Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    Grumligt vatten

    hej!

    jag har nu haft mitt akvarium i snart 2 veckor

    jag har pump, belysning med 2 st glödmlampor, akvariet är på 48 l, ca

    i det har jag 2 st Marmorgurami, 1 st silvermolly, en ung ancistrusmal samt 5 st zebrafiskar

    nu undrar jag varför vattnet blir så grumligt direkt, bara ett par timmar efter att jag gjort delvattenbyte?
    har inte så värst mycket växter, ca 6-7 st

    beror det grumliga vattnet på att jag ej har filter, eller beror det på att jag har för lite växter, eller vad?

    kanske borde skaffa filter......

    någon?//

    Kristoffer
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    #2
    med filter mena du pump då?isf de måstes alltid ha(va ja vet så)
    Annars kolla längst ner på sidan där finner du 5st med samma fråga typ.
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

    Kommentar

    • Stoffy34
      • April 2007
      • 882

      #3
      hej!

      nej jag menade filter, inte pump
      för det har jag redan

      ok, tack för tipset dude!

      so long

      Kristoffer

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #4
        hur mkt/ofta byter du?
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • Stoffy34
          • April 2007
          • 882

          #5
          hej!!

          ja ca varannan dag, då byter jag ca 50 procent av vattnet

          detta beroende på att jag ej har filter, trodde jag behövde det med tanke på att vattnet var så skitigt hela tiden

          i går bytte jag ca 80 procent av vattnet, tvättade gruset, planterade om växterna med, tillsatte Biotopol, du vet?

          är jag helt ute och cyklar eller??

          funderar på att stänga av pumpen en timme eller så
          vad tror du om det?

          måste man ha filter föresten, i ett 48-liters akvarium??

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Läs dessa länkar innan du fortsätter med dina funderingar så kommer du ganska långt på vägen: http://www.zoopet.com/index.php?opti...442&Itemid=215
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Stoffy34
              • April 2007
              • 882

              #7
              hej!!

              tack för tipsen!!

              kan jag prova med att stänga av pumpen en timme eller så och ser om det gör vattnet lite klarare?
              fiskarna klarar väl en timme utan att pumpen går?

              vet du hur lång under vattenytan man skall ha luftupsläppet?

              eller skall jag satsa på att byta större delen av vattnet igen, och mata MYCKET sparsamt, så att vattnet inte grumlas igen?//

              Kristoffer

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Köp en pump med filter.
                Pumpen ska alltid vara igång.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Skaffa ett innerfilter tex et Fluval 2+, det är överdimensionerat för ditt akvarium men det skadar alldrig, det går desutom att ställa ner flödet om du tycker det blåser för mycket.

                  Filtret ska du alldrig rengöra om det inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur filtermassan i en skvätt gammalt akvarievatten som du har i en hink el dyl.
                  Så att du inte dödar alla filterbakterier.

                  Undvik att röra om så mycket i gruset utan sug bara upp den lösa skiten på ytan, när du fått filtret att fungera ordentligt behöver man sällan eller alldrig suga upp skiten eftersom den bryts ner och växterna kan tillgodogöra sig det.

                  När filtret är inkört (ca 4 veckor) kan du minska vattenbytena till ca 30% i veckan om du har måttligt med fiskar och ordentligt med växter och då gärna av dom lite snabbväxande sorterna tex vanlig vattenormbunke, hornsärv mfl.

                  Vad du måste tänka på nu är attt mata väldigt lite dom kommande veckorna och hålla koll på fiskarna så dom mår bra eftersom risken för nitritförgiftning är överhängande, du kan även fortsätta byta ca 20% vatten varannan dag
                  dom kommande veckorna.

                  Kolla även på bif länk så ser du vad som händer i ett akvarium dom första veckorna.


                  Och vad du än gör så skaffa inte fler fiskar den kommande månaden, efersom du måste få igång de biologiska i ditt akvarium i annat fall är risken stor att det slutar med döda fiskar och tappat intresse.

                  Vad du ochså bör göra är att läsa om uppstart, nitrit mm mm.
                  Använd sökfunktionen i forumet så hittar du massor av info, det finns även massor av info på Zoopes startsida som du kan kolla på.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Glömde ang pumpen/filtret att du behöver ingen syrepump utan det räcker att du riktar utblåset från filtret mot ytan så du får en ytrörelse dvs små vågor på ytan, det behöver inte bubbla och fräsa utan huvudsaken är att ytan rör sig.
                    Desutom är de som kramfors säger,pumpen ska alltid vara igång, det är mycket viktigt eftersom i annat fall är risken stor att filerbakterierna dör.

                    Såg även att du hade glödlampor, dom är inte så bra vare sig för växterna eller plånboken, ett tips kan vara att du skaffar lågenergilampor isället, jag har alldrig provat dessa men jag tror dom är lite bättre för växterna.
                    Senast redigerad av albjohn; 15 April 2007, 10:32.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • Stoffy34
                      • April 2007
                      • 882

                      #11
                      Tjenare Leif!

                      man tackar och bockar för all din suveräna information!!!

                      jag håller nu på att leta upp ett större akvarium, skall nog köpa ett på ca 120-150 liter

                      sedan flytta över fiskarna dit, samt skaffa ett bra filter, det du sa Fluval 2+ verkar ju bra!

                      något annat att tänka på innan jag flyttar över mina fiskar från mitt nuvarande akvariet till det nya??

                      hittade ett akvarium på blocket på 135 liter med lysrör,filter osv
                      det verkade juste!!

                      ha re bäst!!

                      Kristoffer

                      sedan kommer jag att använda mitt nuvarande akvarium till yngel som jag förhoppningsvis kommer att få när mitt nya akvarium är igång

                      Kommentar

                      • Stoffy34
                        • April 2007
                        • 882

                        #12
                        hej

                        har skaffat ett 135-liters akvarium i dag med lysrör samt en Eheim Ytterfilterpump

                        så nu skall jag köra det ett par dagar, och sen skall fiskarna få flytta från 48 liter till 135

                        då kommer det nog bli fint
                        mitt 48-liters skall jag ha till yngel

                        ha re bäst

                        Kristoffer

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Då är det bara att gratulera, nu är du inne på rätt spår!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...