Mäta KH värdet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasJ
    • January 2005
    • 46

    Mäta KH värdet

    Jag tycker det är svårt att mäta och få fram ett exakt kh värde. Jag använder mig av JBL:s vatten test. När är testet egentligen klart? Det börjar ju bli gult redan vid två droppar, men vattnet blir inte fullständigt gult förrän 3,5-4 droppar. Om jag fattat det rätt borde då kh värdet vara 3,5-4? Men egentligen är vattnet redan gult vid 3 droppar, med en liten nyans kvar av blått.
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    jag har också JBLs vattentest. jag vet inte heller riktigt hur man mäter kH:t..
    vill gärna att nån svarar på denna tråden också.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Det antal droppar det tar tills det slår om från blått till gult ar antalet grader kH.
      Detta sker i stort sett alltid vid en viss droppe, kraftigheten i färgen (mättnaden) är beroende på hur högt kH man har högre kh ger en kraftigare färg men omslaget i nyans är alltid tydligt.
      Lätt "skakning" krävs för att det ska blanda ut sig ordentligt vid varje droppe.
      Är inte omslaget tydligt är troligen reagensen dålig / gammal.
      Man kan även öka mängden vatten och få det exaktare dubblad vattenmängd ger 0.5grad / droppe o.s.v.
      Senast redigerad av NE; 20 January 2007, 22:31.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • MattiasJ
        • January 2005
        • 46

        #4
        Tack NE för ett bra svar. Zoopet är suveränt.

        Kommentar

        Arbetssätt...