Hur surt är vattnet i Mölndal, egentligen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Hur surt är vattnet i Mölndal, egentligen??

    Har testat vattnet i mitt akvarium (240 l) nu (varit igång i snart 5 dygn) och fick ett ph som inte ens går att avläsa? Använder Aquavital multisticks, ph avsläses i form av färgfält som går från varmt gul till rött. Mitt resultat är ljust citrongult! Logiskt sett skulle detta betyda ett ph under det "varmgul" då väl? Som är 6,4...

    Hilfe! Hur har ni det andra som bor i Mölndal? Och hur åtgärdar man surt vatten enklas? Slänger i en kalksten? Vill upp i ungefär 7, eller strax därunder. De övriga värdena var OK, vad jag kunde förstå.
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    #2
    Hej! Jag är ganska nyinflyttad till Mölndal och startade upp ett akvarium för ett tag sen. Jag gjorde en kontrollmätning nu. Det visade sig att det var Ph 7 i akvarievattnet och Ph 8 direkt i kranen.
    Vill du få bra och tillförlitliga resultat, bör du nog byta test. Dropptest där man droppar en reagensvätska i vattnet man vill testa, är bäst.
    Det finns Ph-test med en nogrannhet på 0,2, dvs Ph 6.0, 6.2, 6.4, o.s.v...
    Det jag test använde nu har inte samma nogrannhet ,bara Ph 6.0, 6.5, 7.0, 7.5 osv.
    Med vänlig hälsning Annika

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Har samma erfarenheter som AnnikaW. Tror Micke_A skulle säga detsamma med!
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Vi i Stockholm har ganska mjukt (4,6 dH) vatten i kranen, och pH i alla mina akvarier ligger stadigt på 6,5 om jag inte går till överdrift med alkottar och eklöv. Jag har massor av rötter i akvarierna och använder varken kalkstenar eller kalkhaltigt grus. När det kommer ur kranen har vattnet pH 8,0, men värdet sjunker snabbt.
        Fast vattnet i Möndal verkar vara riktigt mjukt - 1,5 dH (enligt kommunens hemsida) och därmed dåligt buffrat. Jag skulle nog höja hårdheten en aning.
        Senast redigerad av Daniel Blom; 08 January 2007, 22:35.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Cyphera
          • January 2007
          • 245

          #5
          Aquavital-trams

          Visade sig att testet inte funkar. Fyra månader tills det går ut, ändå kasst. Har köpt dropptester + frågade i butiken och fick höra att ph ligger på 7-7,5 i Mölndal. Vilket oxå bekräftades av dropptesterna. *sällar sig till de som rynkar på pannan åt Aquavital Multistick*

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Vilket pH-värde vattnet har när det kommer ut ur kranen är inte så intressant - det brukar sjunka snabbt i akvariet. Hårdheten, däremot, spelar stor roll. Har läst nånstans att vattenverken vill leverera vatten som är mjukt (kalkar inte igen ledningarna) och lätt basiskt (fräter inte).
            I hårt vatten är det svårt att få ner pH-värdet, medan riktigt mjukt vatten har dålig buffringsförmåga och kan bli för surt av rötter, löv, fiskbajs med mera.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Hisingislandman
              • December 2006
              • 176

              #7
              Mätte mitt kranvatten idag , i Göteborg med JBL ph test och fick 7,4.
              Lite väl högt tycker jag. Mina tetror vill ju ha lite surare läste jag.

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Brukar ligga på runt 7.2 i göteborg...!
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • Jacob
                  • August 2005
                  • 78

                  #9
                  Ph värdet ligger kring 7 och Kh 2-3 enligt de test jag gjort. Ofta brukar man säga att det är bättre att försöka ha ett stabilt värde än helt rätt enligt artbeskrivning för fisken. Jag försöker därför inte ändra vattenvärdet utan tömmer och fyller på med helt vanligt kranvatten. Hittills verkar fiskar vara nöjda med det (väldigt få har dött och flera har lekt). Jag har bara sydamerika i karen.

                  Kommentar

                  • Hisingislandman
                    • December 2006
                    • 176

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jacob
                    Ph värdet ligger kring 7 och Kh 2-3 enligt de test jag gjort. Ofta brukar man säga att det är bättre att försöka ha ett stabilt värde än helt rätt enligt artbeskrivning för fisken. Jag försöker därför inte ändra vattenvärdet utan tömmer och fyller på med helt vanligt kranvatten. Hittills verkar fiskar vara nöjda med det (väldigt få har dött och flera har lekt). Jag har bara sydamerika i karen.
                    Ok. Jag tänkte bara ha sydamerika med i mitt så jag antar att funkar det för dig så funkar det väl för mig med då?
                    Märkligt ändå att ph't är så högt? Kan det vara nåt i ledningarna eller är det den engelska sjöstenen som höjer?
                    Märkligt.

                    Kommentar

                    • Davdi
                      • January 2007
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av Cyphera
                      Har testat vattnet i mitt akvarium (240 l) nu (varit igång i snart 5 dygn) och fick ett ph som inte ens går att avläsa? Använder Aquavital multisticks, ph avsläses i form av färgfält som går från varmt gul till rött. Mitt resultat är ljust citrongult! Logiskt sett skulle detta betyda ett ph under det "varmgul" då väl? Som är 6,4...

                      Hilfe! Hur har ni det andra som bor i Mölndal? Och hur åtgärdar man surt vatten enklas? Slänger i en kalksten? Vill upp i ungefär 7, eller strax därunder. De övriga värdena var OK, vad jag kunde förstå.
                      Jag bor i mölnlycke och jag ligger på 7 - 7,5 utan att ha försökt höja eller sänka pH..
                      Akvaristiska hälsningar Davdi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...