Långt strömavbrott, hur hantera innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Långt strömavbrott, hur hantera innerfilter?

    Försökt söka här på forumet om strömavbrott men hittar en sån massa snack och inte mycket konkret. Så nu frågar jag vad som gäller i mitt fall:

    50 liters Kardinalfisk-kar utan doppvärmare men med en 2+ fluval innerfilter. Strömavbrott sedan i natt någon gång, kan komma att vara upp till ett dygn till. Pojkvännen har tagit ut några liter och "luftat" vattnet genom att hälla lite fram och tillbaka och sedan tillbaka ner i karet (eget initiativ!!! ).

    Vad ska jag be honom göra med filtret (om jag får tag på honom igen, telefonen är också död...) - under tiden, och efteråt när strömmen kommer tillbaka?
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Jag har haft samma problem och jag fick tipset att göra rent filtret. Sätt sen i det igen och vänta på strömmen..

    Hoppas att dom klarar sig, det borde inte vara några problem. Jag har två tekniklösa kar helt utan filtrering. Mata försiktigt sen bara.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • laerni
      • October 2005
      • 1046

      #3
      Jag skulle ta ut filtret och göra en rejäl rengöring av det innan det sätter igång igen! Nyttobakterier har du ju i ett inkört akvarium redan, i gruset och övrig inredning! Hur är det med värmen? Om du inte tror att värmen hålles utan kommer att gå ner dramatiskt så isolera akvariet med filtar!
      Lycka till!
      Lasse

      Min Zoon

      Bilder på Diskusyngel mm:
      http://www.laerni.dk/rubin.htm
      Nytaget på Diskusfröna
      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

      De senaste
      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Ursprungligen postat av laerni
        Hur är det med värmen?
        Klarar pojkvännen sig så... nä, men allvarligt, Kardinalfiskar klarar rätt låga temperaturer faktiskt.

        Ok, då ber jag honom rengöra filtret och sätta i det igen. Tack!

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Jag undrar också om strömavbrott:
          Jag läste någonstans att stillastående vatten i filtret kunde bli giftigt om det stod i några timmar. Därför bad jag min mamma dra ur sladden till mitt innerfilter+pump om det blev ett långt strömavbrott. Men jag ska ju hem imorgon så då kan jag rengöra det då innan jag sätter igång det?
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • Yak
            • January 2007
            • 31

            #6
            Bakteriekulturerna i filtret kräver syre för att leva. Även nedbrytningsprocesserna av allt guck som fastnar i filtret är syrekrävande. Om då flödet stoppar under en länge tid finns dels risk att att de nyttiga kulturerna dör och även att anaeroba bakterier tar över nedbrytningsprocesserna (dvs det som sitter i filtret börjar ruttna). Då kan man nog få allehanda otrevliga restprodukter som kan vara giftiga.
            Så det bästa är nog att ta ur och rengöra filtret och sedan lägga ner det i akvariet igen. Om man kan så är det ju bra att röra om i vattnet då och då för att syresätta baljan.
            Nu när jag tänker på det så verkar det inte alls roligt att vara utan ström om man har akvarium...

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Nä, vi har pratat om att skaffa... eh en sån där grej som gör elekticitet... he he... vad det nu kan heta... som man kan ha i reserv... ni grabbar vet säkert vad jag menar....

              Kommentar

              • Johnsol
                • August 2006
                • 51

                #8
                Har också "forskat" lite över det här med stillastående pumpar
                och hur farliga dom egentligen blir.
                Som sagt "Väldigt mycket snack och väldigt lite konkret"

                Startar upp en ny tråd där jag faktiskt ifrågasätter riskerna med pumparna!


                Har aldrig drabbats av fiskdöd p.g.a strömavbrott/stillestånd.

                Men ta gärna det säkra före det osäkra, om inte annat så för fiskarna skull.
                Senast redigerad av Johnsol; 14 January 2007, 17:34.

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                  Nä, vi har pratat om att skaffa... eh en sån där grej som gör elekticitet... he he... vad det nu kan heta... som man kan ha i reserv... ni grabbar vet säkert vad jag menar....
                  Jag är ingen grabb men det heter elaggregat! Vi har skaffat ett sådant så vi kan driva diskuskaret+lita annat, du vet kaffe och sådannt viktigt .
                  Innerfilter har jag hört/läst att det inte ska var anågra problem, ytterfilter är värre.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...