minska på hur länge lyset är på, de verkar värma massor!
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Stäng av belysning och doppvärmare.
      Öppna upp täckglasen. (ta av hela rampen)

      Sedan är det mekaniskt arbete som gälller. dvs frystas/kalla saker. alternatvit hälla i kallare vatten...

      Beklagar
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • albino_myra
        • September 2006
        • 161

        #4
        Tack för ett snabbt svar! Och ursäktar att jag är lite skärrad, men det känns för jävligt att jag inte lade märke till den stackaren som dog! Doppvärmaren är avstängd sedan länge, och jag tog bort lite "varmt" vatten och lade till, men det var bara drygt 5 liter. Kan jag göra så, tillsätta kallt vatten, utan att det medför risk för fiskarna? Så jag tar bort lysrampen helt, när kan jag ha belysningen på igen?
        Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Gör ett till vattenbyte och ha i kallt vatten, ev isbitar för att sänka det. Frys sedan ner några rengjorda petflaskor att ha tills nästa gång.

          Annars har tipsen som Stew sa fungerat bra för att förebygga att behöva använda petflaskorna för mig.
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av albino_myra
            Tack för ett snabbt svar! Och ursäktar att jag är lite skärrad, men det känns för jävligt att jag inte lade märke till den stackaren som dog! Doppvärmaren är avstängd sedan länge, och jag tog bort lite "varmt" vatten och lade till, men det var bara drygt 5 liter. Kan jag göra så, tillsätta kallt vatten, utan att det medför risk för fiskarna? Så jag tar bort lysrampen helt, när kan jag ha belysningen på igen?
            Fiskarna behöver inte ljuset. Växterna gör det delvis. I ett normalt rum är ljuset där för att du ska kunna se fiskarna bra. fiskarna är nöjda med det normala ljuset i rummet.
            Så låt det vara avstängt tills vidare.

            Hur stort kar har du?

            Du kommer få problem oavsett hur du gör här... Om du inte byter vatten så blir temperaturen för hög. Om du byter för mycket vatten så försviner alla bakterier osv i vattnet. MEN har du bra med filtervolym, och om detta är ordentligt inkört så borde du klara dig...
            Samtidigt så fungerar det knappast att byta vatten hela tiden. Vattnet värms upp snabbt i värmen... Hmmm...
            Det effektivaste är nog frysta petflaskor. Men de tar tid och kräver mycket arbeta, som att tex ha full koll på termometern...

            Om du släcker ljuset och tar bort alla täckglas osv så gissar jag på att tempen kommer gå ner till rumstemperatur. Dvs 29 grader. En temp som de flesta fiskar klarar ett tag.

            Vart bor du? 29 grader inne? Kan inte vara i sverige .P
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • albino_myra
              • September 2006
              • 161

              #7
              Har ett 180 liters juwel med lysramp och tättslutande täckglas. Dubbla lysrör. Tempen ligger nu på 32 grader, men är ändå rädd att någon till kommer dö innan jag hinner få ner tempen. Har ett effektivt filter, så det borde inte vara något problem, så har jag Aquasafe om jag måste göra stort byte.
              Jo, o på tal om rumstempen. Fy f*n säger jag bara! Kan inte förstå hur det blivit såhäran. Bor på övervåningen, dörren till rummet är stängd under dagarna, och solen gassar på. Fönstret går inte att öppna mer än en 10 cm springa, och det suger! Förlåt mig, är så orolig för de små liven.. Får en fläkt imorron som jag tänker ha och susa heeela tiden på turbo. Även om jag lyckas få ner tempen till 29 så har jag malar i karet som inte klarar så varmt en längre tid..
              När jag byter vatten, hur mycket av det gamla kan jag ta bort och hur kallt ska det nya vara? Iskallt, ljummet eller där mittemellan??

              Tack för era svar och ert tålamod! Och jo, jag bor i södra Finland, vi har haft 29½ grad i skuggan nu i 2 dagars tid
              Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Ursprungligen postat av albino_myra
                Har ett 180 liters juwel med lysramp och tättslutande täckglas. Dubbla lysrör. Tempen ligger nu på 32 grader, men är ändå rädd att någon till kommer dö innan jag hinner få ner tempen. Har ett effektivt filter, så det borde inte vara något problem, så har jag Aquasafe om jag måste göra stort byte.
                Jo, o på tal om rumstempen. Fy f*n säger jag bara! Kan inte förstå hur det blivit såhäran. Bor på övervåningen, dörren till rummet är stängd under dagarna, och solen gassar på. Fönstret går inte att öppna mer än en 10 cm springa, och det suger! Förlåt mig, är så orolig för de små liven.. Får en fläkt imorron som jag tänker ha och susa heeela tiden på turbo. Även om jag lyckas få ner tempen till 29 så har jag malar i karet som inte klarar så varmt en längre tid..
                När jag byter vatten, hur mycket av det gamla kan jag ta bort och hur kallt ska det nya vara? Iskallt, ljummet eller där mittemellan??

                Tack för era svar och ert tålamod! Och jo, jag bor i södra Finland, vi har haft 29½ grad i skuggan nu i 2 dagars tid
                Du kan hälla på kallt vatten. "iskall" går bra. Häll bara ut det lite här och där om du förstår hur jag menar. Så att inte allt kommer på samma plats. I teorin kanske kasnke fiskarna inte gillar den snabba temperatursänkningen.

                Byt så mycket du behöver. Ditt alternativ är att fiskarna (och dina förmodligen dyra malar) dör...
                hmm... I teorin skulle du kunna bygga ett slangsystem. en som fungerar som hävert och en som fungerar som tillflöde... men... Hmmm. blir nog svårt att få ordning på det...
                Ta ur 2 hinkar varmt vatten (20 liter) och häll i 2 kalla hinkar. Vad händer då? Hur mycket sänks tempen? Försök få ett lätt system i vattenbytandet. Ungefär 2 ur 2 in. Då kan du lätt göra bytena och du kan kanske be någon anann att göra dem när du är borta...
                Vattenberedningsmedel är ju bra. Men nu när du byter vatten hela tiden så kommer det gå åt en hel del... Om du tillsätter nytt hela tiden. Vänta tills värmen har lagt sig. Fiskarna klarar sig utan det. Har du bra kranvatten. Dvs lite jod, tungmetaller och annat så borde inte vattenbytena vara något större problem...
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • albino_myra
                  • September 2006
                  • 161

                  #9
                  Jo, att jag "sprider ut" det kalla vattnet så att allt inte hamnar i en klump eller vad man nu ska kalla det. Men nu vet jag då att iskallt vatten går bra. Kan för säkerhetens skull åka och köpa nått slags ph test, för att se att det hålls som det ska, eftersom det nu kommer bli ökade vattenbyten. Jag är inte säker på vad vi har för ph här, men om jag inte minns helt fel så borde det vara 7,5-8.

                  20 liter ut, 20 liter in, tills tempen sjunker.
                  Och jo, malarna var inte billiga precis, är lite orolig för dem
                  Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Ursprungligen postat av albino_myra
                    Jo, att jag "sprider ut" det kalla vattnet så att allt inte hamnar i en klump eller vad man nu ska kalla det. Men nu vet jag då att iskallt vatten går bra. Kan för säkerhetens skull åka och köpa nått slags ph test, för att se att det hålls som det ska, eftersom det nu kommer bli ökade vattenbyten. Jag är inte säker på vad vi har för ph här, men om jag inte minns helt fel så borde det vara 7,5-8.

                    20 liter ut, 20 liter in, tills tempen sjunker.
                    Och jo, malarna var inte billiga precis, är lite orolig för dem
                    Tror inte du behöver oroa dig för ph:t. Det är sällan ph:t som dödar... 7.5-8 i ph är helt ok för 95% av alla akvariefiskar.

                    Finns det möjglihet att du kan köpa en back på ikea? Tex en "flaj". finns ganska stora. Åka hem till någon släkting med källare (eller svalare rum iaf). Ta med vatten, fiskar, sand, växter och pumpar/filter).
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • abbimicke
                      • May 2007
                      • 599

                      #11
                      Tycker att det borde finnas motsatsen till doppvärmen som ger kyla istället för värmen? Har hört talas om något som heter oxdator eller något likande, någon här kanske vet om det.
                      http://kiwi.msun.se <- blogg

                      Kommentar

                      • kanotisten
                        • May 2006
                        • 218

                        #12
                        Du kan ju göra ett rejält vattenbyte (50%) med iskallt vatten. Du blir inte alls av med så mycket av de goda filterbakterierna. Det är absolut ingen fara

                        När jag kör vattenbyte på ca 20% drar det ner tempen från 28grader till 25 grader. Kör du ett 50% byte tror jag din temp går från 32 grader ner till 25


                        Sen har du dock ett långsiktigt problem. Om din temp hemma är 32grader nu, ja då kan du tänka dig hur illa det kommer bli när det blir riktigt varmt i sommar. Först och främst måste du fixa värmen i din bostad. har du hyresrätt är det värdens uppgift att se till att det inte bli för varmt. Du får ta ett snack med denne.


                        Jag har lite av dina problem. Jag har ett 400liters kar med heltäckande ramp och hyfsat stark belysning. Min temp kryper upp mot 29 ibland, och det är max 28 jag vill ha. jag har ingen doppvärmare (för det behövs verkligen inte, tempen sjunker ändå bara ner till 26 under kalla nätter).

                        På dagen, innan jag går hemifrån, öppnar jag några fönster så det blir tvärdrag (hoppas du inte bor på bottenvåning).

                        Jag har även lyft upp rampen lite så den står lite på glänt. Funderar även på att köpa några datafläktar och sätta in i sidan av rampen. Om man inte är så teknisk kan man köpa två billiga golvfläktar och ställa bredvid akvariet och ställa upp rampen lite.

                        Det finns akvariekylare att köpa, men dessa är extremt dyra.

                        Kommentar

                        • albino_myra
                          • September 2006
                          • 161

                          #13
                          Tack massor för alla svar! Sov med fönstret på glänt (så mycket det nu går) förra natten, och hade matningsluckorna öppna, och det tycktes hjälpa lite. Tempen i karet är nu 28½. Men vill fortfarande ha ner den till 25. Så jag kan göra ett 50 % vattenbyte, dvs hälften, utan att jag behöver oroa mig över nånting ? Inga andra fiskar verkar ha några större problem med värmen som den är nu, men 28½ är absolut för varmt för mina malar.
                          Det ni sade om att flytta firrarna vore kanske en bra idé. Vill inte ens tänka tanken hur varmt det kommer att vara i sommar då värmen kan hålla i sig i flera veckor och då är det även varmt på natten.
                          Jag har oxo funderat på om det finns en sk. "omvänd" doppvärmare, en som kyler istället för värmer.. Det vore kanske en lösning.
                          Skulle ni kunna berätta lite mer om att sätta en datorfläkt i rampen? Min kille är elektriker, han borde klara av det.
                          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                          Kommentar

                          • gudsson
                            • July 2006
                            • 342

                            #14
                            Ursprungligen postat av abbimicke
                            Tycker att det borde finnas motsatsen till doppvärmen som ger kyla istället för värmen? Har hört talas om något som heter oxdator eller något likande, någon här kanske vet om det.

                            Passa på och uppfinn den inverterade microvågsugnen för jag vill kunna dricka kall öl snabbt!
                            375 L sydamerikaliknande
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                            Kommentar

                            • kanotisten
                              • May 2006
                              • 218

                              #15
                              Ursprungligen postat av albino_myra
                              Tack massor för alla svar! Sov med fönstret på glänt (så mycket det nu går) förra natten, och hade matningsluckorna öppna, och det tycktes hjälpa lite. Tempen i karet är nu 28½. Men vill fortfarande ha ner den till 25. Så jag kan göra ett 50 % vattenbyte, dvs hälften, utan att jag behöver oroa mig över nånting ? Inga andra fiskar verkar ha några större problem med värmen som den är nu, men 28½ är absolut för varmt för mina malar.
                              Det ni sade om att flytta firrarna vore kanske en bra idé. Vill inte ens tänka tanken hur varmt det kommer att vara i sommar då värmen kan hålla i sig i flera veckor och då är det även varmt på natten.
                              Jag har oxo funderat på om det finns en sk. "omvänd" doppvärmare, en som kyler istället för värmer.. Det vore kanske en lösning.
                              Skulle ni kunna berätta lite mer om att sätta en datorfläkt i rampen? Min kille är elektriker, han borde klara av det.
                              Kylare/Chillers rekommenderar jag icke



                              Börjar på runt 5000 kr. Bortkastade pengar om du inte har värsting saltvattensakvariet med 1000000 W i lyse


                              - Små datafläktar kan sättas in i sidorna på rampen. man skär upp hål i passande storlek i sidorna på täckrampen och sätter dit datafläktar. har själv inte gjort detta, så mer info kan jag tyvärr inte ge. men om du söker finner du säkert bättre svar.

                              - Öppna upp täckrampen om natten är ett annat bra tips. Hinner akvariet kyla ner sig ännu mer under natten.

                              - Gör vattenbyten oftare. Om du gör 2-3 st vattenbyten á 20-30% i veckan med iskallt vatten från kranen borde detta få ner tempen i karet rätt bra.

                              Främsta problemet tycker jag ligger i er bostad. Det skall inte bli så varmt i någons bostad, omänskligt. Här har du den mest långsiktiga lösningen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...