Hur giftigt är nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Hur giftigt är nitrat

    Jag vet att det anses att nitrat inte är giftigt, men är det verkligen så? Någonstans läste jag att vissa fiskar färgar ut bättre vid låga nitrathalter, och så började jag fundera på om det kanske är så att fiskar som anses känsliga nuförtiden i själva verket kan vara känsliga för nitrat. Så när folk blivit bättre på att filtrera så blir det svårare att lyckas med dessa fiskar.
    Detta är bara en fundering jag har, men jag är nyfiken på om någon vet mer.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Nitrat är inte giftigt om inte koncentrationen är mycket hög (mer än 120 mg/liter) enligt vissa källor.
    20 mg/l anses som normalt i ett akvarium, även 50 mg/l ska inte vara något problem annat än den mängden gynnar alger.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      För de flesta fiskarter är det inte giftigt (inom rimliga mängder förstås) - dock finns det undantag och då brukar det vara angivet i artbeskrivningen på Zoopet.
      Däremot kan det ofta uppstå algproblem vid höga nitrathalter i vattnet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Promod
        • December 2006
        • 33

        #4
        Som nämnts är vissa fiskarter mer känsliga än andra, och på sikt kan högre koncentrationer påverka fiskens immunförsvar, livslängd och tillväxt.

        Det kan t.ex. vara olämpligt att tillsätta Nitrat (KO3) vid PMDD-gödning i ett hårt belastat akvarium.

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Finns det mycket grunddata om vilka fiskar som är känsliga och för vad, eller är det mer individuella observationer som ligger till grund. Det jag är ute efter egentligen är om det är stor risk att en fisk är känslig för nitrat (eller något annat för den delen) utan att det är allmänt känt och att denna istället betrakts som inavlad eller allmänt känslig.

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #6
            Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
            Det jag är ute efter egentligen är om det är stor risk att en fisk är känslig för nitrat (eller något annat för den delen) utan att det är allmänt känt och att denna istället betrakts som inavlad eller allmänt känslig.
            Om det inte är allmänt känt är det väl sannolikt att de istället betraktas som inavlad eller väldigt känslig? =)
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              För människor så är en nitrathalt över 50 otjänligt för barn under 1 år. Jag har hög nitrathalt i mitt vatten så denna tråd är mycket intressant.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                Jag vet att det anses att nitrat inte är giftigt, men är det verkligen så? Någonstans läste jag att vissa fiskar färgar ut bättre vid låga nitrathalter, och så började jag fundera på om det kanske är så att fiskar som anses känsliga nuförtiden i själva verket kan vara känsliga för nitrat. Så när folk blivit bättre på att filtrera så blir det svårare att lyckas med dessa fiskar.
                Hur tänker du här? Tror du att folk i allmänhet byter mindre vatten nuförtiden när filtren är effektivare?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Ursprungligen postat av Promod
                  Det kan t.ex. vara olämpligt att tillsätta Nitrat (KO3) vid PMDD-gödning i ett hårt belastat akvarium.
                  Fiskar producerar även fosfat och om man doserar fosfat får man för mycket av det i förhållande till övrig näring. Inte ett problem i sig men om man ska låta bli att dosera borde man låta bli både fosfat och nitrat. Det är viktigt att hålla koll på växter så att fiskarna verkligen skitar ner tillräckligt för att hålla dem med macronärning. Personligen tror jag att dosering och ordentliga vattenbyten är en bättre väg att gå även om man har mycket fisk.
                  mvh Mattias
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Hur tänker du här? Tror du att folk i allmänhet byter mindre vatten nuförtiden när filtren är effektivare?
                    Japp det var det jag menade även om jag inte var helt tydlig, och eftersom Nitrat upp till 50mg/l normalt anses ofarligt så kanske vattenbytena blir lidande vilket leder till att fiskar som är känsliga får problem.
                    Dessutom var jag nyfiken på hur mycket som var känt om Nitrats eventuella giftighet för fiskar.
                    Senast redigerad av peter_m_jonsson; 24 January 2007, 11:20.

                    Kommentar

                    • amazonfarmen
                      • June 2006
                      • 508

                      #11
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      För människor så är en nitrathalt över 50 otjänligt för barn under 1 år. Jag har hög nitrathalt i mitt vatten så denna tråd är mycket intressant.
                      Läste fel
                      Min uppgifter avser NITRIT

                      Enl de uppgifter jag fick ifrån labbet och allt jag har läst så gäller följande:
                      Över 0,1mg/l otjänligt för barn under ett år.
                      Över 0,5mg/l otjänligt för människor.

                      NITRAT gäller följande:
                      Bör ej överstiga 20mg/l
                      Över 50mg/l otjänligt för barn


                      //Calle
                      Senast redigerad av amazonfarmen; 24 January 2007, 21:31.
                      www.goc.se

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Vatten gränsvärden http://www.alcontrol.se/LinkedFiles/...130utg0310.pdf
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                          Japp det var det jag menade även om jag inte var helt tydlig, och eftersom Nitrat upp till 50mg/l normalt anses ofarligt så kanske vattenbytena blir lidande vilket leder till att fiskar som är känsliga får problem.
                          Dessutom var jag nyfiken på hur mycket som var känt om Nitrats eventuella giftighet för fiskar.
                          Men jag tror inte alls att folk byter vatten mer sällan nu, snarare tvärt om. När folk frågar i olika trådar om vattenbyten blir nästan alla svar att dom ska byta ca 30-50% per vecka.
                          Hur det än är med nitratens giftighet i förhållande till "svåra" fiskar har jag en väldigt stark känsla att de generallt har det bättre i akvarierna nuförtiden med mer vattenbyten.
                          Visst är det väl ändå bra mycket fler "svåra" fiskar som odlas regelbundet nu för tiden.
                          Men jag håller med om att det är väldigt bra att få veta hur mycket av olika ämnen som är direkt skadliga så man kan undvika att hamna där så mycket det går.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • peter_m_jonsson
                            • April 2006
                            • 451

                            #14
                            Ursprungligen postat av gudsson
                            Om det inte är allmänt känt är det väl sannolikt att de istället betraktas som inavlad eller väldigt känslig? =)
                            Visst , men jag var ute efter den där speciella personen som satt inne med annan info

                            Kommentar

                            Arbetssätt...