Mina malar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Defenseman
    • January 2007
    • 167

    #16
    Ursprungligen postat av hfh75
    Hur stora var malarna? yngel?
    De var inte särskilt stora. Men jag har haft andra fiskar som har dött också. Har nog hållt på i nästan ett år. Det har dött platys, svärdbärare, mollys och två palettciklider. Jag har testat att ändra "vanorna" för att se om det blev bättre, men nej. Och nu när det inte är nitrit vet jag inte vad det kan vara.

    Vad tror ni? Jag börjar bli trött på det här nu.
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      man lär så länge man lever... det diskuterades här förut... då sas nitrivec ta så lång tid på sig att verka och då rekommenderades toxivec... Jag har precis lärt mig att de finns snälla bakterier på flaska... Det jag köpte som skulle vara samma heter Stress Zyme... är det bra eller??? Står att det är dubbelverkande levande bakterier...
      toxivecen tar säkert ner nitrit nivån fortare men den förhindrar inte på samma sätt som nitrivecen att det bildas ny nitrit. Som jag sa toxivecen tar bort problemet inte orsaken. Det var det jag menade med längre "behandlingstid" dvs man får köra toxivecen under en tid innan bakteriefloran vuxit till sig. Nitrivecen hjälper ju till att öka på bakteriemängden.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Defenseman
        • January 2007
        • 167

        #18
        Ingen som vet vad det kan var aför fel på mitt akvarium?
        Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

        Kommentar

        • Fredman
          • January 2007
          • 1

          #19
          Tjena!
          Det som är med mindre akvarier är att man har oftast små filter och pumpar.Dvs filtervolymen är liten därför är det extra känsligt när du gör rent filtret att du använder akvarievatten med samma temp så man inte dödar de stackars bakterier man har.
          Sedan kan det ju vara syrebrist men det hade du ju märkt om fiskarna andades häftigt,rikta utblåset från pumpen mot ytan.

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #20
            1. Har du kollat upp ledningsvattnet, innehåller det en amin källa kan det vara lurigt att byta 30 % speciellt om vattnet i akvariet inte är surt (strax under 7)

            2. Kanske har du något i akvariet som bildar toxiner eller frigör det. Aktivt kol skulle ju hjälpa för stunden i så fall men orsaken måste tas bort.

            Båda är lite långsökta medger jag men det kan vara bra att utesluta lite grejer...

            Tycker att 27 gr i akvariet är i överkant de flesta malar behöver inte detta

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #21
              Ursprungligen postat av Defenseman
              Ingen som vet vad det kan var aför fel på mitt akvarium?
              Hur mycket fisk och vad för fiskar har du i??
              Kanske är det överbefolkan = dåliga eller svajande vattenvärden eller stressade fiskar.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • Defenseman
                • January 2007
                • 167

                #22
                Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                Hur mycket fisk och vad för fiskar har du i??
                Kanske är det överbefolkan = dåliga eller svajande vattenvärden eller stressade fiskar.
                Nu har jag 10 kilfläcksrasboror, 1 svärdbärare, 1 black molly och en som jag inte vet vad den heter. Den äter alger och är från thailand i alla fall .
                Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #23
                  Ursprungligen postat av Defenseman
                  Jag har ett 54 liters akvarium.
                  Nu mitt problem: För några veckor sen köpte jag två ancistrius malar och de dog några dagar senare. Förra veckan köpte jag en till från en annan affär och nu har den dött också.
                  Jag vet inte vad det kan vara för fel för övrigt, men 2 ancistrusar i ett så litet akvarium borde bädda för trubbel vad gäller tillgången till mat - de är ganska så revirhävdande vid matdax. Vad har du gett dem för foder?
                  Jag har 2 ancistrusar i mitt 115-liters som alltid träter om samma mat-tablett FASTÄN jag släpper ner 2 st i 2 olika hörn. Och då är det ändock en hona och en hane (Harry & RONja )vi pratar om här... Ancistrusar vill ha större akvarium och utrymme..

                  Ser nu att du även har ÄNNU en algätare...

                  Sen är det ju tyvärr så som någon tidigare sade - att ju mindre akvarium man har destu större är risken för strul vid ändrade vattenvärden/förhållanden..
                  Det är ju mindre "vattenvolym" att spela på s.a.s, och om det händer något så händer det snabbt. Marginalerna är små. Jättesvårt att säga varför dina fiskar dör
                  Senast redigerad av Healena; 01 February 2007, 09:47.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #24
                    Ursprungligen postat av Defenseman
                    Nu har jag 10 kilfläcksrasboror, 1 svärdbärare, 1 black molly och en som jag inte vet vad den heter. Den äter alger och är från thailand i alla fall .
                    Är det en sådan här kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270
                    I så fall blir den väl stor för ditt akvarium, den är dessutom stimfisk och vill inte gärna vara ensam, dessutom är den ganska aktiv och det kan bli ett stressmoment i ditt lilla akvarium.
                    Ancistrusar är oxå ganska känsliga för svajiga vattenvärden när dom är små. Har du inga ancistrusar kvar nu så skulle jag satsat på några räkor eller snäckor som algätare istället.
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • Defenseman
                      • January 2007
                      • 167

                      #25
                      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                      Är det en sådan här kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270
                      I så fall blir den väl stor för ditt akvarium, den är dessutom stimfisk och vill inte gärna vara ensam, dessutom är den ganska aktiv och det kan bli ett stressmoment i ditt lilla akvarium.
                      Ancistrusar är oxå ganska känsliga för svajiga vattenvärden när dom är små. Har du inga ancistrusar kvar nu så skulle jag satsat på några räkor eller snäckor som algätare istället.
                      Precis en sån är det. Ska man kanske göra sig av med den då tycker du?
                      Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                      Kommentar

                      • Defenseman
                        • January 2007
                        • 167

                        #26
                        Kan räkor äta alger på växter också eller äter de bara på botten. Alltså kan de simma uppåt? Kan man ha räkor tillsammans med fiskar eller blir de uppätna? Vilka räkor rekomenderas?
                        Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #27
                          27 grader...

                          ... prova att sänka tempen lite med en grad om dagen, iaf ner till 25 grader... Ju högre temp desto mindre syre i vattnet... om de kippar tänkte jag...
                          Janne på Södermalms Zoo berättade för mig att på sommaren när det är 30 grader ute så är det inte tempen som tar död på fisken utan syrebristen som följer den höga tempen...
                          Sitter innefiltret ordentligt uppe vid ytan så det plaskar??? Så att det syrerika ytvattnet trycks ner i karet...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Defenseman
                            • January 2007
                            • 167

                            #28
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            ... prova att sänka tempen lite med en grad om dagen, iaf ner till 25 grader... Ju högre temp desto mindre syre i vattnet... om de kippar tänkte jag...
                            Janne på Södermalms Zoo berättade för mig att på sommaren när det är 30 grader ute så är det inte tempen som tar död på fisken utan syrebristen som följer den höga tempen...
                            Sitter innefiltret ordentligt uppe vid ytan så det plaskar??? Så att det syrerika ytvattnet trycks ner i karet...

                            Jag tror inte det är nån fara med syret för de är aldrig uppe och kippar vid ytan. Och pumpen sitter högt upp och rör runt på ytan.
                            Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                            Kommentar

                            • Maria - Sjöjungfru

                              • January 2004
                              • 4236

                              #29
                              Ursprungligen postat av Defenseman
                              Precis en sån är det. Ska man kanske göra sig av med den då tycker du?
                              Ja, dom blir rejält stora. Jag hade en som fick flytta ut då den växt ur mitt 180-liters Dessutom är dom stimfisk och går bäst i grupp.
                              Räkor far omkring lite varstans och äter både matrester och alger och vad som bjuds.
                              Jag har körsbärsräkor tillsammans med Endlers guppy. Jag kan tänka mig att ett och annat räkyngel kan bli mat till dina fiskar, men finns det gott om växter som dom kan gömma sig i så är det i alla fall några som klarar sig. Vill man ha lite större räkor så är ju amano ett alternativ.
                              Maria - Sjöjungfru

                              Kommentar

                              Arbetssätt...