Vattentest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clayman
    • December 2006
    • 26

    Vattentest

    Vilket vattentest kan ni rekommendera.

    Det skall vara lätt och enkelt att utvärdera då jag är lite lat och tycket vattenkemi är tråkigt varför jag slarvar med kontrollerna
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    #2
    vad är inte lätt att utvärdera?

    jag kör med SERA som man tar vatten från karet i med ett par droppar medel skakar om och jämför med pappret som ingick, mycket lättare kan de väl inte bli?
    man får ju nästintil va korkad för att inte klara det, står även på svenska hur man ska göra så de kan väl inte under några omständigheter va svårt och jobbigt?

    tar typ 30 sekunder att göra testet sen ska de stå någon minut innan man jämför med färgskalan... så om du är så lat så du inte orkar göra testet, hur gör du då när du matar fiskarna? för de tar ju nästan längre tid än att göra vattentestet?

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Hupp, hupp, hupp - korkad!

      Ursprungligen postat av Pumba
      vad är inte lätt att utvärdera?

      jag kör med SERA som man tar vatten från karet i med ett par droppar medel skakar om och jämför med pappret som ingick, mycket lättare kan de väl inte bli?
      man får ju nästintil va korkad för att inte klara det, står även på svenska hur man ska göra så de kan väl inte under några omständigheter va svårt och jobbigt?

      tar typ 30 sekunder att göra testet sen ska de stå någon minut innan man jämför med färgskalan... så om du är så lat så du inte orkar göra testet, hur gör du då när du matar fiskarna? för de tar ju nästan längre tid än att göra vattentestet?
      Nu ska vi inte utgå från att alla är lika clever som man själv. Den finns nybörjare också på Zoopet. Sera är väl något man inhandlar från zoobutiken, antar jag. Här tycker jag vi ska tipsa varann vänligt och hjälpsamt, eller hur?

      Kommentar

      • clayman
        • December 2006
        • 26

        #4
        Nu är det så att jag har ett vattentest där färgnyanserna är ganska lika och man kan få en ganska stor spridning beroende på hur man tolkar. För mig är det inte helt lätt att urskilja färgnyanserna. T ex färgnyanserna från PH 6,5-8 är mycket lika.

        Vissa är duktigare än andra (även om någon är styv i korken) men jag har fått den känslan att vattentesterna slarvar de flesta med och det är ett vanligt "problem"

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Jag har ochså lite svårt med färgerna men samtidigt är det inte så noga utan man ser ungefär vart det lutar.

          Nu har jag inte provat alla tster men JBL tycker jag är bra och relativt lättavläst, när det gäller PH kan du köpa ett test som har intevallet 6,0-7,6 eller 7,4-9,0 välj den som passar dig bäst.
          Dom tester som tar hela spannet tycker jag är svåra att läsa av.
          Mvh Leif

          Kommentar

          Arbetssätt...