Nitrit och Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Nitrit och Ph

    För lite mer än en vecka sedan fylla jag min tank på 100 liter med vatten och grus och rötter. Rötterna färgade vattnet gul/brungrummligt och efter diverse råd här så kokade jag dom, gjorde 50% vattenbyte. Hällde i biotopol och denitrol. Ytterligare några dagar senare satte jag ner växter och tömmde 50 % vatten fast hällde tillbaka samma vatten igen, rengjorde pumpen.
    Idag skulle jag testa nitrit och ph-värde. Använde Seras tester och tycker inte att det är helt lätt att bestämma vilken färg som stämmer bäst. Oavsett så var ph:t på 7,5 - 8.00 och det kan väl funka beroende på vilken fisk jag ska ha. Men...nitrithalten var 0,5-1,6ml/l och vattenbyte rekomenderas. Finns det verkligen inga bättre tester som är lättare att avläsa?
    Jag fick ju för mig att nitrit inte skulle vara några problem INNAN man sätter i fisk men långnäsa på mig. Jag är nu lite deppig då jag hade tänkt skaffa lite fisk nu inom det närmaste men vet inte riktigt vad jag ska göra nu...naturligtvis ska jag inte skaffa fisk i alla fall..hehe.
    Finns det någon kunnig vänlig själ som vill hjälpa en nybörjare?
    Har köpt litteratur i ämnet innan jag skaffade akvariet men det står inget om detta nav vikt. Dessutom undrar jag om man ska eller inte ska ha i salt, vilket salt som menas och varför ska man ha/inte ha det?

    Agnez
    Agnez
  • åheim
    • April 2006
    • 13139

    #2
    ??? nitrit kan ju bara uppkomma om man har fisk eftersom det bildas av fiskens avfall! salt är inget man normalt använder möjligen till arter som blackmolly men behövs defenitivt inte, men det kan vara bra att tillsätta vid sjukdom för det stärker fiskens hudslem och gör den motståndskraftigare... man kan använda havssalt eller grovsalt utan jod! vissa arter tex. pansarmalar tål inte salt särskilt bra och växterna brukar inte heller uppskatta det!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Agnez
      • February 2007
      • 337

      #3
      Tack för ditt svar. Har gjort 3 nitrittest som samtliga visar för högt. Kan det inte komma av växternas avfall?. Glömde även nämna att jag haft besök av sniglar som jag fick på växtköpet. Har tagit bort dessa men upptäckte en liten rackare till ikväll, kan det vara det som ställer till det tro?
      Agnez

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #4
        Ursprungligen postat av Agnez
        Tack för ditt svar. Har gjort 3 nitrittest som samtliga visar för högt. Kan det inte komma av växternas avfall?. Glömde även nämna att jag haft besök av sniglar som jag fick på växtköpet. Har tagit bort dessa men upptäckte en liten rackare till ikväll, kan det vara det som ställer till det tro?
        Låter lite konstigt med din nitrit. Har du testat vattnet du får ur kranen ?.
        Du kanske har nitrit i kranvattnet.

        Nitrit brukar inte finnas i ett nystartat kar. Först efter ca 14 dagar med fisk i burken, brukar nitrithalten stiga.

        MVH/Anita

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          All biologisk nedbrytning av kvävehaltiga ämnen ger ammonium följt av nitrit följt av nitrat. Efterssom du hade roten i från början tror jag att den är boven. Roten eller delar av den bryts helt enkelt ner i vattnet. Det har ju gått ett tag med så den kan vara inne på del två i cyklings processen, tillväxt av nitrit->nitrat bakterier.

          Sen kan det oxå vara mätfel. Både fel på testet, vanligare än man kan tro, och störning av andra kemikalier i vattnet, vet inte riktigt vad det skulle vara i ditt fall iofs.
          mvh Mattias
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • Agnez
            • February 2007
            • 337

            #6
            Jag tänkte precis så att det kanske är för högt även i kranvattnet, men det ligger på lägsta värdet så det är perfekt. Får väl byta ut lite vatten i alla fall och kolla igen.
            Agnez

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Nitrit är ganska ovanligt i kranvatten, förekommer inte i kommunalt vatten. Gränsvärden är väldigt låga efterssom det är giftigt även för människor.
              mvh Mattias

              edit: Gränsvärdet är 0.005ppm för dricksvatten, ganska lite mao
              Senast redigerad av morphriz; 28 February 2007, 12:59.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Agnez
                • February 2007
                • 337

                #8
                Är kanske trög men det är bara vattenbyte som gäller då, typ 30 %? Ingen chans att det blir lägre om filtret får jobba ett tag? Har ju inga firrar än så det borde ju inte bli högre i alla fall.
                Agnez

                Kommentar

                • CrillePille
                  • February 2007
                  • 233

                  #9
                  mina föräldrars nystartade kar har oxå fått nitrit-problem...
                  (min mor envisas med att köpa fler fiskar fast jag säger till henne.. idiot!=)

                  lite fakta:
                  Trigon 190
                  Juwel compact innerfilter
                  varit igång i snart 2 veckor
                  6-7 vit hålsten
                  1 trädrot
                  7-9 växter (kan inte namnen)
                  svart grus
                  och Juwels egna bakgrund.
                  4st corydoras
                  2st ancistrus
                  4st platy
                  3st guppy
                  5st neontetra.... numera...
                  jag vet att det är lite för mycket fisk så här tidigt.. men va ska man göra.. har en mor som inte lyssnar på goda råd...

                  köpte ett sånt dropptest för nån vecka sen och då visade allting att det var bra.. men sen dess har det börjat gå utför.. 5 neontetra har dött och en ancistrus-mal är helt borta.. + en platy, men den tror jag va dålig från butik
                  idag när jag mätte så hade jag en nitrit-halt på 0.4-0.5 enligt dropptestet.. och när jag läser andra trådar om nitrit så stämmer det bra in på tetrorna som står stilla i nåt hörn me huvet neråt osså de kontiga "kullerbyttorna" som jag läst om i andra trådar oxå..
                  men det som är konstigt är att alla de andra fiskarna (guppys, platys o pansarmalar) har inte visat några som helst symtom...??

                  dock gjorde jag ett 50% vattenbyte till dem nu ikväll och hällde i sånt vattenberednings-medel.. har hört om några andra medel "toxivec" och "nitrivec".. vilka märken e det på dem och är de nåt att ha?
                  vad rekommenderas närmsta dagarna... fler vattenbyten.. ha ihjäl lite fiskar för att jämna ut värdena... matstopp nån dag...?? hjälp mig!!
                  tack på förhand!

                  Kommentar

                  • CrillePille
                    • February 2007
                    • 233

                    #10
                    ingen som orkar med fler nitrit-frågor kanske..? =/

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Har man nitrit, inga fler fiskar, sluta mata och tillsätt bakteriekultur.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12
                        Byt 50% av vattnet till Nitriten är ok, testa nästa dag. Är den för hög byt 50% igen, fortsätt testa och ev byta 50% tills cyclingen är färdig(testet visar 0). Om din mamma envisas med fler fiskar, byt 75% varje dag. Detta går det med men är mycket mer stressande för fiskarna. Bakteriekultur kan du ju tillsätta om du vill.
                        mvh Mattias
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...