fiskarna andas häftigt och är skyggare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    fiskarna andas häftigt och är skyggare

    Har märkt att mina fiskar (diskus) har andats mycket kraftigare senaste veckan.
    Har börjat göda med co2 igen och det kan vara en faktor men jag tror inte riktigt på det. Har kalibrerat proben och enligt den ska jag ligga på lite under 30ppm.

    dock så överdoserade jag ganska kraftigt med KNO3 och KH2PO4 samt micro+.

    kan det ha påverkat fiskarna, har nu lugnat ner mej med gödningen för att få ner nitraten som låg på upp imot 60ppm.

    har gjort vattenbyten nu 4 dagar i rad och jag har ingen nitrit (mätte idag).

    kan det bero på nått annat, innan så tigde dom alltid mat men nu så står dom och gömmer sej och kommer inte fram för att äta för än efter en stund.

    kan tillägga att jag har ändrat om lite i akvariet då jag "storstädade" det.

    så min fråga är alltså varför andas dom kraftigare och vad kan det bero på?

    /hampus
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    #2
    Som du säger så kan det säkert ha berott på nitraten, och det tar väl tid för dem att återhämta sig, om de nu inte få några bestående skador av den, vilket dom tyvärr kan få ibland.
    Hur "storstädade du akvariet"?
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Discus ja, säg vad de inte blir påverkade av. Under mina år som jag hade discus så kunde jag märka att de blev stressade av vajsiga vattenvärden, vattentemp, byte av foder, om de åt dåligt, om det var sämja i gruppen, för få discusar, för många discusar, oroligt utanför akvariet, inte tillräckligt med gömställen osv.

      Man kan ju konstatera att du haft ett för högt nitrat samt att du har stökat i karet med mycket vattenbyte och städning, detta är nog så mycket för att stressa discusar.

      Kommentar

      • bubbis
        • February 2003
        • 425

        #4
        Vilken temp har du? Om du har låg temp testa att höja till 32 grader och tillsätt lite salt. När discusarna förhoppningsvis blir "normala" kan du gå ned till 28-29 grader igen.

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #5
          tror inte dom får nån bestående skada på 5-7 dagar. Salt vill jag helst inte använda igen, alla växter tar sån skada av det och fiskarna äter ju så varför ska jag ha i slat?

          dock så kan jag testa att höja tempen lite, nu har jag 29grader.
          får låta dom vara nu i några dagar så dom lugnar ner sej lite så kanske dom blir som vanligt igen.

          Kommentar

          • PetitJolie
            • September 2006
            • 362

            #6
            Aha, om det rörde sig om en sån tidsperiod kan det väl inte vara någon större fara... Men då beror det väl bara på stress helt enkelt
            /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

            Kommentar

            Arbetssätt...