Akvarievatten,ta från de gammla till det nya?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Akvarievatten,ta från de gammla till det nya?

    tjo fräs!

    Har beställt ett nytt 110 l Juwel kar som kommer på fredag.
    Har ett 50 liters kar nu o hade tänkt att smäcka i ny grus+ lite växter i de nya karet o nu till frågan,ska jag fylla upp de nya karet med vatten från kranen lr kan jag ta vatten från mitt gammla kar + (15liter/dag) o 15 liter kran vatten/dag tills dess att 110liters karet är fullt?
    + preparat som förhindrar nitrit i karet.
    Sätta i 2-4 fiskar efter några dagar?
    Köpte ett nytt innerfilter igår som jag ska ha i de nya karet tillsammans med Juwels Compact filter för att få lite mer syre.
    kör detta filter tillsammans med mitt andra innerfilter i mitt 50 liters kar idag,ör det någon skillnad ifall jag även sätter i de nya filtret direkt i 110 liter karet o på så sätt få lite bakterier som de sugit i sig den kommande veckan?
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    #2
    Jag brukar ta nästan uteslutande från mina gamla akvarier.... Funkar för mig

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      tänkte lite på ifall de blir för täta vattenbyten i mitt gammla kar då som får väldigt fräsht vatten o helt utbytt på bara några dagar....

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Bara du skyndar långsamt och inte sätter i många fiskar direkt så är det inte så jätte noga hur du gör.

        Jag skulle nog inte riskera att byta onödigt mycket vatten byten i 50 liters karet utan istället göra något liknande:
        - Vid uppstart, gör ett lite större vattenbyte i 50 literskaret och flytta kanske 20 liter vatten till det nya. Fyll upp resten med kranvatten.
        - Sätt i det nya filtret du haft i det gamla karet i en vecka.
        - Sätt i lite nitrivec eller liknande preparat.
        - Om du skall ha samma sorts grus i det nya akvariet så kan du ta lite grus från det gamla karet och flytta över också.

        Det fungerar bra att starta upp nya akvarium med rent kranvatten också, det viktiga är bara att inte sätta i många fiskar direkt. Man kan också låta det gå åtminstone en månad innan man byter vatten första gången.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          ok bra de,hur många fiskar bör jag plocka över och isf när? när bör jag vänta med att släppa i resterande fisk?
          Kan jag starta upp akvariet med nya växter o sedan flytta över de andra efter någon vecka från 50 liters karet?

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            1-3 små fiskar är lagom och vänta 2-4 vecka.

            Vad menar du med de andra? De gamla växterna?

            Kommentar

            • B0bban
              • February 2007
              • 168

              #7
              ja precis de gammla växterna.
              kan jag flytta över 1-3 småfiskar i storlek som vadå? direkt eller bör jag även här vänta någon dag?

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                guppy är ett bra exempel på småfisk. Nyköpta platys/platyyngel lika så.
                Vänta några timmar tills vattnet har klarnat upp iaf.

                Kommentar

                • Diwa
                  • December 2006
                  • 300

                  #9
                  Ursprungligen postat av erland
                  Bara du skyndar långsamt och inte sätter i många fiskar direkt så är det inte så jätte noga hur du gör.

                  Jag skulle nog inte riskera att byta onödigt mycket vatten byten i 50 liters karet utan istället göra något liknande:
                  - Vid uppstart, gör ett lite större vattenbyte i 50 literskaret och flytta kanske 20 liter vatten till det nya. Fyll upp resten med kranvatten.
                  - Sätt i det nya filtret du haft i det gamla karet i en vecka.
                  - Sätt i lite nitrivec eller liknande preparat.
                  - Om du skall ha samma sorts grus i det nya akvariet så kan du ta lite grus från det gamla karet och flytta över också.

                  Det fungerar bra att starta upp nya akvarium med rent kranvatten också, det viktiga är bara att inte sätta i många fiskar direkt. Man kan också låta det gå åtminstone en månad innan man byter vatten första gången.

                  en månad innan man byter vatten?

                  men nitriten då?

                  visserligen startade vi med alldeles för mycket fisk i då men inte vågar jag låta min nya 54:a stå i en månad?
                  är ju nitrit i det...de värdena måste ju öka om man inte byter vatten?
                  110L 54L 54L

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13137

                    #10
                    I början är det viktigt med täta mindre delvattenbyten sen när det är i balans kan man börja dra ut på bytena lite grann...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Diwa
                      • December 2006
                      • 300

                      #11
                      tack åheim

                      så gör jag...började tro att jag var helt ute och cyklade
                      110L 54L 54L

                      Kommentar

                      • B0bban
                        • February 2007
                        • 168

                        #12
                        om jag smäcker dit 5-7 växter samma dag som jag tar hem karet dvs på fredag.
                        Häller i ca 20 liter vatten från mitt gammla akvrium som jag bytte vatten i senast i söndags.
                        I med innefiltret som matat i 1 vecka på fredag.
                        släpper i 2 fiskar(vet ej namnet men storlek som en B-molly) o låter dem gå i karet 1 vecka o byter 10-20 liter vatten/dag samtidigt som jag slår i en skvätt med preparat som förebygger nitrit.
                        När kan jag sedan plocka över mina andra fiskar? o när kan jag ev börja köpa nya fiskar? (funderar på 4-5 guppys)

                        Kommentar

                        • Zigismund
                          • February 2007
                          • 72

                          #13
                          Skölj det gammla filtret i det nya filtret/akvariet.. så får du över mycke bakterier.. Jag startade ett 400 med hjälp av ett gammalt 56 så och nu efter tre veckor har jag 40 individer i karet ett tredjadels byte i måndags. Har bra och stabila värden, iof har jag en del växter och ett pH över 7.5 men det är med vilje som jag har använt bikarbonat för att höja pH och hårdheten.. Om du använder bikarbonat så ha i lite, en tsk/100L i taget och vänta ngn timme sen byter du en femtedel vatten för att förhindra Ammoniak höjning.. Två msk/100l Jod fri havssalt brukar vara bra för att vattnets pH inte ska svänga mellan natt o dag. (Buffrings förmågan blir bättre) Särskilt saltet ska lösas i en hink och blandas i lite sakta om du har fisk i vill säga.. Använd vattenberedning efter instruktioner på förpackning.
                          Lycka till och tänk på att så länge du ändrar långsamt så brukar det gå fin fint med standarfiskar..
                          Hang Loose

                          Kommentar

                          Arbetssätt...