Tillsätta Aquasafe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redpassion
    • March 2007
    • 47

    Tillsätta Aquasafe?

    Ska imorgon köpa mitt 6-kantiga på 54 liter.
    Ska bara lägga i sand och vatten imorgon, då växter ska inhandlas på Måndag. Fick rådet i en butik att köpa Tetra Aquasafe för uppstart, men frågan är nu: Är det något att ha?
    När ska man tillsätta detta? Efter man satt i växterna, eller kan jag tillsätta det i rekomenderad mängd redan imorgon?

    Jag kommer att ställa 1000 olika frågor, och vara hur jobbig och okunnig som helst (trots mycket mycket läsande och tittande) Hoppas ni ha förståelse
  • quarantino
    • February 2007
    • 350

    #2
    Vet inte om växter är så känsliga för kranvatten men det skadar nog inte iallafall, det neutraliserar tungmetaller och klor etc... om jag inte fattat det fel Aquasafe är väl som Biotopol, antar jag!

    Ska du ha fiskar i?

    Om du inte har bråttom kanske du kan prova följande: http://www.tropicalfishcentre.co.uk/Fishlesscycle.htm

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Låt mej inflika här - jag har köpt in massor av PVP - den viktigaste ingrediensen i Aquasafe för 3 år sedan. Jag använde det senast för 3 år sedan. Jag byter cirka 80% av vattnet varje vecka i mina små ofiltrerade burkar. Den enda försiktighetsåtgärden är att vattnet får stå över natten. Inte alla fiskar klarar detta men många även ganska svåra arter. Och det finns många professionella odlare som kör vattenbytena direkt från kran. Så varför säljs så många dyra vattenvårdsprodukter och tester på zoo-affären tro???
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        har testat en del lowtech-tankar utan A-S etc, och fiskarna lever. en del har till och med förökat sig.
        i min hightech-tank så kör man med 50% vattenbyte/vecka, och jag tillsätter bara halv dos A-S. kommer snart gå ner till 1/4's dos.

        Kommentar

        • quarantino
          • February 2007
          • 350

          #5
          Man ska alltid vara skeptisk mot marknadsmässiga skäl!

          Har under två år kört kranvatten direkt... inte mkt problem, däremot fick jag problem med den senaste burken, av andra skäl, och då har jag kört Biotopol för säkerhetsskull, för att minska stressen... kanske onödigt, kanske inte, går ju inte att avgöra!

          Kommentar

          • Redpassion
            • March 2007
            • 47

            #6
            Ok, är lite slow ibland så jag ska kolla om jag fattat rätt:
            Aquasafe tar egentligen bara bort tungmetaller och dyl. som ändå försvinner om man låter vattnet stå i ett dygn?
            Ska ju som ni förstår starta upp mitt kar from scratch så jag kör på mina tips jag fått ang. att starta upp ett kar, men jag tillsätter nog mitt Aquasafe för att vara "safe" :P

            Kommentar

            • quarantino
              • February 2007
              • 350

              #7
              Vad jag förstår så är det bara klor som försvinner när vattnet står till sig och att vattnet expanderar... pH:t sjunker något! Tungmetallerna är nog kvar, sen om de är i en ohälsosam koncentration eller ej, vad vet jag, för fiskar kanske? I Biotopol är det nåt med kolloider som sägs skydda gälar osv... Samt aloe vera, verkar biotopriktigt och bra!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av Redpassion
                Ok, är lite slow ibland så jag ska kolla om jag fattat rätt:
                Aquasafe tar egentligen bara bort tungmetaller och dyl. som ändå försvinner om man låter vattnet stå i ett dygn?
                Ska ju som ni förstår starta upp mitt kar from scratch så jag kör på mina tips jag fått ang. att starta upp ett kar, men jag tillsätter nog mitt Aquasafe för att vara "safe" :P
                Aquasafe mot tungmetaller vet jag inte så mycket om. PVP är en kolloid som skall vara skonsam mot gälar och slemhinnor om jag förstått det hela rätt. Kloret avgår om vattnet får stö över natten och om det inte är i form av kloraminer men det är ovanligt i Sverige. Att låta det stå över natten ger också en temperaturutjämning som jag eftersträvar eftersom jag gör riktigt stora vattenbyten. Jag använder ju mej av kallvattnet som faktiskt är godkänt som livsmedel (apropå det där om tungmetallerna). Varmvattnet är dock inte godkänt bör påpekas. Om man fyller upp en större burk från scratch så kanske Aquasafe kan vara en bra idé om man nu använder sej av vatten från båda kranarna. Och det var det jag gjorde när jag köpte in PVP:et.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Jag använder endast Aquasafe vid uppstart, vid vattenbyten 30%-50% i veckan blir det slang direkt från kran utan tillsatser, detta pga att jag rent ut sagt är för snål för att köpa en massa tillsatser och jag har då alldrig haft några problem med detta.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Jag använder medel typ AquaSafe vid uppstart - men inte vid den regelbundna skötseln.
                    Om det behövs eller inte behövs i den regelbundna skötseln går inte att ge ETT svar på - det beror på omständighterna som t.ex.
                    Vilket kranvatten man har - på en del orter tillsätter vattenverken ammoniumsulfat som kloreringsmetod, man kan ha mycket koppar i ledningarna, man kan ha en egen brunn etc. Vid sådana tillfällen måste man ofta använda vattenberedningsperparat vid alla vattenbyten.
                    Hur man sköter sitt akvarium - slarvar man med vattenbytena så det blir långt mellan dem så bör man använda vattenberedningspreparat
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...