Få lättskött vatten som många vanliga fiskar trivs i?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

Få lättskött vatten som många vanliga fiskar trivs i?

Jag ska snart köra igång mitt första akvarium hemma. Jag undrar hur jag ska göra för att få vattnet så bra som de går =) alltså hur ska jag göra med växter, vilka preparat med bakteriekulturer osv ska jag använda. Vilka preparat för pH och KH är de som funkar bra. Jag kan inte så mycket om det här och är tacksam för alla finfina svar =)
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Går att läsa här på Zoopet hur man startar ett akvarium
    Mvh.Patrik

Kommentar

• wirre
      • January 2007
      • 36

Ända pepartaten jag använt till akvarium är Sera Nitrivec och aqutan vid uppstart och väntat en dag innnan fiskarna åker i. Har funkat varje gång jag startat ett akvarium.
      720L SA/CA och 222L.

Kommentar

• _Lena_
        • June 2006
        • 1273

Massor av växter och bara 2-3 fiskar i början. Och så bakteriekultur. Så går det nog bra.

Kommentar

• Härja
          • March 2007
          • 298

jaha, jag trodde att man inte skulle ha i fiskarna förens efter en vecka när växterna fått stå i vattnet å götta till sig...
          men måste jag inte ha i nåt i vattnet innan jag slänger i fisken, de gillar väl inte kranvatten heller?
          www.nittionio.com
          mina egna fotografier

Kommentar

• mayday
            • November 2005
            • 2085

jag förespråkar nog att Om du vill ha stabila värden så strunta i medel o preparat ..
            Börja med 2 småfiskar som får simma ett par v sen fyller du på med fisk SAKTA men säkert med 1-2v intervaller

Mycka växter o god syresättning med ytrörelse

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• quarantino
              • February 2007
              • 350

Hej!

Ny här, hittar ingen artikel om uppstart här på Zoopet!?

Fick bråttom själv för ett par veckor sen och tog slam från ett fungerande filter/akvarium men de nya fiskarna fick alla möjliga symptom, trots att vattnet blev "kristallklart" på ett par timmar och normala värden! De tålde tydligen inte den bakterifloran!

Dock var det meningen, innan jag fick bråttom , att jag skulle använda mig av följande guide till att starta ett akvarium, på ca 10 dagar, utan att behöva "offra" eller stressa någon fisk: http://www.tropicalfishcentre.co.uk/Fishlesscycle.htm

Det alternativa receptet är det som intresserar mig och jag hoppas kunna prova metoden den närmsta tiden.

Kommentar

• mayday
                • November 2005
                • 2085

att kram ur filtret för mycke kan ge motsatt efekt .
                du kramar ju inte bra ut bakterier utan organiskt matrial som håller på o ruttna osv.
                så man ska ta det försiktigt när man kramar ut filter i nya kar

Kommentar

• quarantino
                  • February 2007
                  • 350

Ja, kan du förklara mer ingående det där med organiskt material?

Den här länken fick mig att misstänka att det var nåt fel på vattnet, trots bra värden, punkt 4: http://www.fishdoc.co.uk/water/waterover.htm

Går det att mäta den typen av parameter?

Och en tanke, eftersom precis den mängden(och mkt därtill) organiskt material funkade i den andra burken, borde väl inte bli för mkt i ett nytt! Går det att förklara?

Kommentar

• Krax
                    • December 2005
                    • 1329

Ursprungligen postat av _Lena_
                    Massor av växter och bara 2-3 fiskar i början. Och så bakteriekultur. Så går det nog bra.
                    Håller med! Bra tips

Kommentar

• mayday
                      • November 2005
                      • 2085

Organiskt matrial ... Bajs Växtdelar Foder osv

Kommentar

• quarantino
                        • February 2007
                        • 350

Ursprungligen postat av mayday
                        Organiskt matrial ... Bajs Växtdelar Foder osv
                        Ok, det förstår jag men går det att mäta? Och hur ser du på exemplet jag gav i förra inlägget?:

"Och en tanke, eftersom precis den mängden(och mkt därtill) organiskt material funkade i den andra burken, borde väl inte bli för mkt i ett nytt! Går det att förklara?"

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Ursprungligen postat av quarantino
                          Ok, det förstår jag men går det att mäta? Och hur ser du på exemplet jag gav i förra inlägget?:

"Och en tanke, eftersom precis den mängden(och mkt därtill) organiskt material funkade i den andra burken, borde väl inte bli för mkt i ett nytt! Går det att förklara?"
                          ja det mäts i bla. nitrat! därför är vattenbyten viktiga för att få ner halten av lösta föroreningar...
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• albjohn
                            • March 2006
                            • 1179

Nog tycker jag det funkar bra med att krama ur ett gammalt filter för att snabbt få igång ett nytt kar och slippa köpa dyra preparat.

Men givetvis är det som med allt annat att lagom är bäst man kanske inte ska ta all skit ur tex ett stort ytterfilter utan nöja sig med en mindre del av filtermassan.

Men för att besvara ursprungsfrågan så kan du utan problem antingen göra som tex Lena och mayday säger, det är ett fritt val.

Men vore jag som du skulle jag satsa på att köpa bakteriekultur och ett gäng snabbväxande flytväxter tex vanlig vattenormbunke eller hornsärv och vänta med dom lite dyrare långamväxande till du fått ordning på karet och då kan du ev slänga dom flytväxter du inte vill ha kvar och plantera dom nya.

Tillsätt även gärna gödning till växterna redan från början och då rekomenderar jag PMDD som är billigt och bra, men det finns även bra färdigblandade medel i handeln.

Du kan sätta i ett par fiskar ganska omgående tex dan efter du fyllt karet om du använder vattenberedninsmedel, se bara till att temperaturen hunnit bli rätt, men mata sparsamt dom första veckorna.

Du kan även vänta med vattenbyten åtminstone 2-3 veckor (om du har lite fisk) och därefter förslagsvis byta ca 30% varje vecka, men det är min strategi och det finns olika åsikter på detta och det är mycket beroende på viken fisklast man har, utfodring och hur mycket växter man vill ha.

Kolla även på bif länk som bra beskriver vad som händer i ett nystartat kar.
                            Mvh Leif

Kommentar

• Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

Ursprungligen postat av quarantino
                              Ja, kan du förklara mer ingående det där med organiskt material?

Den här länken fick mig att misstänka att det var nåt fel på vattnet, trots bra värden, punkt 4: http://www.fishdoc.co.uk/water/waterover.htm

Går det att mäta den typen av parameter?

Och en tanke, eftersom precis den mängden(och mkt därtill) organiskt material funkade i den andra burken, borde väl inte bli för mkt i ett nytt! Går det att förklara?
                              Visst går det att mäta. , TOC, BOD eller COD är ganska bra mått på det där:

-det är dock ganska komplicerat, och inte direkt något som man gör om man inte har ett helt labb i källaren.
                              Om man är väldigt, väldigt nyfiken på det där, kan man ta ett vattenprov och skicka iväg det till ett labbföretag, som AnalyCen eller AlControl. De tar ca 200 kr/ test.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

Arbetssätt...