Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loni
    • January 2007
    • 4

    Hjälp

    Hej jag har ett akvarium på 350 l nu har flera guppy dött gjorde ett vatten byte i fredags på ung 30 % och ett i igår har en kampfisk som har löss som jag plockar bort men han får hela tiden nya.Kalken i vattnet är bra.Lotta
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Vad har du för vattenvärden.

    Samt ja lyckades döda 70st paletciklid yngel i ett vattenbyte
    hadde varit vattenläcka och komunen hadde höjt doserna på fluor/klor o vattnet

    samt du kanske borde medecinera dina fiskar
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Loni
      • January 2007
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av mayday
      Vad har du för vattenvärden.

      Samt ja lyckades döda 70st paletciklid yngel i ett vattenbyte
      hadde varit vattenläcka och komunen hadde höjt doserna på fluor/klor o vattnet

      samt du kanske borde medecinera dina fiskar

      Värdet på vattnet vet jag inte vad är det för prover man ska ta?Om jag ska medicinera vad ska jag då medicinera mot??

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Berätta om ditt akvarium, så får du lättare hjälp.
        Vad menar du med löss?
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Loni
          • January 2007
          • 4

          #5
          Mitt akvarium är på 350 l jag har en pump som heter Maxi-Jet power 1200 1100l/h.Det var för lite kalk i vattnet för några veckor sedan hällde i lite kalk som jag köpte i akvarieaffären tog bara några dagar sen var det bra och är det fortfarande. Men nu har fem guppy dött och de har jag haft sen långt innan jul. Min kampfisk har löss i akvarieaffären sa de att manska plocka bort de och de gör jag men de kommer nya hela tiden, funderar på att ta bort honom. Har olika växter de växer och är fina har två lysrör ett för växter och ett vanligt.Vet inte vad jag ska skriva mer bättre du frågar, är ganska så ny på detta.Lotta

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av Loni
            Mitt akvarium är på 350 l jag har en pump som heter Maxi-Jet power 1200 1100l/h.Det var för lite kalk i vattnet för några veckor sedan hällde i lite kalk som jag köpte i akvarieaffären tog bara några dagar sen var det bra och är det fortfarande. Men nu har fem guppy dött och de har jag haft sen långt innan jul. Min kampfisk har löss i akvarieaffären sa de att manska plocka bort de och de gör jag men de kommer nya hela tiden, funderar på att ta bort honom. Har olika växter de växer och är fina har två lysrör ett för växter och ett vanligt.Vet inte vad jag ska skriva mer bättre du frågar, är ganska så ny på detta.Lotta
            fångar du upp kampfisken med en håv då? OCh sitter och plockar löss på den?
            Tror inte akvarieaffären sa att du skulle plocka löss på din fisk. eller sa de det, så har de väldigt fel.

            Varför kalkade du vattnet? Troligen är detta ditt problem.

            Gör ett delvattenbyte. Och du borde ta reda på vad din kampfisk lider av. Löss är det troligen inte.
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              Häver du ner massa kalk i vattnet höjer du KH och PH
              Dina fiskar mår nog inte bra av för högt PH

              Samt vad har du för tempratur på vattnet

              Samt köp vattentest PH No2 No3 KH

              Samt kolla vad dina fiskar ska ha för Ph o anpassa vattnet efter de häll inte i massa kalk hursomhelst.

              Samt har din Fisk en parasit ska du medecinera eftersom du kan plocka bort hur många du vill när du släpper ner den i vattnet så blir den angripen av andra. samt Alla beröring av fisk skadar deras slemhinnor och du gör fisken bara känsligare för angrepp ... Allt fett o syror på våra fingrar bränner sönder fiskars slemmhinnor
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Loni
                • January 2007
                • 4

                #8
                I akvarieaffären sa de att det var karplöss och att man kan plocka bort de gå även in och läs här på zoopet om karplöss så kan ni se att man kan plocka bort de.Självklart har jag inte bara hällt i en massa kalk utan att ha tagit prov först. Vi har inget kalk i vårat vatten har en egen brunn. Fick hjälp i akvarieaffären med vilken kalksort det ska vara och hur mycket, det värdet är perfekt nu.Men jag ska lösa mitt problem här blir man idiotförklarad.Tack för mig.

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Du blir inte idiotförklarad. Vi här är bara väldigt skeptisk till att lite på vad en akvariebutik säger hur som helst då de flesta har fel i sina råd.

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Om du har egen brunn kanske det har blivit någon förändring i vattnet. Dog
                    guppyna i samband med vattenbyte så hade jag nog gissat på detta.
                    Sedan är det ju så att guppy tyvärr inte är speciellt tåliga nuförtiden. Mina åtta guppy var döda inom ett halvår från köp.

                    Kommentar

                    • Mosaik
                      • January 2007
                      • 101

                      #11
                      I det här fallet så är det uppenbarligen så att akvariebutiken
                      har mer kunskap kring frågeställningen än Forumet.

                      Alla akvarieaffärer ägs inte av kunskapslösa profitörer,
                      det finns det många bra exempel på.

                      Så härmed ber vi dig om ursäkt Loni och hoppas att du
                      ändå vill stanna kvar här!

                      Mvh
                      Mattias
                      Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
                      av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #12
                        Jag hade uppenbarligen också fel.
                        Hade du sagt "karplöss" så hade jag köpt det affären sagt. Men du sa löss. Varav jag tänkte "vägglöss".

                        Ditt första inlägg var inte en fråga. Det innehöll ingen direkt information om som kunde möjligöra oss att ge en bra respons.
                        Tycker inte att du ska dömma ut zoopet, utan försöka en gång till men vara lite mer utförlig nästa gång. Vi kan inte gissa oss till vad du vill veta. Vilka svar du vill ha. Hur din sitution i akvariet är.
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • Malinitzi
                          • December 2006
                          • 2088

                          #13
                          Löss....

                          Ursprungligen postat av Loni
                          Hej jag har ett akvarium på 350 l nu har flera guppy dött gjorde ett vatten byte i fredags på ung 30 % och ett i igår har en kampfisk som har löss som jag plockar bort men han får hela tiden nya.Kalken i vattnet är bra.Lotta
                          Vad är det för sorts löss /finns det olika sorters/ och hur ser de ut och var kommer de ifrån?Phu! Och hur tar man bort dem? Lite otäckt faktiskt!
                          Senast redigerad av Malinitzi; 23 February 2007, 10:46.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Plockar bort eller kemikalier.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • erland
                              • June 2003
                              • 410

                              #15
                              Om vi backar tillbaka några steg och kan få lite mer bakgrund, jag lägger in alla frågor på en gång så vissa kan nog visa sig vara betydelselösa i sammanhanget.

                              1. Vad har du nu för fiskar i akvariet förutom kampfisken ? Hur stora, hur många ?

                              2. Hur länge har akvariet varit igång ? Har det varit några andra problem senaste tiden förutom karplössen och kalkbristen ?

                              3. Hur ofta brukar du byta vatten och hur mycket varje gång ?

                              4. Har du kontrollerat temperatur ?

                              5. Har du kontrollerat PH värde ? PH värde behöver inte vara perfekt, men det bör vara någorlunda anpassat till de fiskar man har. Framför allt får det inte vara ojämt så det växlar mycket.

                              6. Verkar några andra fiskar förutom kampfisken visa några sjukdom sympton ?

                              7. Dog guppyna före eller efter vattenbytet på 30% ?

                              Personligen skulle jag nog välja att ta bort kampfisken med karplössen om det är den enda fisken som är drabbad och du inte är väldigt fäst vi den, det har en tendens att bli mycket dyrare och får större konsekvenser att medicinera om det är en enstaka fisk som är drabbad. En medicinering kan ofta döda en massa nyttiga bakterier i akvariet vilket i sin tur ställer till med en massa nya bekymmer.
                              Har du ett mindre akvarium också kan ett alternativ vara att flytta över kampfisken dit och sköta om den där tills den blivit bra, på så sätt riskerar du inte att ställa till med något i det stora akvariet.
                              Erland Isaksson
                              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                              Min Zoopet Blog

                              Kommentar

                              Arbetssätt...