3 dar ? för tidigt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teufelin
    • January 2007
    • 68

    3 dar ? för tidigt ?

    Startade upp mitt akvarium i torsdags, funderar på att köpa lite fiskar imorgon..det har då gått 3 dar...är det för tidigt ?
    Har 3 stora växter å 2-3 mindre... fast det kanske inte har nån betydelse ?

    Han på zoo där jag köpte akvariumet sa att jag kunde köpa fiskar efter 3 dagar
  • erik l
    • July 2005
    • 308

    #2
    Visst är det lite tidigt men om du köper några tåliga fiskar och inte matar på ett par dagar och sedan matar väldigt lite så brukar det kunna fungera. men det kan gå på tok.

    mvh erik l
    ________________
    mvh erik l

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Vänta gärna ett tag till. Det är tråkigt men kan löna sig i längden. Tålamod!
      h. Johan

      Kommentar

      • Kockfrallan
        • March 2005
        • 462

        #4
        Behöver man inte ha lite belastning i för att det ska bildas nyttiga bakterier?
        Typ 2-3 små fiskar?
        Mvh Marcus
        450L
        5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
        1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
        1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #5
          Samma här!

          Ursprungligen postat av Teufelin
          Startade upp mitt akvarium i torsdags, funderar på att köpa lite fiskar imorgon..det har då gått 3 dar...är det för tidigt ?
          Har 3 stora växter å 2-3 mindre... fast det kanske inte har nån betydelse ?

          Han på zoo där jag köpte akvariumet sa att jag kunde köpa fiskar efter 3 dagar
          Startade upp mitt idag och ska vänta en vecka med invånarna. Men tålamod är vad som gäller oss akvarienördar - ingen ide´ att ha bråttom.... Den som väntar på nåt gott o s v.....

          Kommentar

          • Pumba
            • January 2007
            • 345

            #6
            bror väl lite på vad för fiskar du tänkt dig.

            ett par små är väl inget större problem, men skulle nog inte gå och köpa några större dyra fiskar så i början.

            Men 5-6st borde väl inte va så "jätte" farligt

            hur stort är karet?

            5-6st neontetra i ett 200L borde ju typ va försummbart.

            Kommentar

            • Teufelin
              • January 2007
              • 68

              #7
              112 liter är det

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Om du absolut inte kan vänta - så starta med 2 - 3 stycken tåliga.
                Om du känner någon med ett väl fungerande akvarium kan du "låna" filterbakterier (krama ur dennes filter i t.ex låda m. vatten & sedan hälla i ditt akvarium nära pump/filter). Eller köp nyttobakterier på flaska (typ Nitrivec el. Denitrol) och kör med från dag ett när fiskarna kommer i, och 10 dagar framåt. Jag har tidigare använt mig både av filterbakterier & nyttobakterier på flaska vid nystart/fiskisättning med gott resultat.

                Men om du stoppar i fisk nu så försök sedan hålla dig i 1 - 2 veckor med att stoppa i flera.

                Lycka till
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • woodo
                  • January 2007
                  • 605

                  #9
                  jag släppte i 5st praktbotior i mitt 310l efter ett dygn (aquatan) och dom har levt bra o visar ingen tecken på trötthet efter 2 veckor nu!
                  150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                  Kommentar

                  • erik l
                    • July 2005
                    • 308

                    #10
                    personligen så stoppar jag hellre i ett par tre tåliga fiskar och får igång akvariet med (om jag inte har nått moget filter eller skitit grus) än en massa konstiga medel på flaska. Men något ska i annars fungerar det aldrig. vissa väntar tålmodigt en vecka eller två sedan får man panik och fyller akvariet med fisk sedan kommer problemen och allt rasar i värsta fall , nä hellre smygstarta! Obs. min personliga åsikt.

                    mvh erik l
                    ________________
                    mvh erik l

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #11
                      för att kvävecyceln ska komma i gång så krävs det avfall från fiskar, om du så kör karet i ett år utan fisk så klarar det inte av att man stoppar i all fisk på en gång... rekommenderar bakteriekultur tex nitrivec och efter 24 tim så introducerar man ett fåtal fiskar och låter filter och vatten komma igång ca 1mån sedan introducera flertal fiskar!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Jag startar också alltid nästan direkt (efter ett dygn) med de första fiskarna (några rätt tåliga) - ni som tycker man skall vänta en vecka får förklara varför.
                        Någon balans i akvariet kommer aldrig att skapas utan fisk i akvariet även om man väntar i 3 månader med de fösrta fiskarna.

                        De viktiga är istället att starta med få fiskar och sedan inte överbelasta akvariet - dvs vänta sedan några veckor innan ytterligare några fiskar släpps i och belasta inte akvariet fullt ut innan 6-8 veckor har gått efter att de första fiskarna släppts i.
                        Zoopetartikel om start av akvarium http://www.zoopet.com/index.php?opti...=166&Itemid=84
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Magnuz
                          • February 2005
                          • 292

                          #13
                          Det finns väl egentligen ingen anledning att vänta. Släpp bara inte i alla fiskar på en gång utan börja med några få och utöka sedan beståndet undan för undan. Och framförallt - mata inte så förbaskat mycket.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13136

                            #14
                            jag kan se en nytta med att låta karet gå ett par dar och det för att ventilera ut eventuella klorgaser ur vattnet...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              ett akvarium utan fisk är ett sterilt akvarium ... inga nyttobakterier bildas bara alger

                              släng ner typ 2 fiskar . bevaka värdena .. efter 2v tillsätt lite mer om allt är ok . osv osv
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...