Hur sänker man hårdheten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baby5hawt
    • January 2007
    • 80

    Hur sänker man hårdheten?

    Är det någon som vet hur man sänker hårdheten i akvariumet? till under 6 dH. Några bra tipps???
    Baby5hawt
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Torv.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Torv sänker inte den egentliga hårdheten i vattnet eftersom den beror på mängden lösa calcium- och magnesium-joner. Däremot ökar torv ofta surheten (mätt i pH). Frågan är väl varför någon i Göteborg skulle vara intresserad av att sänka hårdheten egentligen eftersom det vattnet är ganska mjukt till att börja med.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Baby5hawt
        • January 2007
        • 80

        #4
        asså jag har inte tänkt göra det bara undrade hur man kan göra det...tack i alla fall
        Baby5hawt

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Man blandar med destillerat eller avjoniserat vatten. (Alltså man späder ut vattnet!)

          Kommentar

          • StinaO
            • February 2007
            • 3

            #6
            Tänkte försöka sänka hårdheten i mitt akvarie till mina "gummiålar" (Typhlonectes natans) och läste i en artikel här att man kan slå i osmosvatten:

            "Sänka hårdheten
            1/Tillsätt osmosvatten uppblandat med kranvatten (aldrig enbart osmosvatten).
            2/ Använd speciella vattenpreparat från akvarieaffären"

            Hur gör jag? Tänkte slå i 50 liter ca i mitt 450 litersakvarie. Måste jag blanda ut det med kranvatten innan jag slår det i akvariet då eller?(och hur mycket isåfall?) Eller betyder det att man inte ska slå enbart osmosvatten å fylla ett helt akvarie med? Vet inte om jag är trög eller bara lite trött nu....

            /Stina

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Du skall inte fylla hela akvariet med osmosvatten för då kan cellerna i djuren i akvariet fyllas med vatten tills dom sprängs.

              Kommentar

              • StinaO
                • February 2007
                • 3

                #8
                Då är det som jag trodde då! Fyller på mina dunkar! Tack!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av StinaO
                  Tänkte försöka sänka hårdheten i mitt akvarie till mina "gummiålar" (Typhlonectes natans) och läste i en artikel här att man kan slå i osmosvatten:
                  Hur gör jag? Tänkte slå i 50 liter ca i mitt 450 litersakvarie. Måste jag blanda ut det med kranvatten innan jag slår det i akvariet då eller?(och hur mycket isåfall?) Eller betyder det att man inte ska slå enbart osmosvatten å fylla ett helt akvarie med? Vet inte om jag är trög eller bara lite trött nu....

                  /Stina
                  Om du bara byter ut 1/9 av vattnet med osmosvatten blir det en obetydlig sänkning av hårdheten med just 1/9. Med andra ord - i praktiken knappast märkbar tyvärr.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • StinaO
                    • February 2007
                    • 3

                    #10
                    Nej jag vet, men tänkte fylla på lite i taget, och fylla på med osmosvatten varje gång jag byter vatten i fortsättningen. Tillslut måste det ju bli skillnad.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Jo det blir det ju förstås...
                      Men det tar också tid om du nu tar en 1/9-del åt gången.
                      Mycket kånka blir det om du hämtar vattnet någonstans vill säga.
                      Då kanske bättre med eget R/O-filter.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • T_K
                        • January 2006
                        • 102

                        #12
                        Oxalsyremetoden är en enkel och billig metod om man har plats för ett extra akvarie eller vattentunna att framställa mjukt vatten i. Kräver noggranhet, men är inte svårt, enklast är att prata med en erfaren akvarist som känner till ortens vattenvärden.
                        Kort o gott går det ut på att låta oxalsyran fälla ut det som gör vattnet hårt. Man blandar till en stamlösning och portionerar ut den i ett akvariet/tunnan. Vattnet grumlas och blir vitt under c:a ett dygn, sedan sjunker utfällningen till botten och vattnet kan användas. Man kontrollerar att vattnet är säkert att använda genom att blanda ner en skvätt i t ex ett glas kranvatten. Om vattnet grumlas i glaset så är inte processen klar, alt. att man använt för mycket oxalsyra i förhållande till vattenmängden. Sedan blandar man det oxalsyrebehandlade vattnet med kranvatten (precis som med OR-vatten) innnan man häller ner det till fiskarna. En kort sammanfattning, finns utförligare beskrivningar. Har för mig att "Erikthur" har en på sin Zoon. Rätt?

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Jovisst - i två artiklar till och med:
                          Att göra hårt vatten mjukt
                          Killiodling i hårt och mjukgjort vatten
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          Arbetssätt...