Giftigt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Giftigt vatten?

    För ett tag sen satte jag i en BTN slimline i ett av mina kar.. missuppfattade kanske hur länge det skulle torka (akvariesilikonet asså), väntade 2 timmar innan jag fyllde på vatten o grus.

    Hur som helst, har bytt vatten 3 ggr nu och sen en vecka tillbax har jag planterat i växter. Dessa är fortfarande gröna o har inte kolat.
    Min fundering är ifall växter är mindre känsliga mot "gift" i vattnet än t.ex fiskar?

    Har inte stoppat i några fiskar än, för jag vet inte om det är giftfritt.. (vet heller inte vad jag ska fylla karet med) Men växterna lever ju fortfarande.. Provade i helgen att stoppa i en körsbärsräka, men morgonen därpå så var den ju död.. inte så kul...

    Idéer?
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #2
    Fyllde du på vatten 2 timmar efter du silikonat om?!De e vell inte så bra:/
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      antagligen så är det väll så att växter inte är lika känsliga mot gifter som fiskar är. fiskarna påverkas direkt medans det kan ta veckor tills växterna börjar påverkas.

      det du gjort låter väldigt illa måste jag tyvärr säga. vad är det för silicon du användt? akvariesilicon hoppas jag?? man ska vanligen vänta ca 1-2 dagar asså. så du hajjar, 2 timmar är i princip ingenting.

      tyvärr vet jag inte vad du ska göra nu asså. någon annan får svara på det.

      Lycka till
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • sucksdorff
        • December 2006
        • 239

        #4
        Hej, om det är akvariesilikon och du sköljde ur akvariet innan du fyllde det är det lugnt.

        Kommentar

        • Kockfrallan
          • March 2005
          • 462

          #5
          Tror ínte det är så lungt, jag hade nog tömt karet på vatten och sen hoppats på att det härdar efteråt spm jag är tveksam på att det gör,
          Fiskar hade jag aldrig stoppat i karet i alla fall.
          // Marcus
          450L
          5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
          1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
          1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Tappa ut vattnet helt och låt det härda i 2 dygn - sen borde det vara OK
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Whizzer
              • May 2005
              • 498

              #7
              Det finns inget sätt som man kan testa vattnet på?

              Det var akvariesilikon jag köpte och använde.. Så det borde vara "lite mindre" farligt tycker man ju..

              tömde karet helt på vatten efter att jag fyllt det (efter ca 2 dar) men lät gruset vara kvar.. Sen stod det utan vatten i flera dagar innan jag fyllde på med vatten igen.. 2 byten har skett sen dess o sist satte jag i några växter för o se vad som skulle hända..

              Usch så dålig jag är!
              Whizzer
              http://ninavarblane.blogspot.com

              Kommentar

              Arbetssätt...