Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

    Nytt akvarium

    Jag gick för att köpa vattentester och kom även hem med ett "guppy hotell" till mina dvärg kulfiskar, de skräpar ju ner nåt förtvivlat och det här ska vara bättre pump (och så behöver jag ju ett till akvarium). Nu till frågan, de är ganska känsliga för om inte karet är ordentligt inkört (enligt vad jag har läst), räcker det med att jag tar sand och vatten från det gamla karet eller måste jag låta det gå en månad med andra fiskar? (kommer precis på att jag inte köpte nitrivec som jag ju också skulle ha)
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    #2
    Kan du få över bakteriekultur ifrån ett inkört kar så skall det inte vara några problem. Som exempel startade jag upp mitt 400 kar på tre dagar

    I mitt fall var det helt ny inredning och ny sand men jag tog ca 100liter vatten ifrån karet där fiskarna gick innan och flyttade över filtret. Planterade en hel del nya växter första dagen och två dagar senare åkte de första fiskarna i. Väntade sedan en vecka innan resten åkte i (i samband med vattenbyte). Har nu varit i drift i ca 1 månad helt utan problem och utan en enda höjning av nitrit-halten.
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

    Kommentar

    • Emmma
      • January 2007
      • 340

      #3
      Jag har tänkt ta sand + vatten från gamla, vet inte om jag kan få med pumpen från gamla karet dock. Måste ha ottosarna som går med kulorna någonstans och stora karet(200l) har fortfarande rätt svajiga nitritvärden...

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        100l vatten ger inte mycke bakteriekultur då dom sitter på din inredning och i pumpen

        Starta upp de långsamt med hjälp av nått gammalt filter
        eller ta lite filtermatrial från nått inkört o släng ner i sumpen
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Nä men är gruset fortfarande vått och levande så finns en hel del bakterier där

          Och ta så mycket vatten som möjligt från gamla och tvätta ej gruset eller låt det torka ut eller så.

          Det finns tyvärr en utbredd uppfattning på forumet att närmare 70-100 % av de nyttiga bakterierna sitter i pumpen...... Det är dessa filterdyrkare som ej vågar spola av filtret under kranen

          Det är som mayday säger inredning, filter och sedan vatten (i den ordningen) sitter "kulturen"

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            #6
            Fiskarna är flyttade med sand och vatten och växter pumpen och det grus som inte fick plats fick vara kvar i gamla karet, tror det har gått bra både för kulorna och de som fick flytta in i deras gamla kar...

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Går säkert bra

              Det kommer säkert att funka. Jag stoppade ner lite, lite filtermaterial från det gamla filtret till det nya när jag startade upp. Det räckte. Sedan kan man ju alltid hälla i lite köpesbakterier om man är orolig vid de följande vattenbytena. Jag har hört att det bara tar ca 12 timmar för bakterierna att fästa vid det nya filtret om man använt en del gammalt vatten som kultur.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              Arbetssätt...