Måste jag sänka PH-värdet om jag vill ha tetror??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Måste jag sänka PH-värdet om jag vill ha tetror??

    Hur känsligt är det med PH-värdet?? Jag har ca 7,5 enligt tetra dropptest. (Kranvattnet är ca 8,0 (KH ca 4) men jag har några rötter i så det sänker väl ngt). Jag har mosaikgurami & otocinclus. De verkar trivas bra. Tänker nu köpa några corydoras vilka också verkar funka i samma PH. Men...., jag gillar tetror och skulle vilja ha ett litet stim tex Colombiatetra.... men där står att de ska ha max 7 i PH, måste jag sänka mitt värde mer då och i så fall hur?? (De fiskar jag har kan ju vara i lägre PH än det jag har). Hur håller man PHt jämt om man ska börja tillsätta ngt? Eller är det bättre att jag överger tanken på tetror och väljer ngn som vill ha högre PH? (Usch vad rörigt det blev, hoppas ni förstår).
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Ursprungligen postat av Katina
    Hur känsligt är det med PH-värdet?? Jag har ca 7,5 enligt tetra dropptest. (Kranvattnet är ca 8,0 (KH ca 4) men jag har några rötter i så det sänker väl ngt). Jag har mosaikgurami & otocinclus. De verkar trivas bra. Tänker nu köpa några corydoras vilka också verkar funka i samma PH. Men...., jag gillar tetror och skulle vilja ha ett litet stim tex Colombiatetra.... men där står att de ska ha max 7 i PH, måste jag sänka mitt värde mer då och i så fall hur?? (De fiskar jag har kan ju vara i lägre PH än det jag har). Hur håller man PHt jämt om man ska börja tillsätta ngt? Eller är det bättre att jag överger tanken på tetror och väljer ngn som vill ha högre PH? (Usch vad rörigt det blev, hoppas ni förstår).
    Jag vill mena att det går bra med tetror som det ær.
    Jag har mina kardinaltetror i vatten med en pH på 7.5 och det har gått bra hitills.
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      #3
      Vi har neontetror i ph 7,5 det går bra.

      Vad jag har hört är det bättre för fiskar generellt med ett stabilt ph som kanske är lite i högt för arten än ett lägre som är instabilt.
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        OK

        För att göra det lite jobbigt kan man tänka eller göra så här

        I stället för att sätta till kranvatten (vid bytena menar jag) med pH 8,0 ( OK jag tror säkert att det är närmare 8,5 för det brukar det kunna vara) så sätter du till ett surgjort vatten istället med pH på 6,0 eller max 5,0 (surgör helst med saltsyra)

        Detta blir ungefär lite "ostabilt" som att använda kranvattnet som det är.

        (OK effekten blir tyvärr inte så stark men pH 7,0 måste du kunna nå.

        Du kommer att lära dig hur mycket syra som skall i vid vattenbytena. spä gärna syran 1/10 först, det kan bli lättare med doseringen. Och kom i håg att metaller och elektrisk utrustning "hatar" saltsyra.. så spill helst ej och skölj noga vid olyckor. Därimot är syran (framförallt som utspädd) ej agressiv på hud och sköljs lätt bort från ögona om olyckan skulle vara framme så du behöver ej vara rädd.
        Senast redigerad av Xul; 29 May 2007, 07:27. Anledning: tillägg

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Om du inte allvarligt satsar på att odla dina tetror så hade jag inte gjort något åt vattnet.
          Bättre med ett jämnt stabilt vattenvärde än att hålla på att mickla med vattnet, och mycket mindre jobb
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Och som man kan förstå av Xul's inlägg så är risken större att fiskarna far illa av att man gör fel än att man låter dom gå i något för högt pH.

            De allra flesta akvariefiskar i handeln går utmärkt att ha i "vanligt" kranvatten, vissa kan iofs vara lite kinkiga att få lek på om man inte meckar med vattenvärdena.

            Krångla inte till saker i onödan, gör det så lätt som möjligt istället och börja mecka först då du känner att du vet/kan/vill göra det.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Katina
              • January 2006
              • 163

              #7
              Jag har ingen tanke på att odla, vill bara att mina eventuella nya invånare ska må bra! Saltsyra verkar avancerat...... Mitt kranvatten (norrvatten, roslagen) är PH 8,1-8,2 enligt vattenverket. Vad tror ni om att lägga i en rot till, hur mycket kan det sänka? Jag har två små rotbitar nu ca 20x10cm styck. (Akvariet är på 180liter).

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Roten kommer knappt att göra nånting alls förutom att göra vattnet gult - men det spelar ingen roll. Som andra sagt, så länge du inte tänker ODLA tetrorna så har du inga problem med vattnet alls. Jag har tillochmed hållit neontetror i flera år i bräckvatten med pH 8.3, och de tillochmed lekte (fast äggen blev inte befruktade).
                Fisken bryr sig inte om ditt pH.

                Vad du kan, och kanske bör, göra är att lägga nån kalksten i akvariet. Det kommer att stabilisera ditt pH till 7.5. Ditt kranvatten är samma som jag har, och det är mjukt och därmed har pH en tendens att vingla om man inte stabiliserar det.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Roten kommer knappt att göra nånting alls förutom att göra vattnet gult - men det spelar ingen roll. Som andra sagt, så länge du inte tänker ODLA tetrorna så har du inga problem med vattnet alls. Jag har tillochmed hållit neontetror i flera år i bräckvatten med pH 8.3, och de tillochmed lekte (fast äggen blev inte befruktade).
                  Fisken bryr sig inte om ditt pH.

                  Vad du kan, och kanske bör, göra är att lägga nån kalksten i akvariet. Det kommer att stabilisera ditt pH till 7.5. Ditt kranvatten är samma som jag har, och det är mjukt och därmed har pH en tendens att vingla om man inte stabiliserar det.
                  Kalk buffrar bara uppåt är jag rädd... men vattnet blir stabilare det är ju klart.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xul
                    Kalk buffrar bara uppåt är jag rädd... men vattnet blir stabilare det är ju klart.
                    Till 7,5.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Xul
                      Kalk buffrar bara uppåt är jag rädd... men vattnet blir stabilare det är ju klart.
                      Vad som händer är att pH dalar till 7.5 - och stannar.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Katina
                        • January 2006
                        • 163

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Roten kommer knappt att göra nånting alls förutom att göra vattnet gult - men det spelar ingen roll. Som andra sagt, så länge du inte tänker ODLA tetrorna så har du inga problem med vattnet alls. Jag har tillochmed hållit neontetror i flera år i bräckvatten med pH 8.3, och de tillochmed lekte (fast äggen blev inte befruktade).
                        Fisken bryr sig inte om ditt pH.

                        Vad du kan, och kanske bör, göra är att lägga nån kalksten i akvariet. Det kommer att stabilisera ditt pH till 7.5. Ditt kranvatten är samma som jag har, och det är mjukt och därmed har pH en tendens att vingla om man inte stabiliserar det.
                        Vi borde ha likadant vatten, jag bor i Vaxholm. Jag trodde att kalksten höjde PH? Men det låter bra med stabilt och jag tycker det verkar lättare att slippa strula med något medel varje gång jag byter vatten. Kanske dum fråga men... hur vet jag att det är kalk i stenen? Är det de vita håliga stenarna man köper eller kan jag ta någon från semestern på Gotland? Och hur stor stenmängd behövs (180 l kar)?

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katina
                          Vi borde ha likadant vatten, jag bor i Vaxholm. Jag trodde att kalksten höjde PH? Men det låter bra med stabilt och jag tycker det verkar lättare att slippa strula med något medel varje gång jag byter vatten. Kanske dum fråga men... hur vet jag att det är kalk i stenen? Är det de vita håliga stenarna man köper eller kan jag ta någon från semestern på Gotland? Och hur stor stenmängd behövs (180 l kar)?

                          Kalksten höjer pH ja precis som du tror, men bara om vattnet är surare än 7,5......

                          Dvs pH kan inte droppa vansinningt med lagom mängd kalksten i den... och faller ej under detta.

                          Och har man det skall man absolut inte försöka sänka pH under 7,5 för då kämpar man bara mot naturen....


                          Skilj oxå på kalksten ( CaCO3 ) och kalk Ca(OH)2 Kalk kan höja pH bra mycket mer....
                          Senast redigerad av Xul; 30 May 2007, 10:30. Anledning: tillägg

                          Kommentar

                          • Katina
                            • January 2006
                            • 163

                            #14
                            Men hur ser man att det är kalksten? Har för mig att jag läst att man kan droppa ngt på (syra av ngt slag...???) eller?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katina
                              Men hur ser man att det är kalksten? Har för mig att jag läst att man kan droppa ngt på (syra av ngt slag...???) eller?
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...