Nitriten verkar stiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Nitriten verkar stiga

    Hejsan. Har testat vattnet i mitt akvarium och det visa 0.3i Nitrit så jag läste lite på Forumet här och hamnade på (Pumas) tråd om nitrit. Han inte läsa allt men läste om att ni rekomenderade vatten byten typ flera ggr om dagen?
    Jag byte 30% av vattnet typ 1ggr per dag och typ 3-4 dagar senare då jag mäte så hade det stigit till 0.5???????
    Läste nu klar hela (Pumas) tråd där jag såg att ni tipsade om Toxivec Nitrovec bla..
    Ska jag fortsätta byta vatten på det här sättet tills jag fått tag på dessa preparat, (förhoppningsvis imorgon) Eller har ni nå mer tips på vad jag kan göra?
    MVH Danne
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    #2
    0,3-0,5 är inte så farliga värden.

    byt lite mindre vatten och köp preparaten imorgon, mina värden va ju 10 dubbla dina, nitrivec är väl bäst om du har så låga värden, finns även ammovec men de är nog bara till för när man får lite mer extrema värden (den kostar nästan dubbla mot nitrivecen med så behövs den inte är de ju dumt att slänga dyra pengar på den)

    gör ett mindre vattenbyte idag och åk och köp nitrivec imorgon och kör i.
    jag följde anvisningarna för ett "nystartat" kar, alltå en jäkla stor dos i början sen 10ml per dag, du kanske kan nöja dig med 10ml om dagen (beroende på karets storlek)

    Toxivec och ammovec är troligen till extrema värden då de sänker värdet ganska omgående, nitrivec går lite långsammare men borde kunna lösa dina problem.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Värdet stiger ibörjan...

      Det har stigit succesivt för mig med i början... Sen när man har fått igång bakteriekulturen så sjunker det succesivt igen... Kämpa på och köp bakterierna...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Audion
        • December 2006
        • 205

        #4
        Nu har jag gjort delvatten byte igen och spillt i Nitravec. Hoppas att det går bra då för på förpackningen stod det att man först skulle använda ammovec "Vilket jag inte hade ;(" sen nitravec efter en timme och att man skulle plantera de första fiskarn 24h senare. Men jag vågar inte flytta över mina fiskar till badkaret igen. sist dog 3 st med några dagars mellan rum efter att jag flyttat på dem.
        Så man får hoppas på att det går bra ändå.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Vänta lite med fisken...

          Se till att värdena fortsätter att sjunka först, skulle jag ha gjort iaf... Sen läste jag här på Zoopet att fisk hjälper till att få igång bakterierna men det kanske bara är om det är helt nytt och "sterilt"... Då brukar folk vänta en vecka och sedan ta i typ 3 fiskar i taget, per vecka... Lr nått sånt...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Audion
            • December 2006
            • 205

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Se till att värdena fortsätter att sjunka först, skulle jag ha gjort iaf... Sen läste jag här på Zoopet att fisk hjälper till att få igång bakterierna men det kanske bara är om det är helt nytt och "sterilt"... Då brukar folk vänta en vecka och sedan ta i typ 3 fiskar i taget, per vecka... Lr nått sånt...
            Jo men nu hade jag redan fiskarna då jag gjorde sand och vatten bytet i akvariet och fiskarna vantrivdes verkligen i badkaret plus att katterna ville vara där hela tiden så de fick bara bo några dagar i badet innan de fick flytta ham igen. så det e mycke möjligt att nitritet går ned av sig själv efter en tid. Akvariet e ju fortfarande ganska ny startat.

            Kommentar

            Arbetssätt...