Ektozonsalt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #16
    Ursprungligen postat av amazonfarmen
    Ska du salta in fisken?

    Undra hur högt uS man får med den mängden salt.. många tusen....

    //Calle

    ähh så mycket är det inte.. i ett saltvattenskar har man ju typ 5kg salt per hundra liter vatten men det är ju saltvattensfiskar då
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • amazonfarmen
      • June 2006
      • 508

      #17
      Ursprungligen postat av andreassofus
      ähh så mycket är det inte.. i ett saltvattenskar har man ju typ 5kg salt per hundra liter vatten men det är ju saltvattensfiskar då
      Tror nog att det blir 4-5000uS, och med tanke på att T.ex malar inte bör har högre än 1000uS så kan detta vara väldigt olämpligt.

      Och nästa problem uppstår när man ska sänka salthalten, då vissa fiskar är väldigt känsliga för salthaltssänkning.

      //Calle
      www.goc.se

      Kommentar

      • Attans
        • December 2006
        • 94

        #18
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Christina Pawelzik (Christina Ghiasvand) skriver i Svenska Guppy Sällskapet att Ektozonsalt består av 99,26 % av NaCl, d.v.s. vanligt koksalt
        Så vad skulle din rekommendation vara? Att följa anvisningarna och salta varje vecka eller bara i samband med vattenbyte och då bara ta i så mycket som för det vatten man tar bort?
        Akvarist under upplärning

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Detta har vi diskuterat så månger här på Zoopet det finns nog inget riktigt svar på din fråga är jag rädd.Vad som är rätt får man nog behålla för sig själv det finns lika många som är för det som det finns som är emot detta med salt.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Det finns saltmätare. ca 900:-
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • RobinJ
              • January 2007
              • 251

              #21
              Hej jag har fått nitrit i mitt akvarium (tror jag), vattnet är grumligt och luktar, det är nystartat och jag andvände vatten direkt från kranen och väntade bara 1 dag och satte i alla fiskar samtidigt.. Jag har inte kollat ph värdet för jag har ingen indekator och när man för än gångs skull har lyssnat på hur man ska göra en indikator hemma så har man inte några matvaror hemma.. Men jag hade tänkt att flytta fiskarna till andra akvarium men men följer nitritet med då? För om djuraffären får nitrit blir dom någ inte så glada på mig :S
              Fish go moo

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #22
                Nitriten följer inte med...

                Ursprungligen postat av RobinJ
                Hej jag har fått nitrit i mitt akvarium (tror jag), vattnet är grumligt och luktar, det är nystartat och jag andvände vatten direkt från kranen och väntade bara 1 dag och satte i alla fiskar samtidigt.. Jag har inte kollat ph värdet för jag har ingen indekator och när man för än gångs skull har lyssnat på hur man ska göra en indikator hemma så har man inte några matvaror hemma.. Men jag hade tänkt att flytta fiskarna till andra akvarium men men följer nitritet med då? För om djuraffären får nitrit blir dom någ inte så glada på mig :S
                Byt vatten varje dag... Köp ett nitrit test, det finns ett som visar ända ner till 0, jag tror att det heter JBL men det vet väl proffsen här... Köp bakterier, typ nitravec, som du kan pytsa i när du byter vatten, minst 25% om dagen... Mata lite...
                Det är av fiskbajs, ammoniak, du får nitrit när du inte har de "snälla" bakterierna som tar hand om det..
                Håller på och kämpar med samma med mina nystartade småakvarier... Tar flera dar att få koll på... Du ska helst inte ha nån nitrit men över 0,3 börjar det blinka varningslampor och 0,8 är det inte bra alls... Lycka till
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • RobinJ
                  • January 2007
                  • 251

                  #23
                  tack för svaret ungefär hur mkt kostar ett nitrit test, sitter testet i dygnet runt eller? Kan man inte bara flytta på fiskarna och "börja om" med akvariumet och göra rent allt eller måste man rensta bort nitritet först? Ska inhandla imorn så fort jag kan
                  Fish go moo

                  Kommentar

                  • Thomas&Anna
                    • January 2006
                    • 1030

                    #24
                    Skit i Ektozonsalt det är bara dyrt,jag läste här på zoopet om detta och det går lika bra med havssalt utan jod.Sök på salt så hittar du en del information.Vi körde själva med detta innan vi läste mer om det.
                    Thomas & Anna

                    www.annaothomas.com

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #25
                      Flytta vart???

                      Ursprungligen postat av RobinJ
                      tack för svaret ungefär hur mkt kostar ett nitrit test, sitter testet i dygnet runt eller? Kan man inte bara flytta på fiskarna och "börja om" med akvariumet och göra rent allt eller måste man rensta bort nitritet först? Ska inhandla imorn så fort jag kan
                      Nitrittest tas i en liten bytta och som ska droppas i, ett pkt räcker till ca 40 ggr och kostar 100-130 kr...
                      När ett kar startas ska helst bakterierna vara i först i flera dagar... Sen några fiskar i taget, kanske 3 st efter en vecka, 3 till efter en vecka osv... Om du flyttar firrarna så får du samma problem i nästa om det inte är igång redan sedan en tid tillbaka... Dela på dem skulle kunna vara bra... Men de är nog känsliga nu och då kan omställningen bli för mkt... Koppa in dem ordentligt i såfall... Alltså gamla vattnet i en bytta, i med firren, blanda i lite nytt vatten i taget så firren får vänja sig i lugn och ro...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • RobinJ
                        • January 2007
                        • 251

                        #26
                        ok ska slänga i lite salt ikväll och köpa och nitratvec imorgon, testet behövs någ inte.. Men ska man slänga i 1 tsk salt per 50liter eller 100liter?
                        Fish go moo

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #27
                          ca 1 dl till 100 l smält i ljummet vatten.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Attans
                            • December 2006
                            • 94

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Jaa... den var fin. Men jag har tyvärr inte råd med en sån. Jag antar att jag inte kommer få något svar på min fråga här då med andra ord...
                            Akvarist under upplärning

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #29
                              SVAR får du ... men som någon sade är det ung. lika många som är FÖR salt - som EMOT
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #30
                                Ursprungligen postat av Attans
                                Jag brukar ha i lite ektozonsalt, i förebyggande syfte för att undvika sjukdomar i mitt akvarium, 1 tsk per 50 liter varje vecka står det i bruksanvisningen. Detta tycker jag låter konstigt eftersom då blir väl salthalten bara högre och högre för varje vecka som går Jag byter ca 1/3 av vattnet varje vecka på rekommendation av ciklidhobby i Nol. Men jag glömde fråga om saltet när jag frågade om vattenbytet Så jag undrar nu om det inte räcker att tillsätta salt bara i samband med vattenbyte?

                                Tacksam för svar!
                                Ektozon fabrikanten (Brustmann) är oklar på den punkten i sin bruksanvisning. Ska man följa den med en ständig tillsats av Ektozon varje vecka, blir vattnet mer och med salt.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...