Ljummet kranvatten dödligt för Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Ljummet kranvatten dödligt för Malawi?

    Hej

    Igår bytte jag vatten för första gången. Jag vågade inte använda varmvattenkranen, då jag blev osäker på om det kan vara dåligt vatten i varmvattenberedaren?
    Varmvattenberedaren är ju i metall och det brukar ju dessutom sitte en s.k. "offeranod" i den. Offeranoden är oftast en zinkbit, som sakta löser upp sig vi vattnet, för att inte metallen i beredaren ska rosta. Här borde det ju kunna bli metall i vattnet! (Man vet ju inte hur länge vattnet stått i beredaren, eller hur mycket vatten den rymmer, heller...)
    Jag slabbade på med en rostfri gryta istället, som jag värmde vatten i på spisen. Genom att sedan hälla över det heta vattnet och blanda det i en hink, tillsammans med friskt kallvatten (som även det säkert kommer i metallledningar, men vad har man för val...) så kunde jag blanda till ca 20 gradigt vatten att hälla i akvariet. På detta sätt hamnade sluttemperaturen i akvariet på ca 23 grader. Under natten värmde doppvärmaren upp alltihop, så vattnet i akvariet åter ligger på sina 26,2 grader. Alla fiskarna ser pigga och krya ut, än så länge i alla fall... Men detta var ett tidskrävande, slaskigt och bökigt arbete! Det skulle vara åtskilligt enklare att om man kunnat koppla slangen direkt till kranen och fylla akvariet direkt istället. Med tanke på att mitt kalla kranvatten är ca 8 grader, skulle akvarievattnet hamna på ca 20 grader, om jag fyllde på med endast kallvatten. Klarar Malavis och Tanganyikor det, tills doppvärmaren värmt upp vattnet igen?
    Hur gör jag nästa gång jag ska byta vatten? Är det bara att slabba på med mina kinkar, ska jag fylla på med bara kallvatten, eller är jag onödigt försiktig och kan temperera vattnet direkt i vattenkranen?
    Jag har sett på forumet att vissa råkat ut för plötslig (och oförklarlig) massdöd, i sina akvarium och undrar nu om detta med "giftigt varmvatten" kan vara lösningen på gåtan?
    Hoppas få igång en tråd här, då i alla fall jag tycker att det skulle kunna vara intressant att höra lite åsikter!

    Mvh
    //Matts
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    När jag byter 30% en gång i veckan. Har vattnet relativt kallt det kyler inte ner akvarie(450l) så mycket. Efteråt är de väldigt pigga o sugna på lek. Jag tror att Malawi är tåliga så kallt vatten från kranen om du inte byter mer än 30% tror jag lätt de klarar.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag använder fesljummet vatten ur kran vid vattenbyten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av MaKa6778
        Hej

        Igår bytte jag vatten för första gången. Jag vågade inte använda varmvattenkranen, då jag blev osäker på om det kan vara dåligt vatten i varmvattenberedaren?
        Varmvattenberedaren är ju i metall och det brukar ju dessutom sitte en s.k. "offeranod" i den. Offeranoden är oftast en zinkbit, som sakta löser upp sig vi vattnet, för att inte metallen i beredaren ska rosta. Här borde det ju kunna bli metall i vattnet! (Man vet ju inte hur länge vattnet stått i beredaren, eller hur mycket vatten den rymmer, heller...)
        Jag slabbade på med en rostfri gryta istället, som jag värmde vatten i på spisen. Genom att sedan hälla över det heta vattnet och blanda det i en hink, tillsammans med friskt kallvatten (som även det säkert kommer i metallledningar, men vad har man för val...) så kunde jag blanda till ca 20 gradigt vatten att hälla i akvariet. På detta sätt hamnade sluttemperaturen i akvariet på ca 23 grader. Under natten värmde doppvärmaren upp alltihop, så vattnet i akvariet åter ligger på sina 26,2 grader. Alla fiskarna ser pigga och krya ut, än så länge i alla fall... Men detta var ett tidskrävande, slaskigt och bökigt arbete! Det skulle vara åtskilligt enklare att om man kunnat koppla slangen direkt till kranen och fylla akvariet direkt istället. Med tanke på att mitt kalla kranvatten är ca 8 grader, skulle akvarievattnet hamna på ca 20 grader, om jag fyllde på med endast kallvatten. Klarar Malavis och Tanganyikor det, tills doppvärmaren värmt upp vattnet igen?
        Hur gör jag nästa gång jag ska byta vatten? Är det bara att slabba på med mina kinkar, ska jag fylla på med bara kallvatten, eller är jag onödigt försiktig och kan temperera vattnet direkt i vattenkranen?
        Jag har sett på forumet att vissa råkat ut för plötslig (och oförklarlig) massdöd, i sina akvarium och undrar nu om detta med "giftigt varmvatten" kan vara lösningen på gåtan?
        Hoppas få igång en tråd här, då i alla fall jag tycker att det skulle kunna vara intressant att höra lite åsikter!

        Mvh
        //Matts
        Du kan lugn och ro använda ljummet vatten från din kran totalt ofarligt för dina Malawi så har jag gjort alltid och kommer också att använda min varmvattenberedare till att varma mitt vatten lite svårt annars man lever på 2000 talet inte 20 talet allt varmvatten kommer från någon slagas varmvattenberedare kvittar var du bor nån stans så du kan vara lugn
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av stene
          Du kan lugn och ro använda ljummet vatten från din kran totalt ofarligt för dina Malawi så har jag gjort alltid och kommer också att använda min varmvattenberedare till att varma mitt vatten lite svårt annars man lever på 2000 talet inte 20 talet allt varmvatten kommer från någon slagas varmvattenberedare kvittar var du bor nån stans så du kan vara lugn
          Det finns tre olika sorters material i varmvattenberedare/(genomströmningsberedare), emaljerade, koppar och rostfritt. Det är den med emalj som har offeranod.

          Kan det inte ha betydelse vilken sort man får vattnet ifrån?
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc
            Det finns tre olika sorters material i varmvattenberedare/(genomströmningsberedare), emaljerade, koppar och rostfritt. Det är den med emalj som har offeranod.

            Kan det inte ha betydelse vilken sort man får vattnet ifrån?
            Min är 35 år gammal som jag använder och det funkar så jag tror inte det har nån betydelse vilken man använder
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Mackan134
              • October 2005
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Jag använder fesljummet vatten ur kran vid vattenbyten.
              Hejsan, jag gör samma här, å firrarna verkar inte ta skada av det. jag brukar hälla i lite Aquasafe också

              /Marcus
              Hade en 500 liters tank (köpte ett hemmabygge) som braka sönder fredagen den 13 Juni-03

              Har fått ny gnista igen

              54L bara vatten än så länge

              222L en platy, massor med Guppy + en ancistrus

              Kommentar

              • MaKa6778
                • January 2007
                • 136

                #8
                Ok det låter som att man kan ta vatten ur kranen då, vilket ju känns som den absolut enklaste metoden också! Fast det är klart... Om inte varken Malawis eller Tanganyikas mår dåligt av en tillfällig temperatursänkning till ca 20 grader, kannske jag fyller på med friskt kallvatten ändå .

                Jag misstänker i alla fall att det kan finnas dåligt vatten i beredaren, om man har otur. Nu har jag en relativt nyinstallerad vattenberedare (rostfritt?) själv och med tanke på svaren som inkommit tror jag att min är relativt ofarlig trots allt... Tackar!

                Kommentar

                Arbetssätt...