Jbl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    Jbl

    Nån som vet nått om JBL´s akvarieprodukter?
    Är dom bra, vad är likvärdigt nitrivec o aquasafe lr det man nu behöver till nystartade akvarium?
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Jag har JBL:s vattentester och är nöjd med dom. Har även deras ytterfilter och det är tyst,billigt och komplett när man köper det, precis som det ska va.
    JBL har såvitt jag läst hög kvalitet rent allmänt, men det lönar sig alltid att kolla varje enskild produkt.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Jag är nöjd med deras produkter. Tycker de är lite bättre än Sera och Tetra men det är bara ett personligt tyckande utan någon egentlig substans bakom . JBLs motsvarighet till Nitrivec heter Denitrol och deras svar på Aquasafe heter biotopol. Deras produkter behövs inte i lika stora mängder vilket måste betyda att man bär hem mindre mängd vatten?

      När det kommer till deras vattentester så är de överlägsna övriga konkurrenters, så dessa kan jag varmt rekommendera. Det finns en tråd om detta som du kan söka på.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Toad
        • July 2006
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
        Jag har JBL:s vattentester och är nöjd med dom. Har även deras ytterfilter och det är tyst,billigt och komplett när man köper det, precis som det ska va.
        JBL har såvitt jag läst hög kvalitet rent allmänt, men det lönar sig alltid att kolla varje enskild produkt.
        Har du provat JBL karbonathårdhetstest? Bruksanvisningen säger att färgväxlingen skall ske från blå till gul men det blir ingen blå färg hos mig överhuvudtaget utan vattnet färgas bara mer och mer orangegult. Några tips?

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          #5
          Ursprungligen postat av Toad
          Har du provat JBL karbonathårdhetstest? Bruksanvisningen säger att färgväxlingen skall ske från blå till gul men det blir ingen blå färg hos mig överhuvudtaget utan vattnet färgas bara mer och mer orangegult. Några tips?
          Jag köpte samma test själv förra veckan, och det blev lika resultat för mig när jag kollade total hårdheten.

          Kommentar

          • Mooose
            • February 2007
            • 40

            #6
            Hur bra fungerar deras multitest?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av rent vatten
              Jag köpte samma test själv förra veckan, och det blev lika resultat för mig när jag kollade total hårdheten.
              Kanske KH 0 i kranen.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Toad
                • July 2006
                • 9

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Kanske KH 0 i kranen.
                Jag gjorde om det engång och insåg att det var hårdhet 3. Jag var lite snabb helt enkelt.

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Toad
                  Har du provat JBL karbonathårdhetstest? Bruksanvisningen säger att färgväxlingen skall ske från blå till gul men det blir ingen blå färg hos mig överhuvudtaget utan vattnet färgas bara mer och mer orangegult. Några tips?
                  Tyvärr inte. Bara NO2,NO3,pH och Fosfat. Dom funkar bra

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #10
                    Ursprungligen postat av Queen_xiter
                    Nån som vet nått om JBL´s akvarieprodukter?
                    Är dom bra, vad är likvärdigt nitrivec o aquasafe lr det man nu behöver till nystartade akvarium?
                    Seras nitrivec är en specialprodukt som tar nitrit, medan Sera aqutan och JBL biotopol är standardberedningsmedlet, Sera toxivec är också en specialprodukt avsedd för problem och växtfria akvarier. Själv använder jag biotopol som standard och tycker den är bra
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mooose
                      Helt ok som snabbkoll, men sedan tar jag till sera dropptest som har utförlig info om skadeverkningar vid viss koncentration nitrit och nitrat.
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av maricici
                        Seras nitrivec är en specialprodukt som tar nitrit, medan Sera aqutan och JBL biotopol är standardberedningsmedlet, Sera toxivec är också en specialprodukt avsedd för problem och växtfria akvarier. Själv använder jag biotopol som standard och tycker den är bra
                        Nitrivec är en startkultur som främjar bakterietillväxten liksom JBL har sitt Denitrol, ingen av dem "tar nitrit".
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          • April 2005
                          • 1061

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          Kanske KH 0 i kranen.
                          Nej inte enligt det nya testet jag köpte.Då är det 8 i KH.

                          Kommentar

                          • maricici
                            • March 2006
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lenmar
                            Nitrivec är en startkultur som främjar bakterietillväxten liksom JBL har sitt Denitrol, ingen av dem "tar nitrit".
                            Text från webbshop
                            Vattenberedningsmedel för nystart av akvarium, efter stora vattenbyten samt efter medicinering med bakteriedödande medel. Medlet innehåller levande bakteriekulturer. Farlig nitrit och ammoniak oskadliggörs och nitrat minskar. 20 ml/100 dag 1, därefter 10 ml/dag i ytterligare 9 dagar.

                            Jo, den tar nitrit
                            Senast redigerad av maricici; 10 March 2007, 16:52.
                            I
                            MY

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Jag vill inte göra en jättedisussion av det men bara för att ingen skall tro att detta är ett superdundermedel mot nitrit så är det som så att nitrit i karet kan inte botas med nitrivec allena. Det är vattenbyten, minskad matning och en kontinuerlig tillsättning av nitrivec i som tar bort nitrit. Nitrit uppstår när du inte har tillräckligt med nyttobakterier, t ex vid nystart eller medicinering. Visst är nitrivec bra för baterietillväxten men inte något hallelujamedel som "tar nitrit"!!
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...