låter intressant. men i stället för det som du sa skulle jag sätta en timer på en pump som pumpar ut vatten som slår av vid en viss tid och sen en pump som pumpar in så fort den andra pumpen stannat och fyller igen sen kan man sätta en vecko eller månads timer på det beroende på vad man vill ha har testat lite på det men det som krånglar för mig är dock att man måste ha en stadig vatten källa har liksom inte fler kranar i min lägenhet som kan stå på helatiden
Kan man byta vatten för ofta?
Kollaps
X
-
Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 13 May 2007, 20:49.Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret! -
Jag bor i samma stad som Kjell, har ett riktigt välbelastad akvarium och byter vatten ca 25% var tredje månad. Eventuell dålig buffertförmåga kan ökas, fiskavfall kan oxideras och tas upp av växterna, med tiden går gh ner, det går att öka. Med tiden står man där med ett enda reéllt problem. Gammalt vatten tappar ljusgenomträngligheten. Men det kan man förebygga med.....Ja just det, i mitt fall 25% vattenbyte var tredje månad.
Byter man för mycket så får man bekymmer med ostabilt vatten, kliande fiskar och illamående växter (jag vet om pmdd, men jag tror nog att fiskskit är bättre)
MVH
MagnusKommentar
-
Jag bor i samma stad som Kjell, har ett riktigt välbelastad akvarium och byter vatten ca 25% var tredje månad. Eventuell dålig buffertförmåga kan ökas, fiskavfall kan oxideras och tas upp av växterna, med tiden går gh ner, det går att öka. Med tiden står man där med ett enda reéllt problem. Gammalt vatten tappar ljusgenomträngligheten. Men det kan man förebygga med.....Ja just det, i mitt fall 25% vattenbyte var tredje månad.
Byter man för mycket så får man bekymmer med ostabilt vatten, kliande fiskar och illamående växter (jag vet om pmdd, men jag tror nog att fiskskit är bättre)
MVH
Magnus
Oavsett vilket så håller jag som sagt inte alls med utan menar att frånvaron av regelbundna vattenbyten istället ger ett instabilt vatten.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
MVH
MagnusViva Leo BuscagliaKommentar
-
Det finns många akvarister som kör sina akvarier enligt low-tech metoden, vilket bl a innebär att man byter väldigt lite vatten. Det viktiga är väl inte hur mycket vatten man byter utan att vattnet i akvariet är bra för fiskarna.
Givet att både KH och pH håller sig på lämpliga värden och att man har växter som konsumerar restprodukterna av nitrifikationen, varför ska man byta vatten annat än för att avlägsna överskott av nitrat och fosfat?
Kollade precis vattenvärden i mitt ungfödarakvariet där jag inte behövt byta vatten på länge. Mätningsresultaten blev:
KH 7
pH 7.6
Nitrat 2 ppm
Växterna i det akvariet är så effektiva på att konsumera nitrat att jag måste tillsätta extra nitrat. KH och pH är perfekta för ungfödare. Varför ska jag då hålla på och byta vatten? Finns det någon anledning över huvud taget?"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
-
svar ja! vattnet utarmas med tiden på mineralsalter och dessa är livsviktiga för fiskar och växter... sen blir ju vattnet väldigt fullt av bakterier som kan vara påfrestande för fiskens immunförsvar!
De mineraler jag främst märker försvinner i vattnet är karbonat, Kalsium och magnesium. De behöver jag tillsätta för att växterna skall må bra.
Vilka bakterier är det du tänker på som påverkar fiskens imunförsvar? Den enda patogen jag känner till som påverkar imunförsvar är hiv, men det finns väl inte i vattnet?
MVH
MagnusKommentar
-
Jag har redovisat förutsättningarna och tankegångarna, lite mer än de flesta andra i denna tråd. Givetvis gäller det just detta välbelastade västafrikaakvariet på 650 liter med svag belysning, mycket växter, kraftig matning och en stor rot som skitar ner akvariet. Utan denna rot hade mindre vattenbyten kunnat funka.
Varje gång jag har en kund på jobb som har problem med sitt akvarium så uppmanar jag han/henne att ta med ett vattenprov så att vi har någonstans att börja. I några av fallen är det nystartade akvarium med amoniak eller nitrit. Men i de andra fallen, de som är inkörda kar sedan länge ser jag i princip bara två fall: gödningsbrist pga för mycket vattenbyten och fosfatöverskott pga stark cirkualtion och för dålig slamavskiljning. Endast i ett fall har jag sett tecken på för lite vattenbyten. Då handlade det om ett kar som stått i 3 år utan vattenbyten, detta var för lång tid för detta kar med denna belastningen.
Att kramfors förespråkar noggranna vattenbyten och fasistisk renhållning av filter beror enbart på en sak. Du håller på med koi. Jag har all förståelse i världen för att koi med sin biomassa och sin aptit på växter behöver både mycket vattenbyten och nogrann filterhygien. En fullvuxen koi motsvarar väl ca 2000 normalstora ciklider i biomassa och metabolism. Som du säger kramfors så beror det alltid på de specifika förhållandena i akvarierna, men enligt min erfarenhet är det vanligare med för mycket vattenbyten än för få. Att din erfarenhet är det omvända förstår jag mycket väl.
Till Kjell, jag tror att det är läge att redovisa vad vi anser vara stabilitet i ett akvarium. För mig är det att när förhållanden förändras så gör de det sakta. Ett totalt stabilt akvarie system där inget någonsin förändras är svårt eller rent ut sagt omöjligt. Det som skonar våra fiskar är att förändringarna går sakta, ju saktare desto bättre. Vid ett vattenbyte på 50% så förändras allt i karet på en mycket kort tid, temperatur ph, kh, gh no3,po4 osv. Detta gynnar i många fall algerna framför växterna och det stressar fiskarna som måste jämna ut osmosen onaturligt snabbt, dessutom så gör kloret att fiskarna kliar sig. Så snabba förändringar finns inte någonstans i naturen och jag betvivlar att det är nyttigt för fiskarna. Det är därför jag säger JA, man kan byta för mycket vatten.
Sen är det givet att vid bra kranvatten och 200% vb om dagen så förändrans ingenting, allt är väldigt stabilt. Av den anledningen så kan man visst säga NEJ det går inte att byta för mycket vatten. Men det är inte kala växtfria antibiotikamatade akvarium med broilerdiskus jag vill ha. Jag vill ha en levande miljö där samspelet mellan djur och växter står för den övervägande delen av skötseln, där framgång innebär så lite behov av ingrepp från mig som möjligt.
Men jag kommer alltid att förespråka vattenbyten som det bästa sättet att på lång sikt hålla en bra miljö i akvariet. Jag ställer mig bara skeptisk till den inflation som sker bland entusiaster: Liiite till så är jag en duktig akvarist. Lagom är ledordet för mig.
MVH
MagnusKommentar
-
Till Kjell, jag tror att det är läge att redovisa vad vi anser vara stabilitet i ett akvarium. För mig är det att när förhållanden förändras så gör de det sakta. Ett totalt stabilt akvarie system där inget någonsin förändras är svårt eller rent ut sagt omöjligt. Det som skonar våra fiskar är att förändringarna går sakta, ju saktare desto bättre. Vid ett vattenbyte på 50% så förändras allt i karet på en mycket kort tid, temperatur ph, kh, gh no3,po4 osv. Detta gynnar i många fall algerna framför växterna och det stressar fiskarna som måste jämna ut osmosen onaturligt snabbt, dessutom så gör kloret att fiskarna kliar sig. Så snabba förändringar finns inte någonstans i naturen och jag betvivlar att det är nyttigt för fiskarna. Det är därför jag säger JA, man kan byta för mycket vatten.
Visst är det bra om förändringarna går sakta - men inte om det går åt fel håll. Idag har de flesta för lite växter i sina akvarier, matar för mycket, har för dåliga biologiska filter, samtidigt som vattnets buffringsförmåga är låg och om man då struntar i att byta vatten så kommer värdena sakta att förändras. Detta tål fiskarna (de kan nästintill vänjas vid att leva i en kloak bara förändringen sker långsamt) - men när man så en dag kommer fram till det oundvikliga vattenbytet så gör de flesta stora vattenbyten - dvs byter ut ett akvarievatten med ett pH på 5, mot nytt kranvatten med ett PH på 8 - och då tar det en ände med förskräckelse.
Men visst jag köper ditt sätt att sköta ditt akvarium på förutsatt att
1/ man har mycket växter i akvariet
2/ man har fullständig kontroll över näringstillsättningen (foder/växtgödning etc) i akvariet
3/ Man har ett bra buffrat vatten
4/ man har ett bra biologiskt filter
Anser dock inte att verkligheten ser ut så idag att gemene man har sådan kontroll över sitt akvarium och för att få stabila vattenvärden i akvariet så är det bästa därför med små (upp till 1/3) men relativt täta vattenbyten (varje eller varannan vecka). Vilket också är vad jag skrev ovan
Är förhållandena bara optimala kan det i vissa fall mycket väl kunna fungera med vattenbyten varannan månad - men varför chansa. Det bästa är alltid att göra små men regelbudna ganska täta vattenbyten - då är risken minst att det blir problem.
Håller för övrigt med om när du skriver
Sen är det givet att vid bra kranvatten och 200% vb om dagen så förändrans ingenting, allt är väldigt stabilt. Av den anledningen så kan man visst säga NEJ det går inte att byta för mycket vatten. Men det är inte kala växtfria antibiotikamatade akvarium med broilerdiskus jag vill ha. Jag vill ha en levande miljö där samspelet mellan djur och växter står för den övervägande delen av skötseln, där framgång innebär så lite behov av ingrepp från mig som möjligtAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Å andra sidan så har ju ni en väldig massa nitrat i vattnet pga utsläpp från jordbruken så det är ju inte så kul direkt.Akvaristiska hälsningar
Kjell
-
För det mesta är vi faktiskt överens jag och Kjell, men för sakens skull så driver jag på diskussionen lite till
Nu påstår jag nog inte att man i Sverige skall byta 50% av vattnet utan att man skall göra relativt täta vattenbyten (med undatag för vissa odlingar).
Visst är det bra om förändringarna går sakta - men inte om det går åt fel håll
Idag har de flesta för lite växter i sina akvarier, matar för mycket, har för dåliga biologiska filter, samtidigt som vattnets buffringsförmåga är låg och om man då struntar i att byta vatten så kommer värdena sakta att förändras
men när man så en dag kommer fram till det oundvikliga vattenbytet så gör de flesta stora vattenbyten - dvs byter ut ett akvarievatten med ett pH på 5, mot nytt kranvatten med ett PH på 8 - och då tar det en ände med förskräckelse.
Å andra sidan så har ju ni en väldig massa nitrat i vattnet pga utsläpp från jordbruken så det är ju inte så kul direkt.
MVH
MagnusSenast redigerad av Tropfrog; 14 May 2007, 10:37.Kommentar
-
Nej, det ær inte kul. Vattnet ær inte speciellt bra i Danmark. Då jag flyttade från Sverige tllbaka till Danmark kunde jag inte dricka vattnet den førsta tiden, det smakade så illa att det inte var drickbart!Mvh.
Johan - akvarielös!Kommentar
-
Jag är beredd att hålla med tropfrog i att det råder ibland lite av hysteri av vattenbyte på zoopet och då främst stora vattenbyten. De vanligaste är nog att nybörjaren inte alls vet om vikten av regelbundna delvattenbyten utan byter allt vatten och rengör filtret o gruset ca 2ggr/år... sen finner en del vägen hit till zoopet och får höra hur viktigt det är med täta vattenbyten och börjar då byta ibland upp emot 50% 1-2ggr/veckan i tron att ju mer dess bättre... jag är inte förespråkare för detta! så små förändringar som möjligt utan att för den skull skvimpla med små skvättar vatten varje dag så tycker jag att 1/4- 1/3 av vattnet bör bytas 2-4ggr/månad i ett i ett akvarium. Den vanlige akvaristen håller inte stenkoll på alla nivåer i karet och gör man då vattenbyte var 3dje månad så är det knappast gynnsamt för innehåallet i karet!Viva Leo BuscagliaKommentar
Kommentar