höja ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsson81
    • October 2006
    • 82

    höja ph

    Har ganska lågt ph i kranvattnet ca 6 (enligt mätstickorna), jag brukar höja ph`t med bikarbonat som jag köper för en femma på affären. Tar ca 1 tsk när jag byter 25 liter och får då ca ph 7-7,5 som ska vara ganska bra för guppy o svärdbärare, så det är väll en ganska bra dosering. Finns det några bra doseringsskalor för att kunna reglera ph mer exakt? Är bikarbonat på något sätt skadligt för fiskarna? Har ph höjande medel någon fördel mot bikarbonat eller är det bara en dyr produkt, som jag klarar mig utan?
    MVH larsson
    420 liter sällskapsakvarium, kub 50*50*60 SA
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag har fattat det som att man på något vis aldrig kan överdosera bikarbonat. Jag använder också det och har ett stadigt PH på 7,2.
    Jag har testat mig fram till hur lite jag behöver använda för att få önskad effekt - och det räcker med knappt 1 tsk för mig. Det är ju onödigt att överdosera.

    Be mig bara inte förklara hur & varför det funkar - det får expertisen härinne göra
    Har aldrig testat PH-höjare utan tycker det fungerar alldeles utmärkt med bikarbonat. Varför krångla med dyra flaskor??
    Senast redigerad av Healena; 18 February 2007, 11:23.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Du får nog prova dig fram med bikarbonaten för att hitta en dosering som passar dig.

      Bikarbonat är inte farligt för fiskarna i alla fall om du använder måttliga mängder och fiskarna vill ha högt Ph.

      Ph kan desutom alldrig bli högre än drygt 8 oavsett hur mycket du häller i, nu kanske inte dina fiskar vill ha drygt 8 utan snarare nånstans mellan 7-8 så du får som sagt var prova dig fram men du verkar ligga ganska bra till.

      Fördel eller nackdel gentemot Ph höjande medel kan jag inte utala mig om men jag ser ingen nackdel med den billiga bikarbonaten.

      Du kan köpa den ännu billigare i storpack på tex Willys, 2 kg kostade senast jag köpte 49 eller 59 kr, minns ej exakt pris.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Jag köper bikarbonat i min malawibutik
        kostar 35kr KG

        Jag doserar ju lite mer än er då --- ca 2stk per 100l vatten samma vid vattenbyte byter ja 200l tillsätter ja 4tsk då ligger ja på ph 8.0-8.3

        Att det ej går att överdosera är ju en saning med modifikation.
        Du kan alldrig höjja Ph värdet till över 8.4 med bikarbonat
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • larsson81
          • October 2006
          • 82

          #5
          Men spelar det ingen roll vilket ph vattnet från kranen har?
          420 liter sällskapsakvarium, kub 50*50*60 SA

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Jo det spelar roll för hur mycket du ska ha i
            men du kommer inte över 8.4

            börja med lite o mät dig fram
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            Arbetssätt...