Missfärgat vatten.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

Missfärgat vatten.

Köpte en rot till akvariumet i förrgår, som jag la i direkt. Nu har vattnet blivit ganska mörkt. Kan det påverka vattenkemin eller vara skadligt för fiskarna på något sätt?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Falken_Linus
    • March 2007
    • 16

Det är humus ämnen som färgar vattnet brunt, det är ofarligt kan se lite tråkigt ut bara. Det är pH sänkande så rötter är kanske inte att rekommendera i akvarier somm man ska hålla ett högt pH värde i.
    /Linus

Kommentar

• maria_
      • March 2007
      • 2867

Men det var ju bra! För mitt pH är lite för högt, om det inte har ändrats sen jag kollade det vill säga. Får nog kolla det i morgon igen.. Att det ser fult ut bryr jag mig inte så mycket om, det borde väl försvinna efter några vattenbyten. Dessutom förväntar jag mig inte att akvariumet ska bli fint förrän växterna har växt till sig. Men sen ska jag vara petnoga med utseendet.
      Med vänlig hälsning,

Kommentar

• Falken_Linus
        • March 2007
        • 16

Det kan ju vara snyggt med lite "te" färgat vatten om man t ex försöker efterlikna en plats i naturen amazonas eller någon flod i afrika .
        Jag har själv lagt ner en rot på samma sätt, efter par vattenbyten är färgen borta. sen så forstätter den att färga av sig men det tar mycket längre tid än när den var ny.

/Linus

Kommentar

• Agnez
          • February 2007
          • 337

Köpte oxå rötter till ett nystartat akvarium. Personligen tyckte jag väldigt LITE om att vattnet, som från början var relativt klart, blev tefärgat som det så fint heter (skitfärgat skulle jag hellre kalla det:-))
          Jag kokade mina rötter i 3-4 omgångar typ 15-30 minuter per gång och vattnet är hur klart som helst efter det.
          Agnez

Kommentar

• albjohn
            • March 2006
            • 1179

De försvinner med tiden om byter vatten regelbundet.
            Mvh Leif

Kommentar

• Falken_Linus
              • March 2007
              • 16

Ursprungligen postat av Agnez
              Köpte oxå rötter till ett nystartat akvarium. Personligen tyckte jag väldigt LITE om att vattnet, som från början var relativt klart, blev tefärgat som det så fint heter (skitfärgat skulle jag hellre kalla det:-))
              Jag kokade mina rötter i 3-4 omgångar typ 15-30 minuter per gång och vattnet är hur klart som helst efter det.
              Ja det beror ju på om man vill försöka efterlikna en biotop! Att ha en sydamerikansk biotop utan "skitit vatten" är ju ganska misslyckat, ser inte ut så i naturen.

/Linus

Kommentar

• Agnez
                • February 2007
                • 337

Ursprungligen postat av Falken_Linus
                Ja det beror ju på om man vill försöka efterlikna en biotop! Att ha en sydamerikansk biotop utan "skitit vatten" är ju ganska misslyckat, ser inte ut så i naturen.

/Linus
                Ja...smaken är ju som bekant som baken
                Agnez

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

en nackdel med tefärgat vatten är att mycket ljus försvinner vilket inte alls är bra om man har ljuskrävande växter!
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• maria_
                    • March 2007
                    • 2867

Ursprungligen postat av åheim
                    en nackdel med tefärgat vatten är att mycket ljus försvinner vilket inte alls är bra om man har ljuskrävande växter!

Det ser faktiskt ganska mörkt ut nu, och det är lite tråkigt. Men jag gjorde ett delvattenbyte idag, så nu ser det lite bättre ut.
                    Med vänlig hälsning,

Kommentar

• Falken_Linus
                      • March 2007
                      • 16

Ursprungligen postat av Agnez
                      Ja...smaken är ju som bekant som baken
                      Sant. Det är snyggt med klart vatten, när fiskarna "svävar" fram måste jag medge, särskilt till ca och ma ciklider.
                      /Linus

Kommentar

• nike83
                        • November 2005
                        • 354

om man inte vill ha brunt vatten så bör man lägga roten i vatten någon vecka innan man lägger i den i akvariumet! kan juh vara lite problematiskt med en stor rot!

men som tidigare har sagts, de försvinner efter ett par månader!
                        Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                        5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

Kommentar

• maria_
                          • March 2007
                          • 2867

Jag har inte tålamod till att vänta någon vecka..
                          Med vänlig hälsning,

Kommentar

• nike83
                            • November 2005
                            • 354

då får du ha brunt vatten! gör inte för många vattenbyten bara! när min rot slutade färgade av sig helt plötslit och det syntes direkt!
                            Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                            5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

Kommentar

• maria_
                              • March 2007
                              • 2867

Fast min vill inte sjunka.. Hur lång tid brukar det ta?
                              Med vänlig hälsning,

Kommentar

Arbetssätt...