Fattar inte vad jag gör för fel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Fattar inte vad jag gör för fel.

    Fattar inte varför mitt akvarie inte fungerar.

    Värdena är Ok, men har för lite växter, inte konstigt när de bara dör hela tiden. Måste man verkligen köpa nya hela tiden, typ varje månad.

    Jag byter vatten varje vecka

    Jag ger mat typ var tredje dag (nu när jag haft så få fiskar)
    Tänkte jag skulle börja köpa fler fiskar nu denna månaden, men nu bara på en vecka har växterna inte mått alls bra.

    vad har ni för tips för att lyckas med akvarier.

    Hur ofta och hur mycket vatten bör man byta
    Hur många fiskar bör man ha (som mest)
    Hur mycket växter bör man ha (som mest)

    Hur ofta bör man slamsuga
    Hur ofta bör man byta filtret

    Vad ska man ha i för beredningsmedel och när
    Hur ofta ska man mata


    ja hoppas ni kan svara på mina frågor så jag kan komma på vad jag gör för fel för mina fiskar.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av ribby_girl
    Fattar inte varför mitt akvarie inte fungerar.

    Värdena är Ok, men har för lite växter, inte konstigt när de bara dör hela tiden. Måste man verkligen köpa nya hela tiden, typ varje månad.

    Jag byter vatten varje vecka

    Jag ger mat typ var tredje dag (nu när jag haft så få fiskar)
    Tänkte jag skulle börja köpa fler fiskar nu denna månaden, men nu bara på en vecka har växterna inte mått alls bra.

    vad har ni för tips för att lyckas med akvarier.

    Hur ofta och hur mycket vatten bör man byta
    Hur många fiskar bör man ha (som mest)
    Hur mycket växter bör man ha (som mest)

    Hur ofta bör man slamsuga
    Hur ofta bör man byta filtret

    Vad ska man ha i för beredningsmedel och när
    Hur ofta ska man mata


    ja hoppas ni kan svara på mina frågor så jag kan komma på vad jag gör för fel för mina fiskar.


    frågan är...hur stort akvarie har du??.....hur länge har du haft de??....du ska rengöra filtret då du ser att blåset på de är lite ös och då får du rensa de...det med berdningsmedel vågar inte svara på eftersom jag själv inte använder de....du ska inte slamsuga gruset alltför ofta...eftersom där finns alla bra bakterier som bryter ner nitriten....detta är vad jag kan....men andra som är bättre på detta kommer säkert att svara och hjälpa dig med ditt problem.....lycka till!
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är bättre att du matar lite istället och ger dem mat varje dag. Tänk dig själv att gå hungrig i 3 dagar innan du får käk.
      Givetvis ska du inte behöva köpa växter varje månad, men det beror lite på vad det är för växter du har. Köper du växter som är snygga men svåra så kan det bli så. Sedan bör du göda dem, ha bra belysning till kanske lite lättare växter i början.
      När du känner att du börjat få kontroll på läget kan du köpa lite andra växter som kanske är snäppet svårare. Börja gärna med snabbväxande växter, det finns många olika att välja mellan.
      Berätta vad det är för växter och teknik du har i karet så ska du snart få fason på karet .
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Manne_74
        • July 2003
        • 533

        #4
        om växterna dör så är det något galet med följande

        belysningen.. växter behöver ljuse
        näring.. dels näringen som kommer med nytt vatten samt om det ska gå riktigt bra så krävs någon tillförsel av näringsämnen.. finns o köpa på flaska tex.

        vattenbyte en gång i veckan 50% kör jag med i 5 karen jag har.. o det funkar fint.

        där har du några svar..

        lite mer info om ditt läge hade hjälpt.. svårt o säga "som mest" betyder i ditt läge
        MVH Magnus

        600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
        Red Sea Max Salt med slimline

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Hur ofta och hur mycket vatten bör man byta
          Jag har tre akvarium där jag byte 30% i ett av dem i veckan. 30% i månaden i ett av de andra. Ock det sista byter jag ännu mindre i.
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Hur många fiskar bör man ha (som mest)
          Räkna på akvarie volymen, t.ex 100 liter. Så tar du en sort, t.ex. molly den blir 5cm ungefär. då kan du ha 20st utan problem. Formel 1cm fisk/liter vatten.
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Hur mycket växter bör man ha (som mest)
          Tror inte att det finns någon övre gräns. Det skall ju förvisso se snyggt ut. Det gäller gara att man tillsätter så mycket näring så att växterna klarar sig. Gå in och läs lite på PMDD.se
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Hur ofta bör man slamsuga
          Det är olika från kar till kar. Jag har inte slamsugit botten på mina kar och jag tror att man gör mer skada än nytta med det.
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Hur ofta bör man byta filtret
          Man skall se till att det är bra flöde i filtret, byter du ut eller om du rengör så skall du inte ta allt filtermaterial på en gång.
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Vad ska man ha i för beredningsmedel och när
          När du har ett nystartat akvarium kan det vara bra med beredningsmedel när du gör vattenbyten och att man bereder det vatten som man fyller på. Men när du har ett fullt fungerande kar behöver du ingen beredningsmedel alls. Jag har inte haft det på 3 år.
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Hur ofta ska man mata
          1-2 gånger dagligen och inte för mycket på en gång. Mata så mycket så att fiskarna hinner att äta upp det innan det hamnar på botten. Sen är det bra om du varierar deras kost också, t.ex. flingfoder, röda, svarta eller vita mygglarver. det finns mycket mera. Det fukar för mig.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • MF1000
            • March 2007
            • 1

            #6
            hej mata gärna en till två gånger om dan ta även en titt på lysrören.växter behöver mer ljus en fiskar.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13142

              #7
              många är väldigt rädda att mata sina fiskar för mycket, men ser man till att ha en ordentlig filtervolym och sköter sina delvattenbyten så behöver man inte oroa sig... man ska förstås inte mata så pass att det ligger massa mat på botten men gärna flera ggr per dag och se till att alla fiskar får sin del. detta ger också en fördel till växterna som får en god tillgång på macronäring som annars kan bli en brist om man snålar och bara ger matvar 3dje dag. Man kan behöva tillsätta micronäring som tex TMG (tycker jag är den bästa) för att få växterna riktigt gröna och fina! Men förutsättningarna för allt det här är LJUSET, se till att ha kvalitetsrör som tex philips aquarelle eller motsvarande! vattenbyten är viktiga men de ska inte vara så stora utan istället tätare... sen vore sjutton om det inte blomma i akvariet


              *timer bör alltid användas till lysrampen för växterna vill ha regelbundna belysningstider och ca: 10tim per dygn*
              Senast redigerad av åheim; 16 May 2007, 23:58.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • ribby_girl
                • February 2005
                • 378

                #8
                Oki 250LIter tror ja det är
                Har haft det i ett år nu ungefär, lite mer.
                Har inte bytt rören sne jag köpte det, kanske bör göra det ?.
                Jag har fluval 4plus filter så när den dära gula lilla pluppen inte rör på sig mer så gör jag rent, och då all filter, det ska jag inte göra då ?.

                Ska testa TMG

                Ska vi se om jag får fart på akvariet.

                Tack för tipsen.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13142

                  #9
                  ditt filter har en väldigt underdimensionerad filtervolym så du får verkligen hålla igen på matningen! är det rören som följde med karet så bör du byta dem för det är dåliga lågbudgetrör. om jag var du skulle jag se till att utöka filtervolymen genom att använda ett filter till eller skaffa ytterfilter...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #10
                    Jag kan rekomendera Fluvals 304 filter. Det ät ett ytterfilter som jag köpte när jag hade 180liters akvarium. Nu kör jag den i ett 310 liter. Dimensionerat til 300-350 liter har jag för mig. Tror att jag gjort rent den 3 gånger på 3 år.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • ribby_girl
                      • February 2005
                      • 378

                      #11
                      mm gillar direkt inte ytterfilter, räcker det om jag skaffar ett till fluval fyra plus filter ?
                      Har haft lite olyckor med uytterfilter, med farsans förra fru hade en dam på 3kubik som hon hade ytterfilter, rören där gick sönder hela tiden, tur att de var utomhus, men en dag var de typ bara hälften av vattnet kvar när vi kom ut.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...