Vattnets flöde/syreupptagning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Vattnets flöde/syreupptagning

    Hej,

    Jag har förstått att vattenytan måste vara i rörelse, för att den ska ta upp syret ur luften. Påverkas syreupptagningen av hur mycket vattenytan rör på sig? Jag menar: -Spelar det någon roll om vattenytan bara "guppar runt" helt lugnt, eller om det går vågor och virvlar på vattenytan?

    Är syreupptagningskurvan rak, eller logaritmisk, mot vatenrörelsen på ytan? (Kan man säga så?) Alltså... Ger dubbelt så mycket vattenrörelse också dubbelt så bra syreupptagning? Hur vet man vad som är lagom?

    Tacksam för svar!

    Mvh
    //Matts
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    det räcker med en stilla krusning av vattenytan virvlar och vågor driver bara ut onödigt mycket co2 och den behöver växterna...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MaKa6778
      • January 2007
      • 136

      #3
      Hej igen,

      Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag har ett Malawi-akvarium (ciklider alltså) och jag har därför nästan ingen växtlighet alls...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Med vågrörelser blir vattenytan större.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Ursprungligen postat av MaKa6778
          Hej igen,

          Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag har ett Malawi-akvarium (ciklider alltså) och jag har därför nästan ingen växtlighet alls...
          Ja då är det bara kräma på
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #6
            Rak eller krokig kurva, ingen aning. Men i naturen är strömvatten ofta extremt syresatta..
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av Piscator
              Rak eller krokig kurva, ingen aning. Men i naturen är strömvatten ofta extremt syresatta..
              Beroende på vattentemp.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...