JBL brux på svenska?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galeocordo
    • May 2007
    • 4

    JBL brux på svenska?

    Hej, införskaffade en Easy Test 5 in 1 (JBL's) dessvärre står allt på tyska, holländska eller franska, är det någon som har ett liknande test som har en svensk brux? Eller kan tala om vilka nivåer GH, KH, pH, NO2 och NO3 ska ha?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det enda som är direkt kritiskt är NO2, nitrit som bör vara 0 annars måste man ta till omedelbara åtgärder för att fiskarna inte ska fara illa.

    KH, karbonathårdhet, brukar ligga på runt 3-6 grader i kommunaltvatten
    GH, totalhårdheten, är normalt lika eller högre än KH
    pH, ligger oftast på drygt 7
    NO3, nitrat, kan ligga på ca 10mg/l lite där över om man vill få ite näring till växterna.

    Generaliserat men ändå lite riktvärden. Som sagt det mest kritiska är nitriten som om den är mätbar indikerar dålig filtrering i karet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Galeocordo
      • May 2007
      • 4

      #3
      akkurat! Då ska vi kolla in värdena i em.

      Kommentar

      • Galeocordo
        • May 2007
        • 4

        #4
        Sådär nu har jag kollat mitt nystartade akvarium med några växter i
        NO2 0, NO3 0, GH >7d, KH 3 (eller 6 det är svårt avgöra grön från grön) pH7,2 m a o om jag har fattat det rätt att allt är ok förrutom en liten buffert.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jupp, verkar helt normalt.
          KH 3 (bufferten) är inget direkt problem heller, iaf inte om man gör regelbundna vattenbyten.

          NO3 kommer att öka över tiden, och det vill man då nitrat är näring för växterna, dock ska det kanske inte krypa över 20mg/l i ett "normal" akvarie.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...