Hur mycket salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula
    • May 2006
    • 5

    Hur mycket salt?

    Hej,

    hur mycket vanligt jodfritt salt och hur mycket ektozon ska jag ha per 50L vatten till en slöjstjärt? det gäller förebyggande dos, fisken är frisk.

    jag har fått många olika svar på detta från affären, en del säger att jag inte behöver vanligt salt om jag har ektozon i, andra säger att jag ska ha en del av varje. doseringen har också varierat mycket - är det någon som vet?

    mvh Paula
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du skall inte ha salt till sötvattensfisk.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Attans
      • December 2006
      • 94

      #3
      Vanligt jodfritt salt, runt 3-4 tsk. Tänk på att vanligt salt "ligger kvar i vattnet", vi vattenbyte tillsätter du då bara salt för det du tog bort. Byter du 20 l så kan du tillsätta 1,5 tsk ungefär.

      Vad gäller ektozon så fungerar det inte som vanligt salt eftersom det oxiderar. Följ därför bruksanvisningen i paketet.

      Akvarist under upplärning

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Hur menar du att nacl oxiderar, vad blir det då? onacl? Nejdu, jag tror du fått fel för dig.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Om fisken är frisk finns ingen anledning att ha vare sig ektozon eller salt i vattnet som Tropfrog säger. Om dina fiskar blir sjuka är en saltkur jättebra medicin men vid normala fall utan sjukdom finns ingen anledning att ha salt i vattnet. Ektozon är salt precis som annat salt, bara en annorlunda "mystifik" sammansättning med en hutlös prislapp.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Attans
            • December 2006
            • 94

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Hur menar du att nacl oxiderar, vad blir det då? onacl? Nejdu, jag tror du fått fel för dig.
            MVH
            Magnus
            Det är vad jag fått lära mig av Kent i Nol... och han brukar ha hyfsad koll
            Akvarist under upplärning

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av Attans
              Vad gäller ektozon så fungerar det inte som vanligt salt eftersom det oxiderar. Följ därför bruksanvisningen i paketet.

              Vilket skulle det vara som oxiderar, ektozonet eller vanliga saltet??
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av Attans
                Det är vad jag fått lära mig av Kent i Nol... och han brukar ha hyfsad koll
                Jag har lärt mig nästan ALLT jag kan av Kent i Nol... eller nja en hel del i alla fall!!
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                Arbetssätt...