Vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    Vattenvärden

    ok...har gjort testerna i omgångar med några dagar emellan...

    Akvarium startat strax före jul...110L

    GH=3 (ger resultatet 60mg/L CACO3)
    KH=6 (ger resultatet 60mg/L)

    Följande står för dessa värden i broscyrerna:
    Hardness=60*
    mEq/L=1,2
    dH* eller gH*=3,36
    fH*=6

    Vad betyder dessa värden?

    PH= 7,2-7,4
    NO2(nitrit)= 0,1 mycket knappt och med massor av vilja=)
    NH3-N (nitrat?) = 0,49 (0,6 på skalan /1,22)
    NH3 mg/L = 0,01 enligt tabellen (ph 7,4)(icke Ioniserad ammoniak)

    happ vad betyder alla dessa värden då?

    som jag fattar det är nitraten låg? och jag bör tillsätta nåt? Vad?

    Nitriten är bra?

    Ph???

    Gh? KH?

    Vill gärna veta vad dessa värden betyder och inom vilka ramar som man normalt bör hålla sig
    110L 54L 54L
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Hejsan,

    Dina vattenvärden ser ut att vara bra för normala sällskapsfiskar. (Vilka fiskar har du)

    Det finns massor att läsa om alla värden här i "02. Akvarievatten". Bläddra ett par sidor så lovar jag att du kommer hitta mer information än vad du ville ha

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3
      vet men är lat ju...har annars läst en hel massa så min gubbe är just nu mycket avog till allt vad fisk heter

      just nu har vi platy, molly, pansarmal, neon och fantomtetror samt en stackars amanoräka

      vill ha en borneosucker(fort för skruttan har inte fattat att den förra är borta:o) men vill inte stoppa ner en om jag inte vet att värdena duger till den?

      sen har jag ett 54 liters som ska sparkas igång...men fundrar på om man ska ha i vatten från 110 liters akvariumet eller om man ska starta det självt?
      hade helst velat ha räkor i det tillsammans med nåt färgglatt men det är för litet?
      Har idetorka eftersom jag vill ha diskus men tycker mina akvarier är alldeles för små för det..
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Ursprungligen postat av Diwa
        vet men är lat ju...har annars läst en hel massa så min gubbe är just nu mycket avog till allt vad fisk heter

        just nu har vi platy, molly, pansarmal, neon och fantomtetror samt en stackars amanoräka

        vill ha en borneosucker(fort för skruttan har inte fattat att den förra är borta:o) men vill inte stoppa ner en om jag inte vet att värdena duger till den?

        sen har jag ett 54 liters som ska sparkas igång...men fundrar på om man ska ha i vatten från 110 liters akvariumet eller om man ska starta det självt?
        hade helst velat ha räkor i det tillsammans med nåt färgglatt men det är för litet?
        Har idetorka eftersom jag vill ha diskus men tycker mina akvarier är alldeles för små för det..

        Tycker absolut att du ska ta vatten från 110litraren och stoppa i 54litraren.
        Du kan även köra igång ett filter till i 110litraren. Kör med dubbla ett tag alltså. När du sedan bestämmer dig för att dra igång 54:an så kan du ta ett filter därifrån. Blir kanon.!

        Du kan absolut ha några räkor och någon färgglad fisk i 54:litraren. Kolla runt lite i zoopets art-beskrivningar..!

        Diskus är en svårtskött fisk. Kräver väldigt mycket av akvariet och av dig som skötare... Rekommenderar inget mindre än 250liter för diskus.
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Diwa
          • December 2006
          • 300

          #5
          ta ett filter?
          ska jag alltså köra igång pumpen som hör till 54 liters akvariet i mitt 110 liters?

          Tänkte smygstarta 54:an nu i helgen eftersom det är dags för delvattenbyte i 110:an (passar väl bra att stjäla vatten då eller?)

          fiskar är en senare fråga...min tur att välja och jag är nödbjudd, vill bara ha sydamerikansk fisk(fråga inte varför)
          110L 54L 54L

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av Diwa
            ta ett filter?
            ska jag alltså köra igång pumpen som hör till 54 liters akvariet i mitt 110 liters?

            Tänkte smygstarta 54:an nu i helgen eftersom det är dags för delvattenbyte i 110:an (passar väl bra att stjäla vatten då eller?)

            fiskar är en senare fråga...min tur att välja och jag är nödbjudd, vill bara ha sydamerikansk fisk(fråga inte varför)
            Yepp. Det är det bästa man kan göra. OM man låter det filtret gå där ett tag så får du med massa goda bakterier Det bästa sättet att undvika nititir i det nystartade karet...!

            Lycka till nu
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • Diwa
              • December 2006
              • 300

              #7
              hmmm...

              vet itne om jag törs...

              akvariet(54:an) är köpt begagnat...
              tänk om det kommer ner nå skit i mitt som jag slitit med så hårt nu efter missarna ibörjan?

              kanske ska investera i nytt material inuti?filter?
              110L 54L 54L

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #8
                Det borde nog inte behövas, eftersom du kör igång filtret i det stora så hinner ju bra bakterier sätta sig och ifall det fanns något i filtret [mkt tveksamt eftersom det inte är blött nu - filter som står still länge i vatten kan bli hem för en massa jäkliga baktusar] så kommer du att märka det.

                Men som sagt så tror jag verkligen inte att det är någon fara, skölj det först om du vill - ta en liten bunke och häll på ifrån akvariet som du sedan kan ha filtret i och klämma på det en stund. Bättre än vanligt kranvatten.

                Sedan måste du ju ändå vänta minst en vecka innan du har i fisk, och starta med växter först. Nitrat är jättebra för växter och utgör ingen fara för fiskar, däremot nitrit är det farliga och ska hållas undan. Du får vara väldigt noga med inkörningen och starta med få fiskar för att sedan utöka.

                Med småfisk så finns det väldigt många läckra minifiskar som du kan kolla lite närmare på, en av dem är microrasbora sp galaxy som det finns en tråd om med en massa information och fler namn på andra minifiskar. Verkligen vackra.

                Lycka till!
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                Arbetssätt...