Nitrobacter -frågor och funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

    Nitrobacter -frågor och funderingar

    Hittade en trevlig och lättläst examensarbete där det stod om aerob och anaerob nedbrytning. Sedan sökte jag lite om bakteriekulturer här på forumet och lite överallt.
    Jag funderar på ifall om man kan hjälpa bakterierna lite på traven;

    *Blåsa luft i filtret -Bakterierna behöver syre för att skapa nitrit och nitrat, skulle man inte kunna blåsa luft i filtret för att på så vis öka syrehalten i filtret och få en effektivare rening alt. snabbare tillväxt av bakterierna?

    *Öka värmen -Tyvärr hittar jag bara info där det står att nitrobacter måste ha minst fem grader varmt för att fungera, sedan hittade jag information om att anaeroba bakterier fungerar effektivast i området 55-66 grader. Är temperaturer kring 25 grader verkligen det optimala för våra små vänner?


    Jag funderar på att göra ett experiment där jag placerar filtret i en spann med doppvärmare i som håller temperaturen ganska högt samtidigt som jag har en luftpump som blåser in luft i filtret. Någon måste ju ha tänkt i de banorna innan, vet ni hur det gått?

    mvh
    Jonas
    mvh
    Jonas
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Varmare vatten rymmer mindre syre, läs här http://www.vcnet.com/koi_net/do.html
    Jag tillför luft till mina dammfilter sommartid,om det blir bättre vet jag inte, men jag tror det.

    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Om du har ett vanligt ytterfilter och kör luft i det så blir det förmodligen luft i pumpen och då går den sönder.

      Om du värmer pumpen och så kommer värmen ner i akvariet och då får du övertemperaturer.

      Vill du ha världens bästa filter så bygg ett droppfilter. det lär vara svårt att få det optimalt, men inte jättesvårt att få det att fungera bra.

      Problemet är att det enda sättet som vi kan mäta filterfunktion utan laboratorium är via nitriten. Och den kan vara noll även om filtret ligger på gränsen.

      Själv kör jag upp vattnet från mitt inner filter i en låda bakom ljusrampen. Där rinner det rakt igenom en bit blå filtermatta på 80x20x5 cm. Hälften är i vatten, så jag har 4 liter extra filtermassa som dessutom är luftad. För i mattan är ju en vattenyta, och alla vet ju att det är genom ytan som vatten syresätts. Detta är inget droppfilter, men det funkar bra för mig.

      150 lit
      Fluval 3+ med 400 lit/timme verklig volym
      Hemjäst c02
      14 sebror
      5 gurami
      6 pakistanbotia
      1 sugmal

      Urban

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag säger bara en sak: intervallfilter.... Det funkar fin fint för mig. Har aldrig kunnat mäta någon nitrit trots mycket fisk i karet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          Hur är ett intervallfilter uppbyggt? Är det något nytt för jag har inte läst om dom i de artiklar som beskriver filter och filtermaterial, tex på ciklidbladet och i akvarieböcker.

          Urban

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Intervallfilter tar först in vattnet och fyller upp behållaren. Sedan tömmer den helt innan den tar in nytt vatten. Vad jag vet så är det bara eheim som gör sådanna så försök leta mer info hos dom.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              Det låter som en väldigt bra lösning, bakterierna blir ständigt luftade och all filtermassa används. Droppfiltrets fördelar kombinerat med innerfiltrets fördelar. Jag ska kolla Eheims hemsida.

              Urban

              Kommentar

              • Ante1
                • December 2002
                • 385

                #8
                här hittar du billiga intervallfilter:
                http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1545

                http://hem.passagen.se/turbonito/

                Simma Lungt!
                -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

                Kommentar

                • jekman
                  • October 2002
                  • 54

                  #9
                  kramfors: det var därför som jag tänkte att blåsa luft i mitt filter.

                  Urbanandersson: Om du har ett vanligt ytterfilter och kör luft i det så blir det förmodligen luft i pumpen och då går den sönder.
                  Även om jag bara bubblar in luft? Jag hade inte tänkt att köra mitt filter torrt.
                  Om du värmer pumpen och så kommer värmen ner i akvariet och då får du övertemperaturer
                  Det kan man labborera med, värme försvinner och om man värmer tex en hink på tio liter till säg 50 (hypotetiskt) grader, sedan har lite överdrivet lång slang till karet och sedan inte har någon värmare i karet så kanske det blir 50 grader där i, eller?

                  Droppfilter och intervallfilter skulle jag tro är fina filter (ej prövat), jag satt mest och funderade lite hur man skulle göra med befintliga utrustningen som jag har.

                  Tack för de fina svaren!


                  mvh
                  Jonas
                  mvh
                  Jonas

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Intressant ämne!

                    Jag har för mig att kramfors har filtertunnor för trädgårdsdammar och då pumpar man in vatten i dom och sen får detta rinna ut i dammen av sig själv. Därför är det ingen fara att lufta dom.
                    Om man har ett modernt filter där hela motorn är nere i vattnet så brukar rotorn (motordel) sitta i ett hål uppåt. Om detta hål blir luftfyllt så går motorn sönder, och luft ställer sig alltid överst. Det finns en del gamla filter där propellern drivs av en magnet och själva motorn är utanför vattnet. Då är det mindre risk.

                    Du skriver att bakterierna trivs med värme, intressant! Men det är som kramfors skriver att syrehalten minskar med temperaturen.
                    15grader=10,1 mg/lit
                    28grader=7,8 mg/lit
                    Sen gick inte min tabell längre.

                    Det bästa sättet att bättra på filterkapaciteten är nog att använda bästa möjliga filtermaterial (tex biobollar) och ha så mycket som möjligt.

                    Och se till att ha så bra flöde på vattnet som möjligt. Om man går upp i slangdimensionerna lite så kan man öka flödet en del. Det ska inte vara något motstånd varesig vid inlopp eller utlopp. Strilrör bromsar. Långa slanglängder bromsar också så kör inte 50 meter för att kyla vattnet.
                    Du kan mäta det verkliga flödet på pumpen genom att ta ut slangen ur akvariet och pumpa ut vatten i en hink i 10 sek. Ha slangen den vanliga höjden för att slippa häverteffekten. Sen är det lätt att räkna. Ha nån till hjälp som kan stanna pumpen snabbt, för det kommer MASSOR av vatten.
                    Min Fluval 3+ är stämplad 700 lit / timme, men ger 400. Jag ökade 50 lit genom att byta till trädgårdsslang som är lite tjockare.

                    Jag vet inte när gränsen går för flödet genom bakterierna, när det inte gör nån nytta längre.

                    Det var lite funderingar från mig.

                    Urban

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      En sak jag har undrat över är, om jag har ett stort filter med många nyttiga bakterier och jag tar bort ett större antal fiskar då minskar "maten" för bakterierna, vad händer då.
                      Jag vet att det inte går att köra ett filter med bakterier någon längre tid utan att tillföra föroreningar, den tabben har jag gjort och alla goda bakterier dog, och mitt vatten blev dåligt, så jag fick börja om från början.

                      I Kramfors är det ljust och vackert
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • January 2002
                        • 585

                        #12
                        Hej

                        En viktig faktor för bakterietillväxten är kolkällan, olika bakterier behöver olika typer av kolkälla(klarar av olika typer). Ingen kolkälla eller fel kolkälla ingen bakteritillväxt.

                        Ett känt fenomen är att vid ingen tillförsel av foder eller minskad tillförsel stiger pH-värdet, vilket inte är allt för ovanligt under sommar perioden då akvariet kan få stå tillbaka för andra aktiviteter. Orsaken är vilken form av kväve växterna har att tillgå, nitrat eller ammonium. Nitrat stiger pH och ammonium sjunker pH, men syrehalten kommer att stiga om nitrat nyttjas.

                        http://www.killis.tk
                        /Rickard
                        don Quijote och KA.
                        http://www.killifish.tk

                        Kommentar

                        • jekman
                          • October 2002
                          • 54

                          #13
                          urbanandersson: Du skriver att bakterierna trivs med värme

                          Njea, jag påstår inte att de blir effektivare alt. förökar sig snabbare i värme, jag hittade bara att de inte fungerar under fem plusgrader och att anearoba bakterier trivs bäst runt 60 grader.

                          jag frågade ifall om temperaturer runt 25 grader verkligen var den optimala för nitrobacter. Jag tror jag skall komponera ett mäjl till något universitet, mest för att jag är nyfiken.

                          En ny fråga; Rent förhållandemässigt, hur mycket syre kräver nitrobacterna gentemot fiskarna?

                          mvh
                          Jonas
                          mvh
                          Jonas

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #14
                            Hej!

                            Här är lite info om vattenkemi och filter:
                            http://www.aquainterior.se/Bank/min-nitrat.htm

                            Om det är de anaeroba bakterierna som trivs i värme så hjälper inte det i ett akvarium, eftersom dett inte finns någon syrefri miljö. Och den är nästan omöjlig att skapa i vardagsrummet om man läser i länken ovan. Jag vet inte om man kan få bort nitrat på annat sätt, förutom att låta växterna ta hand om det, eller späda ut det med vattenbyte. Nitriten som är väldigt giftig tar ju det vanliga filtret hand om.

                            Det har diskuterats en del om zeolit här, och det verkar vara en bra lösning. Inga stora mängder behövs 1-2 dl till 100 lit vatten. Men ingen verkar ha gjort någon praktisk studie, tex mätt nitraten med och utan zeolit.

                            Nu tänker jag svamla lite om vad som finns i mitt huvud.

                            Akvariefilterverkar vara små känsliga miljöer. Det tar flera veckor att bygga upp bakteriekultur. Om man sen väger in kramfors erfarenheter med döda filter efter en vecka, så ligger de i balans hela tiden. Och det finns hela tiden bara lagom mycket bakterier för att ta hand om nitriten. Sen gäller det att ha tillräckligt mycket filtermassa så bakteriekulturen kan växa om det behövs.
                            Så om någon faktor ändras så tar det lång tid för filtret att komma i kapp. och då är det fara och färde för fiskarna.

                            Hoppas att mitt inlägg gav nåt, men det var ju frågor och funderingar under denna rubriken.

                            Urban

                            Kommentar

                            Arbetssätt...