Mjölkigt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

    Mjölkigt vatten?

    Hejsan!

    Har märkt på mitt ena 54 liters att vattnet är lite mjölkigt?! Både vattnet (grumligt) och vattenytan är de också en mjölkig beläggning på. Jag har tagit ur fiskarna och satt de i ett annat 54 liters som jag fick starta upp i all hast.. jag själv skulle ju inte velat vara i det akvariet. Vet någon vad detta beror på?? Har aldrig varit med om det innan. Har iallafall tagit ur allt vatten och storstädat gruset och allt annat. Så nu får det stå med vatten utan fiskar ett bra tag..tills det blir som vanligt igen. Någon som vet vad detta beror på?

    Mvh//Hanna
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Kan vara infusorier eller svävalger, beror oftast på övermatning och försvinner om man slutar mata några dar eller i svårare fall mörkläggning några dar.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Pumis
      • December 2006
      • 118

      #3
      Asså.. ojj, där ser man! Då har jag lärt mig något nytt idag! Tackar så mycket för svaret. Skall passa mig för övermatning då.. för det är ju det jag måste ha gjort. Gud, så dumt. Men, men.. händer la alla någon gång. Det var nog ett tidigt stadium för det var inte extremt, (fast det vet jag inte heller hur de skulle sett ut i extremfall) men har ju tagit ur fiskarna och bytt allt vatten. Så nu får de stå tomt tills alla värderna är ok för fiskar att vistas i karet igen.
      Mvh//Hanna
      Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Du behöver inte skämmas för det eftersom det absolut inte är ovanligt och har hänt även här men det brukar ordna sig om man drar ner på maten som sagt var.

        Nu när du tömt och rengjort skulle nog jag om jag var du sätta i ett par fiskar redan i morgon och mata dessa sparsamt dom första veckorna eftersom du alldrig kan få bra akvarievatten utan fiskar i vattnet.

        Ett bra tips är även att du kramar ur lite filtermaterial från ett inkört filter i akvariet så får du alldeles gratis igång dom nyttiga bakterierna alternativt sätter till filterbakterier men dom kostar ju en slant.

        Vattnet ser inte så trevligt ut när du kramar ur filtret men det klarnar ganska snabbt när skiten hamnar i filtret och i gruset.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • Pumis
          • December 2006
          • 118

          #5
          Okej.. så det behövs fiskar i direkt! Perfekt.. då skall jag genast göra detta. Tack för att ni är s hjälpsamma Och tack för att jag inte behöver skämmas. *ler* Men skall ha stenhård kontroll av matningen numera.

          Mvh//Hanna
          Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

          Kommentar

          Arbetssätt...