Roten till det onda...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

Roten till det onda...

Hejsan!
    Jag sitter här som nybliven akvarist och tycker det är dödens trist att mitt akvarievatten är gul/brunt och grumligt. Ställde upp det i helgen som gick. Bottengrus/sten, en konststen och så två rötter. Vad man kan förstå av att läsa runder här ar det just rötterna som gör vattnet gul/brungrumligt. Nu undar jag om det försvinner av sig själv eller man måste hålla på att byta vatten hela tiden. Karet är på 100 liter och jag har inga växter eller fiskar ännu. Fast jag tycker rötterna är fina kanske man helt enkelt ska skita i att ha några om det hela tiden färgar av sig. Är det någon som har erfarenhet kring detta och hur lång prosess det är för vattnet att rengöras bara av innerfiltret skulle jag bli själaglá om du/ni ville coacha en gröngöling, eller vitsigare,ett yngel...hahaha
    Agnez
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

vilken tur att du inte har fiskar i än,, man ska aldrig göra rent hela akvariet som du har gjort.

roten kan färga länge, i över ett år om du har otur. vissa kokar roten och säger att det hjälper, jag vet inte...

så det är nästan upp till dig om du vill ha kvar roten eller inte.

kan filtrera över akvtivt kol oxå men inte för länge bara. men roten kommer ju färga ändå så det var nog ingen lösning ändå

tycker du inte om färgat vatten så får du nog ta ur den är jag rädd för.

välkommen till zoopet förresten!
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

Hej yngel...

Ursprungligen postat av Agnez
      Hejsan!
      Jag sitter här som nybliven akvarist och tycker det är dödens trist att mitt akvarievatten är gul/brunt och grumligt. Ställde upp det i helgen som gick. Bottengrus/sten, en konststen och så två rötter. Vad man kan förstå av att läsa runder här ar det just rötterna som gör vattnet gul/brungrumligt. Nu undar jag om det försvinner av sig själv eller man måste hålla på att byta vatten hela tiden. Karet är på 100 liter och jag har inga växter eller fiskar ännu. Fast jag tycker rötterna är fina kanske man helt enkelt ska skita i att ha några om det hela tiden färgar av sig. Är det någon som har erfarenhet kring detta och hur lång prosess det är för vattnet att rengöras bara av innerfiltret skulle jag bli själaglá om du/ni ville coacha en gröngöling, eller vitsigare,ett yngel...hahaha
      Vad har du för rotsort?. De färgar av sig i början (du kan blötlägga de några dagar) men är, vad jag har läst mej till, ofarligt för fiskar, ja t o m bra...) Då du gör vattenbyten försvinner färgen så småningom. I mitt 54 l kar har roten gett vattnet en gyllenbrun färg - det tycker jag är läckert.Koka inte roten, helt onödigt anser jag!

Kommentar

• LinneaHYLK
        • October 2006
        • 206

Rötter är fina, så jag tycker du ska lära sig leva med färgen den avsöndrar
        Det blir mindre å mindre färg med tiden. Jag har kokat min rot en gång å då blev den av med en hel del färg, men det blir den även i akvariet..
        Så låt den vara å byt vatten allteftersom det behövs, till slut avger den ingen färg längre...

Kommentar

• bear
          • October 2006
          • 89

Ursprungligen postat av Agnez
          Hejsan!
          Tycker du skall behålla rötterna och avvakta tills grumligheten i vattnet försvinner då blir det säkert finare.

Använder du filtervadd i filtret så försvinner grumligheten med tiden,om inte ska du fylla en del av det med filtervadd som hjälper till och fångar upp små partiklarna som orsakar grumligheten.

Lycka till!
          Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
          inte begripit ett enda dugg.

/Walter Mondale

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

LUGN efter några vattenbyten så slutar dem färga!!! och jag vet för jag har karen fulla med mopani och mangrove rot!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Attans
              • December 2006
              • 94

Jag kokade min innan jag la i den, tog även upp den och kokade igen när jag haft igång karet ett tag för jag ville inte att vattnet skulle vara så gult. Det funkade fint för mig. En liten hint är att koka den i flera omgångar och byta vattnet i kastrullen emellan. Tänk bara på att insidan av kastrullen kommer bli gul Går säkert bort med tiden... men ser lite äckligt ut
              Akvarist under upplärning

Kommentar

• Shilo
                • June 2005
                • 170

Låt det vara!!
                De humusämnen som färgar ut från roten, gör det även i naturen, så det är en del av vardagen ;-) och kommer att försvinna så småningom.
                Byt inte vatten, för då skapar du andra problem.
                Har du inga fiskar eller växter i, så ha ljuset släkt.
                Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• Malinitzi
                  • December 2006
                  • 2088

Aldrig...

Ursprungligen postat av Shilo
                  Låt det vara!!
                  De humusämnen som färgar ut från roten, gör det även i naturen, så det är en del av vardagen ;-) och kommer att försvinna så småningom.
                  Byt inte vatten, för då skapar du andra problem.
                  Har du inga fiskar eller växter i, så ha ljuset släkt.
                  att man behöver koka roten, den har mycket bra i sig... men det ska vara om man stirrar sig blind på vattenfärgen då?? Men

Kommentar

• Kenny*92
                    • September 2006
                    • 1919

Jag ska koka min rötter vill ha kristal klart vatten innan jag är nöjd
                    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

Travian is The Shit

Ha D Gött

///Mvh Kenny

Kommentar

• albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

Om jag vore du Agnez så skulle jag låta roten vara, den slutar att färga med tiden, jag skulle även sätta i några fiskar eftersom du alldrig kommer att få nån fart på dom goda bakterierna så länge det står med bara vatten och rötter i.

Lägg gärna även i nån snabbväxande flytväxt tex hornsärv eller vattenormbunke när du satt i fiskarna och rengör därefter alldrig filtret så länge det inte börjar bli tätt och i så fall kramar du bara ur filtermassan lite lätt i en skvätt akvarievatten.

Sedan håller jag med Shilo om släckt ljus så länge du inte har växter och fisk, risken är i annat fall att du får en algodling i karet.
                      Mvh Leif

Kommentar

• Kenny*92
                        • September 2006
                        • 1919

Undrar om de räcker att lägga dom i bakkaret så skurbba av dom å senare sköja runt dom där?

Travian is The Shit

Ha D Gött

///Mvh Kenny

Kommentar

• Malinitzi
                          • December 2006
                          • 2088

Absolut!

Ursprungligen postat av Kenny*92
                          Undrar om de räcker att lägga dom i bakkaret så skurbba av dom å senare sköja runt dom där?
                          Lägg i blöt några dygn, färgen du får i akvariet varar ju inte i evighet. Tålamod unge man - tålamod!

Kommentar

• Kenny*92
                            • September 2006
                            • 1919

Hahah svårt i min ålder (som ni säkert märkt på inläggen)

Travian is The Shit

Ha D Gött

///Mvh Kenny

Kommentar

• Malinitzi
                              • December 2006
                              • 2088

Yes!

Ursprungligen postat av Kenny*92
                              Hahah svårt i min ålder (som ni säkert märkt på inläggen)
                              Vad är det du jagar? Tror jag vet!
                              Men KOKA INTE!

Kommentar

Arbetssätt...