Nitrit i vatten - hur veta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elisabeth62
    • May 2007
    • 40

Nitrit i vatten - hur veta?

Är en nybörjare både på akvarier och detta forum. Har letat en stund men får inte riktigt kläm på det här med nitrit i vatten. Hur blir fiskarna om det är höga nitritvärden? Kan nya fiskar dö av höga nitritvärden men gamla klara det? Bor tyvärr långt ifrån en zooaffär så jag har inga "testare" för nitrit.

Ni som vet något kan väl hjälpa mig eftersom mina nya fiskar dör utan att några fel syns på dom men min gamla guldgurami lever och frodas!
  • Maria - Sjöjungfru
    • January 2004
    • 4236

Det förklaras bra i denna tråden.
    Enklaste sättet att testa nitrit, är med ett dropptest som man kan köpa i akvariebutiken.

Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Hej och välkommen...

Gamla firrar kan ha vant sig vid nitrit... Jag är ingen expert men om karet har varit igång ett tag så kan det vara andra värden som är fel. Man kan ta med ett vattenprov till Zoo så kollar de allting, PH, hårdhet, nitrat och nitrit.

Hur stort? Vilka firrar? Hur länge har du haft det igång? Mycket växter? Pump? Syresättning? Hur mycket vatten byter du, hur ofta? Hur lång tid tar det för fiskarna att äta upp maten, hur ofta matar du?
      Om proffsen här ska kunna leka dektektiver så måste du berätta mera...
      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• toccata
        • January 2004
        • 1238

Jag läste din tidigare tråd. Hur stort akvarium har du? Det kan finnas flera anledningar till att dina fiskar dör:

> För litet akvarium med för många fiskar. Beräkna 1 cm fisklängd till 1 liter vatten. Om du har en fisk som blir 5 cm när den är vuxen behöver den alltså 5 liter vatten redan nu.

Har man för många fiskar, eller släpper i dom för snabbt efter att akvariet har startats upp så finns det risk för att nitrit ska bildas. Det är ett ämne som bildas när det inte finns tillräckligt många goda bakterier som kan bryta ner fiskarnas bajs och matrester. Det tar lång tid för dessa bakterier att bildas i ett akvarium, därför är det väldigt viktigt att inte köpa för många fiskar på en gång, men också att inte ha för många fiskar i akvariet senare.

Det du kan göra är att gå till djuraffären och fråga efter ett DROPPTEST för nitrit! Mätstickor finns också men dom är inte lika bra. Med dropptestet följer du bara instruktionerna, oftast lägger man lite vatten i ett provrör, droppar ner ett visst antal droppar där och jämför den färg som bildas med en medföljande färgskala.

Upptäcker du då att du har nitrit (värdet ska ligga på noll egentligen) får du byta 50% av vattnet (aldrig allt på en gång!) och sedan 20-30% per dag tills värdet har gått ner (testa regelbundet). Om du har extremt mycket nitrit får du byta 50% av vatten OCH tillsätta medlet "Nitrivec" som finns i de flesta djuraffärer.

Ett tecken på att du har nitrit i karet kan vara att fiskarna ser hängiga ut, snappar luft vid ytan, står helt stilla och flämtar. Men det främsta tecknet brukar vara att fiskar dör utan anledning..

Har du ett bra filter (pump med filtermaterial) som är tillräckligt stort för ditt akvarium? Matar du endast ytterst lite? Byter du cirka 30% vatten i veckan? Om svaret är nej på dessa frågor är chansen större att du har problem med nitrit.

Tillsätt helst Aquasafe eller liknande vattenberedningsmedel i det kranvatten du häller i akvariet (blanda ner detta i hinken före). Kranvatten är inte alltid så bra för fiskar då det innehåller klor. Ett sådant medel kan ta bort detta problem.

Några andra viktiga saker:
        > Gör inte rent filtret, för det är där de flesta goda bakterierna sitter!
        > Mata ytterst sparsamt, bara så mycket fiskarna äter upp direkt! Inget får falla till botten.
        > Gör inte rent så mycket på botten, ta bara bort den allra översta skiten om den stör dig, men när goda bakterier bildats kommer denna skit försvinna snabbt för den bryts ner.

Lycka till!
        Senast redigerad av toccata; 23 May 2007, 08:58.
        / Ebba

Kommentar

• ize
          • May 2004
          • 612

Om du bor långt från närmaste zooaffär så går det bra att köpa tester på nätet. T ex härifrån: http://www.pwss.se/home.php?cat=394. Nu lade jag upp sidan med JBL's sortiment, det finns flera andra tillverkare om du går upp ett steg i "strukturen"

Själv använder jag JBL's "Lilla testväska" där de viktigaste testerna finns med, samt en bra bruksanvisning på svenska (och en massa andra språk). En del andra tillverkare har bara bruksar på engelska eller tyska, vilket som nybörjare kan kännas en anings lurigt. Det är ju snårigt nog som det är i början
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• elisabeth62
            • May 2007
            • 40

Tack alla ni som svarat! Men oj vad mycket jag inte berättat. Jag skall ta det så kortfattat jag kan.

Vi har haft akvariet igång 7-8 veckor. Problemen började när vi köpte de första fiskarna, 20 stycken, samt 1 st hummer. Efter cirka 2 veckor hade vi bara 1 fisk kvar, alla andra var "försvunna".

Nu har vi ordnat ett eget akvarium till hummern där han har sällskap av 3 små barber av någon sort. Så igår köpte min man nya fiskar som sällskap till den guldguramihanne som överlevde hummerns hunger. Det var:

2 guldgurami honor
            2 platy
            2 algätare (siamesiska tror jag)
            13 pyttesmå tetror
            8 guppy (3 hanar + 5 honor)

Akvariet är på 54 liter. Vi har en bra pump och vattentemperaturen ligger på cirka 25 grader. Jag matar ytterst lite 2 gånger om dagen. Jag gör delvatten- byten på ungefär 10-15% 1 gång per vecka och har även använt Easy-Life i akvariet. Det senaste bytet gjorde jag igår innan de nya fiskarna kom. Dom fick flytta in i akvariet enligt alla konstens regler.

Nu har alltså guramihonorna dött. Dom var mycket hårt ansatta av guramihanen. Dessutom har nu en guppyhane dött. Det här känns inte alls bra men jag vet inte hur jag skall lösa den akuta krisen. Alla tips mottas med största tacksamhet.

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Oj, lite mycket fisk...

... på ett så litet kar, använd dina sinnen: ser vattnet oklart ut, luktar det gammal damm, har det blivit brunsvarta alger??? Kiselalger brukar följa med obalanser, typ nitrit...

Guppy är ofta sönderavlade och känsliga. Man kan fråga i affären från vilket land de kommer, asiatiska är känsligast tydligen...

Lite mat för dig kanske är mycket för firrarna, det ska ta några minuter att äta upp och inte hamna så mycket på botten...

Byt lite mer vatten ett tag, 25-30 % i veckan. Jag tror att du har nitrit och då måste du byta vatten varje dag ett tag och köpa snälla bakterier...
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• elisabeth62
                • May 2007
                • 40

Vattnet är helt klart och luktar inte illa. Inga som helst alger i akvariet utom något litet på kortsidorna och dom är gröna. Fiskarna äter upp maten på mindre än 1 minut och jag kan inte se att något hinner falla till botten. Jag är nästan lite orolig att t.ex. de små tetrorna längre ner inte får någon mat.

Men skall jag börja byta vatten redan nu och fortsätta i hur många dagar? Jag har hällt i Easy-Life men det kanske inte spelar någon roll?

Kommentar

• Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

Jag skulle ta ett prov till affären först...

.. det kan ju hända att du fick dåliga exemplar... Jag tycker att mitt vatten har luktat instängd groddamm, du vet en sådan utan cirkulation när jag hade nitrit..

Du kan ju öka på vattenbyten till 30 % i veckan, gärna fördelat på 5 L på 3 dagar... Försök att få med växtdelar och bajs när du dammsuger.. Jag har försiktigt kramat ur filtret i smutsvattnet också, max någon gång per vecka för att få bort det värsta smutsen utan att ta bort bakterierna när jag hade nitrit..

När du har testat vattnet på affären och det i såfall har visat sig vara nitrit så kan du öka på vattenbyten till 10-15 L per dag tills värderna sjunker... Eller skicka karln att köpa ett nitrittest, dropptest det finns ett som visar ända ner till 0,1 tror att det heter JBL.

Som toccata skrev om fisksymtom vid nitrit och vattenberedning...

Sätt innerfiltret så att det bildas vågor på ytan, jag har mina högst upp vid ytan... Då strömmar det syrerika ytvattnet ner i karet och då trivs växter, fiskar och snälla bakterier... Inga luftbubblor!!! De tar ut syret ur vattnet... Det blir kämpigt ett tag tills du har fått balans, härda ut och deppa inte ihop!!!

Lycka till
                  Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

som toccata skrev

om att köpa snälla bakterier, nitrivec...
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• elisabeth62
                      • May 2007
                      • 40

Tack för tipsen! Min pump sitter med "utflödet" precis under ytan så att det bara blir vågor. Tycker Du att jag skall börja genast med vattenbyten? Jag bytte cirka 20% igår. Och vad tror Du om mängden mat? Är det tillräckligt för alla fiskarna när den äts upp så snabbt?

Kommentar

• Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

Försök att testa vattnet först...

Innan du börjar byta mera vatten... Om symtomen på fisken som toccata skrev inte stämmer och det inte luktar eller ser allmänt sunket ut skulle jag testa det innan jag börjar störa en eventuell fin balans... Som sagt, de firrar som har dött kan ju ha varit sjuka eller så från början...

Har du flingfoder så kan du smula lite under ytan efter att du har gett på ytan... Då är övriga gänget vid ytan och äter, då får tetror och framtida yngel en chans att ta det som sjunker ner innan hela gänget kommer och letar matrester...
                        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• elisabeth62
                          • May 2007
                          • 40

Vill gärna ha lite förklaring om snälla bakterier. Är det något särskilt medel jag skall skaffa och hur används det?

Fy vad jag känner mig okunnig. Stackars firrar, det här skulle jag ha lärt mig mycket mer om innan jag skaffade akvarium...

Kommentar

• Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

Ha ha...

Vi har alla varit där...

Jag köpte ett litet 30 L kar till mina räkor och passade på att stoppa i 40 st guppyyngel som bajsade enorma mängder och det blev nitritspik...

Åh, vad jag kämpade och ynglen strök med men som tur var klarade sig räkorna och rent av några räkyngel...
                            Jag var i det närmaste hysterisk när värderna aldrig sjönk och det är därför jag alltid försöker svara de som frågar om nitrit för jag vet hur ledsen man blir...

Som sagt nitrivec... Man pytsar i litegrann varje gång man byter vatten... Jag tog rekommenderad dos varje dag, (jag bytte kanske 10-20 % vatten varje dag när jag hade nitrit, istället för mera en dag i veckan)...
                            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• toccata
                              • January 2004
                              • 1238

Som alla skrev: ta reda på om du har nitrit, men tills du vet det så är det ju inte så farligt att byta åtminstone 10-20% varannan dag eller så. Tillsätt då helst Aquasafe i kranvattnet (eller liknande medel som ska göra kranvatten bra.)

Har du nitrit är det medlet "Nitrivec" som gäller!

Tråkigt att du förlorat så många fiskar. Nu vet jag inte exakt hur många du har kvar, men om den lista du skrev där uppe stämmer (minus 2 guramis) så tycker jag du har tillräckligt många fiskar i ditt akvarium, om inte för många! Så köp inga fler iallafall.

Lycka till!
                              / Ebba

Kommentar

Arbetssätt...