Är Mangroverötter farligt för Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Är Mangroverötter farligt för Malawi?

    Hej,
    Jag har surfat runt en del i min jakt på svar, men blir inte klok på det jag hittar. Frågan verkar figurera, men jag hittar inte några riktiga svar. Jag har hittat trådar som gör gällande att det bildas/kan bildas garvsyra och att Malawis kan bli blinda? Verkar lite konstigt, tycker jag... Hur är det med detta egentligen? Oftast har de som svarar mest haft personliga synpunkter på om det är "estetiskt korrekt", eller inte. Det måste väl den som äger akvariet bestämma själv, om det inte skadar fisken förståss!
    Jag har 2 st mangroverötter i mitt akvarium. En mindre som fiskarna kan gömma sig under och en större, som står på botten. Den är som ett träd, med grenar upp över ytan (under täckglaset) där de små sötvattenskrabborna kan gå upp och ta luft/torka. Rötterna gör vattnet lätt gul/brun färgat, men det kan jag leva med. I övrigt är vattenvärdena bra. PH ca 8, KH ca 6, ingen nitrit/nitrat, temperaturen ligger på strax över 26 grader.
    Igår kväll kom vi hem från Stockholm med 12st ciklider, som vi då försiktigt "slussade" i. 2+4st Likomapärlor och 2+4st Princessan av Burundi. Jag vet att det finns fler som inte tycker att man ska blanda Malawi och Tanganyikas, men det är inte det frågan gäller... ;o)
    Akvariet har varit igång i ca 2 veckor, varav det varit fisk i det den senaste veckan. Jag stoppade då i 2st Bruna antennmalar och 10st Neontetror, för att förbereda vattnet för cikliderna. (Neontetrorna har vi redan plockat ur, då cikliderna inte väntade särskillt länge innan de började "klä av" tetrorna stjärtfenorna...)
    Jag tror att alla trivs, utom en av Likomapärlorna... Den står mest på botten och verkar ha lite problem med balansen, då den tippar till lite emellanåt. Det är rätt strömt i akvariet, men de övriga verkar gilla det. 240l akvarium och en Eheim-pump, som pumpar 1200l timme.
    Visserligen kan kanske 5 timmar i bil stressa den lugnaste fisk? Nu har akvariet varit mörkt under natten, så vi får väl se hur det ser ut när ljuset går på och det är morgon igen... Lite orolig blir man ju i alla fall! (Annars hade jag inte varit vaken och suttit här och skrivit denna fråga nu ;o)
    Tacksam för svar!
    //Matts
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Välkommen till Zoopet MaKa.

    Om fiskarna kan bli blinda vet jag inget om men däremot sänker rötterna Ph och det gillar inte Malavi/Tanganyika eftersom dom vill ha ett högt och stabilt Ph värde.
    Senast redigerad av albjohn; 14 January 2007, 08:30. Anledning: Välkommen
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, rötter är inte ett dugg farliga för malawis. Kör hårt.
      Det värsta du kan råka ut för är att vattnet färgas gult.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag tycker mit emellan albjohn och Azur.
        Förutsatt att det är riktiga "akvarierötter" så är det OK att man inte har många rötter.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MaKa6778
          • January 2007
          • 136

          #5
          Tack för hittills inkomna svar!
          Mvh
          //Matts

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Håller med alla tidigare svar men du befolkar upp ditt kar snabbt med många fiskar så det finns risk för nitritspikar, mata varsamt och håll koll på nitriten.

            Kommentar

            • Johnsol
              • August 2006
              • 51

              #7
              Neontetror och Malawiciklider !!! Intressant blanding då man knappast kan komma längre ifrån när det gäller krav på vattenkvalitet. (Neonisar Ph 4-5 --Malawi Ph 15-25)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Johnsol
                Neontetror och Malawiciklider !!! Intressant blanding då man knappast kan komma längre ifrån när det gäller krav på vattenkvalitet. (Neonisar Ph 4-5 --Malawi Ph 15-25)
                Nåväl nu är ju uppenbarligen inte denna kombination längre aktuell, men oavsett vilket dina pH-angivelser är nog inte helt rätt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Johnsol
                  • August 2006
                  • 51

                  #9
                  Nej jag var nog ute och svamlade lite.
                  Det måste naturligtvis varit hårdheten (dGh) jag tänkte på.

                  Kontrollerade mina "påståenden" i Akvariets Lexikon och kan faktiskt konstatera att Neontetran klarar upp till 30 i dGH och 8 i Ph.
                  Den trivs dock bäst i mjukt vatten, <10 dGh och <7 Ph.
                  Malawizebran ,Ps.Zebra, föredrar 10-18 dGh och 8-9 i Ph.

                  Ps en liten fråga - är GH värdena av trivial betydelse då det nästan bara är Akvariets Lexikon som över huvud taget nämner dom i artbeskrivningarna?
                  Senast redigerad av Johnsol; 14 January 2007, 19:40.

                  Kommentar

                  • MaKa6778
                    • January 2007
                    • 136

                    #10
                    En annan intressant iaktagelse jag gjorde då det gäller Neontetrorna: I mitt akvarium ger pumpen en sådan skjuts, att bottengruset (3-5mm Engelskt sjögrus) rör sig lite i motsatt hörna av där pumpen sitter. Det blir någon sorts virvel/turbulens där. Det är däremot relativt stilla i den del av akvariet där pumpen sitter. Nåja... När jag släpte i terorna for de först runt som höstlöv (något överdrivet, men lite åt det hållet) och hade inte riktigt koll på hur de skulle simma. Efter en liten stund samlades dom trots allt i den typ av stim, som jag tycker jag är van att se tetror göra. Dom höll sig då i den del av akvariet, där vattnet var som lungnast. Men efter ett tag tuffade dom till sig och började simma runt lite mer, i takt med att de kom underfund om hur den nya miljön fungerade. Efter ytterligare något dygn höll de inte ihop i stimmet längre, utan simmade runt var och en för sig. Ett par stycken simmade fram och tillbaka i turbulensströmmen, viklet såg väldigt roligt ut. Då dom var ett par stycken samtidigt, for de runt precis på samma sätt som vad myggor kan göra på sommaren. Dvs de åkte runt runt i virveln och tumlade om så snabbt att det inte gick att hålla isär dom, utan att tappa bort den ena mot de andra. Sedan simmade de runt med varandra i lugnvattnet en stund, för att plötsligt göra ett "tokryck" och simma mot strömmen, som små knyckiga raketer, till andra sidan akvariet igen. Jag tyckte absolut att det såg ut som om de hade "skitkul" (ursäkta uttrycket). Detta höll sig ett par dagar tills cikliderna kom i burken... När stjärtfenorna började ryka, då tykte framförallt Kajsa att det fick vara nog! Hon åkte till akvariebutiken och köpte ett eget akvarium, där hon nu har tetrorna i den typen av miljö som man brukar ha dom. Nu simmar dom lungnt och ostört runt i det lugna akvaret, som vanliga neontetror (och håller ihop i ett stim). Men jag vet ju att de inte är några "tråkiga" små timida glidare, utan riktiga tuffingar (om de bara får chansen)... ;o)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...