Giftig pump - Myt eller verklighet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnsol
    • August 2006
    • 51

    Giftig pump - Myt eller verklighet ?

    Hur farligt blir egentligen en stillastående pump???

    Det finns en hel del trådar om strömavbrott och stillastående pumpar, och det finns väldigt många antaganden och rekomendationer om vad man ska göra (och inte göra).

    Men det verkar inte vara någon som har egna erfarenheter av det,
    (vilket i sig väl bara är bra), eller några mer konkreta uppgifter om när och hur nitrifikation uppstår, och vilka mängder som är farliga.

    Eftersom den nitrit som bildas i pumpen späs ut i akvarievattnet när den kommer ut så kan man ju anta att filtervolymen kontra akvarievolymen är en betydande faktor för om det överhuvudtaget ska bli "farligt".
    Och ett välbalanserat akvarium tål en ju hel del.

    Är det någon som har några mätvärden över nitrithalten före och efter ?

    Jag har själv inga erfarenheter, trots flertalet "stillestånd", av att fiskar dött.
    Och då ändå fast pumparna, mer än en gång, startat upp utan någon som helst rengöring.

    - Jag påstår därför att det är relativt ofarligt om pumpen stannar!!!
    -Motbevisa mig gärna!

    Startar den här tråden för det skulle vara intressant om ni som, oturligt nog, drabbats av fiskdöd till följd av ett strömabrott/stillastående pump kunde berätta om era erfarenheter. - Hur länge, -akvarium/pump, -etc.

    Förhoppningen är att eventuellt få fram en tydligare bild när det blir "farligt".
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Jag skulle också vilja veta! Jag har hört att ytterfilter är det farligaste. Jag undrar hur länge (timmar) det kan vara utan cirkulation.
    Jag stänger ju av det vid vattenbyte som tar 30min.
    Mitt är på 12l till ett 350l akvarie. Nu har vi elaggregat som vi starta till det karet när det blir avbrott, de behöver ju värme också mina små? diskusar
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Kockfrallan
      • March 2005
      • 462

      #3
      Jag har haft strömmen avstängd i 6 timmar nu och startar upp mitt ytterfilter utan att rengöra det.
      Jag vet att det är en chansning men dem klarade 4 timmar sist utan problem så vi får se hur det går.
      Ser man att det börjar gå åt pipan så är det bara att börja tömma vatten.
      Mvh Marcus
      450L
      5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
      1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
      1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Hade strömavbrott i 7 timmar under natten. Startade ytterfiltret utan att tänka på om det var giftigt(mycket annat som skulle ordnas) akvariet blev lite grumligt i början men inga fiskar dog.

        Kommentar

        • evus
          • September 2006
          • 729

          #5
          Jag har haft malawiciklider i ett 10-tal år och jag har aldrig vetat om att det skulle vara farligt att ha filtret avstängt innan jag hittade hit till Zoopet.

          Genom åren så har jag ofta haft mina filter avstängda nattetid då, speciellt de äldre, pumparna kunde låta väldigt högt.

          Jag har peppar, peppar aldrig haft några problem med fiskdöd i mitt malawiakvarium utan mina fiskar lever tills de dör av ålder. Vilket kan vara frusterande då man har ett gäng i pensionsåldern som skrotar omkring. Det blir aldrig några nya roliga sorter i det akvariumet för trots att de är gamla så lyckas de ändå reproduktera sig så pass att det alltid finns halvstora yngel också.
          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

          Kommentar

          • starman_
            • March 2004
            • 791

            #6
            2 tim var mitt filter av nu ikväll, inget har hänt.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Johnsol skriver "motbevisa mig gärna".
              Då nitrifikationsbakterier dör utan syre är det lämpligt att skölja ur de fasta föroreningarna och döda bakterier i filtret, motbevisa mig gärna.
              Det är högt nitritvärde i vattnet som stått i filtret som sjunker snabbt när genomströmningen börjar.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                ......eller några mer konkreta uppgifter om när och hur nitrifikation uppstår, och vilka mängder som är farliga.
                För att nitrifikation skall uppstå krävs: Gott om syre, kväve och någonstans där bakterierna kan sitta. Detta är väl undersökt inom vetenskapen. Nitrits giftighet är väldigt individuellt, både på art och individnivå. Gränsvärden brukar anges till 0,3 mg/l.

                När du stänger av ditt filter så är det väl främst syret som förbrukas och bakterierna riskerar att dö av syrebrist.

                Att det skulle bildas nitrit i ett avstängt filter fattar jag inte....Denitrifikation uppstår efter lång tid syrefritt och har som restprodukt kvävgas INTE nitrit.

                Däremot så kommer det hela tiden att bildas amoniak i akvariet när filtret står still, det kan ju om filtret står stilla för länge uppgå till farliga nivåer.

                Dessutom så kan ett filter som står still relativt länge börja att producera svavelväte, om det kommer ut i karet så är det slut för fiskarna.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jag har testat, nitrittest blir rött av vattnet som är i ett ytterfilter efter ca en tim.
                  Tyckte också att det var oväntat, men har ingen förklaring.
                  En tanke är att nitrosomonas inte behöver lika mycket syre för att "jobba" som nitrobacter, så "nedbrytningen" av ammonium fortsätter och nitriten ökar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Yak
                    • January 2007
                    • 31

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Tyckte också att det var oväntat, men har ingen förklaring.
                    En tanke är att nitrosomonas inte behöver lika mycket syre för att "jobba" som nitrobacter, så "nedbrytningen" av ammonium fortsätter och nitriten ökar.
                    vid anaeroba betingelser (dvs syrebrist) så kan flera olika saker hända. Bla så kan sk denitrifikation inträffa då No3 (nitrat) omvandlas till No2 (nitrit). Slutprodukten är mycket riktigt syrgas och kvävgas men på vägen dit så bildas No2 och No. Det kan vara därför nitrithalten går upp.
                    Senast redigerad av Yak; 15 January 2007, 09:58.

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #11
                      Fick tillbaka strömmen nu efter 25 timmar det verkar som dom klarade sig kör med Fx5 i vårat malkar.Vi ar 15st L-malar i detta kar och det är bara en L-24 som inte klarde sig,får se hur det går med dom andra karen.

                      Thomas
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • Pechvogel
                        • October 2005
                        • 378

                        #12
                        När jag bodde hemma hos mina kolianska pälon hade jag ett 200L akvarium i sovrummet. varje natt stängde jag av innerfiltret (och den förtjusande syre(?)stenen) för det brummade så. fiskarna verkade inte må dåligt av den behandlingen. handlade om ca 9-10 h/dygn. det man inte vet mår man inte dåligt av hehe....
                        Nu för tiden är jag lite mer reserverad, men inte superkinkig men vem vet vad för strömavbrott det har varit när man vart på semester. är jag hemma och det vart strömavbrott tar jag det säkra före det osäkra och sköljer ur filtret.
                        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                        ZOON

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          Jag har testat, nitrittest blir rött av vattnet som är i ett ytterfilter efter ca en tim.
                          Tyckte också att det var oväntat, men har ingen förklaring.
                          En tanke är att nitrosomonas inte behöver lika mycket syre för att "jobba" som nitrobacter, så "nedbrytningen" av ammonium fortsätter och nitriten ökar.
                          Tja här är ju beviset.. sedan kommer all denna nitrit ut i karet och bara efter en timme!!!
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #14
                            Roligt med en diskution med denna utgångspunkt!

                            Det finns två saker som man kan titta på:
                            1/ Bildandet av gifter i filtret då det står stilla
                            2/ I hur stor grad förlorar filtret nitrifikationskapacitet under ett stopp.

                            I fallet 1, först bildas det lite nitrit. För att steget ammonium till nitrit skall fortgå krävs ammonium, vilket oxå tar slut efter en stund även om nedbrytning av skräp i filtret fyller på. Jag skulle säga att snabbt övergår alla processer till att vara anaeroba då lite andra regler gäller. Svavelväte är nog en större risk för akut förgiftning än nitrit är.

                            För 2, verkar det ju på erfarenhet som presenterats här inte vara någon större fråga. Filtren sparkar igång igen.
                            mvh Mattias
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              På den tiden jag hade affär så kom det rätt ofta in kunder som hade problem i sina akvarier - mycket ofta kunde problemen härledas till att de hade pumparna avstängda under natten.

                              Hur snabbt det går innan det pytsas in gift i akvariet är omöjligt att ange - det beror ju i hög grad på hur bra biologiskt filtret funkar, det beror på hur mycket skit det finns i filtret, hur länge det var som man senast bytte vatten, vilket filtermaterial man använder etc. etc.
                              Så svaret på hur länge ett filter kan stå still utan att man behöver rengöra det vid igångkörning kan alltså variera (beroende på de omständighter som nämns ovan) från ungefär 1 timma till hur länge som helst.

                              Slutresultatet beror ju också till stor del sedan på vilka djur man har i akvariet - dvs hur känsliga fiskarna och/eller de lägre stående djuren är. En del är ju oerhört känsliga medan en del tål vilka vidriga förhållanden som helst.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...