Kan nitriten höjas då en fisk dött?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nystan1
    • March 2007
    • 15

    Kan nitriten höjas då en fisk dött?

    Två av våra ciklider låg döda i akvariet idag, och de andra fiskarna betedde sig inte som de brukar. De drog sig mot ytan och såg ut som om de kippade efter luft. Vi tog då ett nitrit-test som visade på över 1,0.
    Vi gjorde ett vattenbyte igår men tog inget test på nitriten då, så vi har ingen aning om det är därför fiskarna dött (även om det verkar troligt).
    Min fråga är om nitrithalten kan höjas av att två fiskar ligger döda i akvariet, om det kan vara därför som halten var så hög?
    // Kajsa
    MVH Kajsa
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    #2
    Det borde inte bero på nitrithöjning ifall fiskarna dog igår/inatt...
    Skulle snarare tro att de har dött av Nitriten som redan funnits där, och nu håller de andra fiskarna på att duka under.
    Hur längesen var det du kollade nitriten?
    Den tenderar alltid att springa ifrån en när man inte checkar...Vet hur det är
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av nystan1
      Två av våra ciklider låg döda i akvariet idag, och de andra fiskarna betedde sig inte som de brukar. De drog sig mot ytan och såg ut som om de kippade efter luft. Vi tog då ett nitrit-test som visade på över 1,0.
      Vi gjorde ett vattenbyte igår men tog inget test på nitriten då, så vi har ingen aning om det är därför fiskarna dött (även om det verkar troligt).
      Min fråga är om nitrithalten kan höjas av att två fiskar ligger döda i akvariet, om det kan vara därför som halten var så hög?
      // Kajsa
      Men att fiskar dör i akvariumet och ligger kvar höjer nitriten är väl känt men inte över en natt att dina har gjort det har jag svårt att tro
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        men är det ett väl fungerande akvarium så borde man ju knappast behöva oroa sig för att det är nitrit i vattnet sen innan om man nu inte matar vansinningt mycket flera gånger om dagen så att det blir liggandes matrester.

        men nu står det ju inget om hur nystartat akvariet är eller vad det används för filtrering eller nur mycket mat som kastas i karet.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          men är det ett väl fungerande akvarium så borde man ju knappast behöva oroa sig för att det är nitrit i vattnet sen innan om man nu inte matar vansinningt mycket flera gånger om dagen så att det blir liggandes matrester.

          men nu står det ju inget om hur nystartat akvariet är eller vad det används för filtrering eller nur mycket mat som kastas i karet.
          Men att halten är 1.0 borde nog visa att det är nitrit sen innan inte att det har dött två Ciklider någon dag innan spelar ingen roll om karet är nystartat eller inte det visar ändå på 1.0 nitrit halt
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • nystan1
            • March 2007
            • 15

            #6
            Akvariet har varit igång i två år och det har fungerat bra i stort sett hela tiden, men det har flyttat för ungefär två månader sedan och efter det har det blivit lite förändringar. En fisk dog strax efter flytten bl a.
            Några av fiskarna betedde sig dessutom ganska hetsigt, jagade och bet några av de andra. Vi tänkte att de kanske fick för lite mat så vi ökade på litegrann, de fick en gång om dagen som de brukar men något större bitar.
            Vi kollade nitriten för ungefär en vecka sedan, som då var strax över noll.
            Vi har bytt vattet här nu, och hopas det ska lugna sig om vi väntar några dagar med maten, samt ger minder bitar då vi börjar igen. Tråkigt bara att den ena fisken var min favorit. Men men..
            Tips är hjärtligt välkomna, och tack för de redan inkomna!
            // Kajsa
            MVH Kajsa

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Men att halten är 1.0 borde nog visa att det är nitrit sen innan inte att det har dött två Ciklider någon dag innan spelar ingen roll om karet är nystartat eller inte det visar ändå på 1.0 nitrit halt
              missade faktiskt det att värdet var så högt. två död fiskar kan nog som sagt inte höja nitritvärdet så mycket över en natt.

              hur gjorde du när du flyttade karet? tömde du allt vatten då och gjorde rent pumpen och tvättade sanden kanske?

              i så fall har du nog tvättat bort alla nyttobakterier som bryter nitriten.
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • nystan1
                • March 2007
                • 15

                #8
                då vi flyttade akvariet sparade vi hälften av vattnet, men vi bytte ut pumpen mot en ny samt passade på att göra rent akvariet rätt ordentligt då det inte var gjort på ett tag. Men nitriterna har legat bra förutom nu då. Vi ska kolla halten imorgon igen, och byta vatten en gång till. Vad tros om det??
                // Kajsa
                MVH Kajsa

                Kommentar

                • PetitJolie
                  • September 2006
                  • 362

                  #9
                  Låter bra
                  Man ska helst inte rengöra akvariet. (antar att du menar "skrubba" väggar o så) Då tar man bort en massa nyttiga bakterier som har som uppgift just att bryta ner Nitrit... Ska man rengöra måste man starta om väldigt försiktigt igen. Annars kan just det du var med om inträffa...
                  /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...