Kolfilter filtrering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    Kolfilter filtrering?

    Har i en annan tråd förklarat mitt problem med att hålla räkor vid liv i mitt växtkar.
    Har funderat över om jag kan ha nått skit i vattnet som inte avhjälps med vattenbyten.

    Jag har till mitt ytterfilter(Eheim 2213) ett kolfilter som jag använde ett tag vid uppstarten av akvariet.

    Min fråga är nu. kan jag stoppa i detta igen eller måste det aktiveras på nytt trots att jag inte använde det så länge?
    http://skiren.blogspot.com
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Skit i vattnet skulle behöva vara antingen insektsmedel eller koppar - det är saker räkor inte tål alls, men som fisk och växter tål bättre.

    Mer troligt eftersom att det är ett växtkar är att ditt pH dippar under 6.5 - räkor tål inte lågt pH. Om dina snäckor också dör så är det garanterat problemet.

    Kolfilter kan du använda så ofta du vill, det gör ingen skada (annat än att det kan läcka lite fosfat, knappast ett problem i ett växtkar). Däremot bör du nog inte använda samma kol som du använde när du startade karet: dels förbrukas kolet snabbt, och tar inte längre upp saker efter max en vecka, dels börjar det när det är mättat att _släppa det det redan tagit upp_. Dvs, använd färskt kol varje gång, och kör med det max en vecka, släng det sen i komposten.
    Senast redigerad av Azur; 21 February 2007, 12:36.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      ok går det att köpa den "standard" kolfiltret som följde med eheim pumpen nånstans?

      Mitt pH ligger på 6,8 så jag tror inte det är problemet. och snäckorna trivs som aldrig förr (Tyvärr)
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag vet inte exakt vad du har för filter eller hur eheims kolpatroner är designade, men är det ett ytterfilter kan du använda allt från gamla nylonstrumpor och fylla dem med aktivt kol du köper i nån hembränningsbutik, till just Eheims egna och väldans dyra specialpatroner. Det är inte kritiskt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          Jag är inte säker på att vattenkvaliteten blir bättre av en gammal strumpa men jag förstår din poäng.

          är btw just koppar jag snöat in mig på just nu. allt måste testas så jag kan få i de små krabaterna som just nu lever livet i en liten guldfiskskål i akvariet.
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • rebecka_o
            • December 2006
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av Skiren
            Jag är inte säker på att vattenkvaliteten blir bättre av en gammal strumpa men jag förstår din poäng.
            En gammal strumpa fylld med aktivt kol alltså... Har inte provat själv (har innerfilter) men vad jag förstått så ska det ju funka lika bra som ett svindyrt originalfilter.

            Kommentar

            Arbetssätt...