Ramlösa i vattnet...igen !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ramlösa i vattnet...igen !?

    Nu tror alla att det är ytterligare en tokskalle som får för sig att
    få ner Co2 i karet med att hälla i ramlösa.

    Och så är det...och ändå inte.

    Har plöjt igenom kanske 50 trådar om just detta ämnet och tror mig ha kommit fram till 2, kanske 3, problem med att hälla i ramlösa i karet.

    1) Häftiga svängningar i vattenvärden uppstår när man drattar i ramlösan, vilken är mindre bra för växter/fiskar, men väldigt bra för alger.

    2) Ramlösa och andra fabrikat innehåller mycket mer än vatten och bubblor. Dvs diverse salter och andra nyttigheter för människor, men kanske mindre nyttigt för sötvattenlevande fiskar och växter.

    3) Det gräver onödigt djupa hål i plånboken.....


    I omvänd ordning.


    3) Anser jag är upp till var och en att bedömma.

    2) Om man istället för att köpa Ramlösa eller annat på flaska, kör med den lokala sodastreamern. Dvs vanlig kranvatten (som man har till det veckoliga vattenbytet) som tillsätts med "bubblor", så borde det inte finnas några onyttigheter i det vattnet......eller ? Eller ännu bättre kanske om man tar 1 liter från karet och kör ner bubblor i det.

    1) Svängningarna är kanske ett problem.

    Om jag har förstått diverse inlägg rätt, så varar tillsattsen av bubbelvatten "några timmar". Oklart hur många. Är det 2 / 3 / 4 / 12 / 24 timmar det varar ??

    Om man för diskussionens skull antar att det vara i närmare 24 timmar än 1 timme, och om man då tänker sig att man varje morgon när man ändå skall mata firrarna pytsar i 0,5 - 1 liter bubbelvatten.

    Kommer man då att få stabila tillsatser ?

    Kommer man att få stabila vattenvärden ?


    Om man då inför detta, så kommer man tillbaka till problem 3.
    Om man (som i mitt fall) redan har sodastreamern, och pytsar i 0,5 liter per dag, så kommer notan att sluta på 365:- per år. Eller en ca 1 krona per dag. Om man tar 1 liter, så blir det 2 kronor per dag. Om det är dyrt eller inte, låter jag min (och frugans) plånbok bestämma.



    Hur snett på min tankegång är jag ???????????????



    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    många som läser inlägget...ingen kommenterar.....
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      funderar på om kolsyran som man häller i vattnet verkligen löser upp sig i vatten eller om det bara åker upp till ytan och försvinner med en gång?

      sen undrar jag oxå om 1/2 liter eller 1 liter vatten i ditt akvarium är tillräckligt, eller om man måste ha i mycket mer kanske?

      detta är inga påståenden utan frågor eftersom jag inte har någon aning och har funderat på det själv.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        enligt massor med inlägg så har det börjat bubbla rejält från växterna när man drattat i ramlösa eller liknande......det har jag tolkat som att åtminstone en del av syran kommer fram till växterna.....

        0,5 / 1 liter.....jag har samma tanke...dvs räcker det....??.....

        Om min teori om jämn tillförsel av bubbelvatten stämmer så är det väl bara trial and error som gäller.....
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag skulle tro att kolsyran försvinner ganska fort ur vattnet med Ramlösametoden, häll upp ett glas och kolla hur lång tid det tar innan det inte bubblar längre, och då står det vattnet still.
          Gör du ett 50% vattenbyte i ett tex 100 liters kar bubblar det på en stund, för att sedan avta och efter ett par timmar är det inte mycket bubblor att tala om. Nu har jag inte läst inläggen om detta så kanske jag har helfel, men det är inte första gången i så fall .
          Eller är jag med ute och cyklar på din tandem?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...