Hej, jag använder just nu citronsyra, ekextrakt och torv.Men vill ner mer i ph, så jag undrar om det är lönt att köpa en osmos anläggning. Eller är osmos vatten billigt at köpa? jag skulle behöva ca 40L i veckan.
Hur mycket kostar osmos vatten?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
jag har en sån här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=504&page=1
använder den till mitt saltkar. helnöjd med den.
om det är dyrt eller inte vet jag inte men den gör sitt jobb i alla fall. -
-
Jag tror inte du har riktigt koll om du ställer frågan om någon köper osmos vatten!
Du kan ju köpa destilerat vatten på apoteket för 20 kr flaskan men inte riktigt samma sak.
Regnvatten är ganska likt osmos vatten men i det har du föroreningar från fabriker mm.
Ett osmos filter avsaltar kranvatten så att man får bort det mesta av salter och mineraler från det vanliga kranvattnet.
Den påverkar inte ph värdet i vart fall inte så mycket så man prata om en apparat som sänker ph värde.
Vattnet som du får ut från osmos filtret måste du sedan blanda ut med mineraler för att få upp det rätta värdet på vattnet så att det ska passa just till dina fiskar.
Här krävs en microsiemens mätare.
Det är ett rätt pyssligt arbete och du behöver ett utrymme med golvbrun och vattentillförsel för att du ska kunna köra ett osmos filter och gärna en tunna eller akvarium på några 100 liter.
När du väl fått rätt värden på vattnet och har det i tunnan kan du börja sänka ph värdet med ex torv eller kemikalier.
Hoppas detta kan hjälpa lite.
MvhKommentar
-
Jag tror inte du har riktigt koll om du ställer frågan om någon köper osmos vatten!
Du kan ju köpa destilerat vatten på apoteket för 20 kr flaskan men inte riktigt samma sak.
Regnvatten är ganska likt osmos vatten men i det har du föroreningar från fabriker mm.
Ett osmos filter avsaltar kranvatten så att man får bort det mesta av salter och mineraler från det vanliga kranvattnet.
Den påverkar inte ph värdet i vart fall inte så mycket så man prata om en apparat som sänker ph värde.
Vattnet som du får ut från osmos filtret måste du sedan blanda ut med mineraler för att få upp det rätta värdet på vattnet så att det ska passa just till dina fiskar.
Här krävs en microsiemens mätare.
Det är ett rätt pyssligt arbete och du behöver ett utrymme med golvbrun och vattentillförsel för att du ska kunna köra ett osmos filter och gärna en tunna eller akvarium på några 100 liter.
När du väl fått rätt värden på vattnet och har det i tunnan kan du börja sänka ph värdet med ex torv eller kemikalier.
Hoppas detta kan hjälpa lite.
MvhKommentar
-
Hur man än resonerar så blir det rimligen mycket billigare (och lättare) i längden om man köper ett Reverse/Osmos-filter. Tänk på allt kånkandet. I Uppsala fanns en hel del akvarister med "fri" tillgång till avjonat vatten på BMC eller andra lab. Men även dom som hade det använde oftast annat vatten (på den tiden antngen jonbytt eller oxalsyrabehandlat). Ingen orkade kånka vatten i längden och tänk då på att vi oftast hade mindre akvarier på den tiden.
Så ska det vara rent vatten så skall det nog vara ett R/O-filter.
Om det ens behövs vill säja.Killies is a lifetime passionKommentar
-
Har samma erfarenhet som Erikthur. Jag hade fri tillgång till destillerat vatten tidigare, och jag använde det precis en gång, till ett 30 liters. Det är för knökigt att kånka till större akvarier.
Jag känner heller inte till någon zooaffär som använder annat än kranvatten i sina akvarier (det skulle bli bra dyrt med RO i karen, och eftersom de inte odlar fisken så funkar kranvatten bara bra).Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
HazelCR
I Gävle har vi en butik som säljer osmosvatten till främst saltvattensakvarister! Ovanligt kanske, men så är det.
Denna butik har som brukligt är, en affärsdriven ägare, så prislappen på olika saker kan ibland sättas högt, därav "Rent vattens" fråga. Det är ju aldrig roligt att behöva betala alldeles för mycket, eller?
Till saken hör också att Gävle vattnet är hårt buffrat till ett pH över 7, vilket innebär att det är besvärligt att få till ett "malvatten", som jag vet att "Rent vatten" eftertraktar.
Jag är beredd att hålla med er som skriver att man får nog försöka ändra sitt vatten på hemmaplan istället för att kånka vatten.
Även jag är intresserad av era ideer om hur vi kan få till både ett lägre pH och ett mjukare vatten i Gävle på billigast och enklaste sättet.
Råd emottages tacksamt.
R/O-filter, är det det bästa alternativet?Kommentar
-
R/O-filter är nog det bästa för mjukvatten.
Man kan ju även labba med syror som vi gjorde förr.
Jag har återupplivat ett par artiklar om detta på min zoon:
Att göra hårt vatten mjukt
Killiodling i hårt och mjukgjort vattenKillies is a lifetime passionKommentar
-
Hej.
Saltsyra ställer sig väl billigare (42:-L) en RO.Det går åt ca.125 L kranvatten för att få 25 L ro vatten.Vattenet kostar ju ca. 20:- m3.(1000 L.) plus inköp av anlägning.
mvh MatsSenast redigerad av mats m; 12 March 2007, 23:31.Kommentar
-
Det kanske är bäst ändå att hålla på med syror.Det som kostar extra för att ha koll på Ph, om man kör syror är väll tester.Men jag antar att man använder tester om man kör med RO vatten också, så man ser att ph ligger rätt.Kommentar
-
Jag har köpt tester, och provat mitt vatten nu.Jag vet inte om man kan lita på testerna,men så här blev värdena. Osmos vatten från zoo hade 0 i Kh och ca 5 i Ph.Mitt kran vatten har 10 i Gh och 8 i Kh och 8 i Ph. En test med 1 tesked citronsyra i en 10L hink i 24h, gav värdet 6 i Ph och 3 i Kh.Kommentar
Kommentar