Jag har gjort rent mitt kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

Jag har gjort rent mitt kar

med kemiskt ren bensin efter att ha tömt det då jag hade ett inälvsparasitangrepp i det karet.
    Min fråga är om bensinen, eller resterna av den kan påverka vattenvärdena eller om det bara är att fylla på karet igen.

Jag har eftertorkat med vatten, men behövs det mer? Bensinen dunstar ju så det borde inte bli några rester kvar, eller?

Nån som vet?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

Kika gärna in i min dagbok!
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

Teoretiskt sätt borde det ha dunstat bort.. och du har ju torkat med vatten efter, så det borde ju inte bara några problem.
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• miiaoo
      • January 2006
      • 2815

Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Teoretiskt sätt borde det ha dunstat bort.. och du har ju torkat med vatten efter, så det borde ju inte bara några problem.
      Jag tycker också att det låter logiskt. Jag får väl testa helt enkelt.

Kommentar

• Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

Jag skulle vänta..

Ursprungligen postat av miiaoo
        med kemiskt ren bensin efter att ha tömt det då jag hade ett inälvsparasitangrepp i det karet.
        Min fråga är om bensinen, eller resterna av den kan påverka vattenvärdena eller om det bara är att fylla på karet igen.

Jag har eftertorkat med vatten, men behövs det mer? Bensinen dunstar ju så det borde inte bli några rester kvar, eller?

Nån som vet?
        med att fylla innan jag var 100:a på effekten. Men någon kanske är kemist här på zoopet?

Kommentar

• heeke
          • April 2003
          • 5033

Det borde synnas ganska omgående när du fyller vatten om det finns några bensin rester kvar.
          Bensin lägger sig på ytan och skimrar i olika färger.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Richard.R
            • December 2006
            • 1872

JAg skulle iaf gjort karet fullt och tagit ur allt vatten och fyllt på igen för att vara säker
            396L SA biotop
            128L SA biotop
            54L SA biotop
            54L SA biotop

Kommentar

• andreassofus
              • November 2005
              • 5643

hade gjort samma sak som richard. fyllt med vatten och låtit stå ett par dagar, och sen tömt igen. bättre att va på säkra sidan
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

Kommentar

• miiaoo
                • January 2006
                • 2815

Ursprungligen postat av andreassofus
                hade gjort samma sak som richard. fyllt med vatten och låtit stå ett par dagar, och sen tömt igen. bättre att va på säkra sidan

jo, det var ungefär vad jag tänkte.. Sen ser man ju på ytan om det finns rester kvar som Heeke sa.

Tack för hjälpen!

Kommentar

• Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

Rapportera gärna sen hur det gick, kan vara bra att veta!
                  Min zoon

Kommentar

• mayday
                    • November 2005
                    • 2085

vatten har du ingen nytta av o göra rent med
                    Bensin löser sig inte med vatten utan vattnet lägger sig som en hinna utanpå

frågan e varför du använde bensin o inte kemsprit
                    100% lösningar funkar inte så bra heller
                    bäst är de om det är runt 70% annars kapsar bakterier o organismer in sig

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• ibra
                      • February 2007
                      • 36

Ursprungligen postat av miiaoo
                      Jag tycker också att det låter logiskt. Jag får väl testa helt enkelt.
                      det är lite risk att det fins non spår av bensinen men jag har en väldigt bra lösning som jag är säkert att det funkar,köp ett kg eller ett halvt kilo jätte fin sand o gnid den torr där det fans spår av bensinen o låt sanden står i botten eller där det fans spåret av bensinen till nästa dag då dan efter släng sanden du använt o tvätta karet med vatten sen jag tror att den klar för o fulla i!lyckatill

Kommentar

• Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

ibra bra ide,

när vi råkar spilla bensin på golvet då vi meckar, asså bensin, olja mm. så är den bästa lösningen sågspån! vill du vara 100%säker så köper du lite sågspån och gnider det lite här och där. det har en otrolig uppsugningsförmåga.
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• ibra
                          • February 2007
                          • 36

Ursprungligen postat av Amaro
                          ibra bra ide,

när vi råkar spilla bensin på golvet då vi meckar, asså bensin, olja mm. så är den bästa lösningen sågspån! vill du vara 100%säker så köper du lite sågspån och gnider det lite här och där. det har en otrolig uppsugningsförmåga.
                          exakt för det har hänt mig att jag spilt nott i karet då jag kom på denna ide,jag tog ett kilo jätte fin sand o gnidit karet med det o låtit sanden till nästa dag för mjuk sanden har en otrolig förmåga att suga all vätska o specielt kladdiga,nästa dag tog jag bort sanden slängt den o städat karet med varm vatten o låtit karet på balkongen nogra timmar sen var det bra inga rester alls av det vätskan!

Kommentar

• Xul
                            • January 2007
                            • 709

Ladda filtret med (nytt) aktivt kol så binds eventuella föroreningar upp

Släng sedan ut kolet efter en vecka eller två.

Och får du en hinna skeda ur denna.

Men med kemisk ren bensin skall det inte bli några rester igentligen.

Dessutom innehåller den nästan inga aromater eller omättade kedjor så den har nästan ingen giftverkan dvs ingen hinna ingen fara.
                            Senast redigerad av Xul; 14 February 2007, 10:11.

Kommentar

• miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

Jag kan ju uppdatera på läget. Jag fyllde upp karet utan sand igår och det fanns inte en rest kvar. Ingen hinna och ingen lukt.

Jag hade ju inte i bensinen lös så att säga, jag torkade med en lagom dränkt bomullstuss. Det fanns aldrig ens lsa droppar med bensin i karet så nåt sågspån eller sand behövs knappast, men tack för tipsen.

Dock så håller jag helt med om idén att köra med aktivt kol en kort period. Det är egentligen ett tekniklöst kar, men visst kan jag sätta i ett filter i ett par veckor medans det går med bara snäckor.

Tack allihopa!

Kommentar

Arbetssätt...