Igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Igen

    Ja vem vet det här, I början av januari drabbades jag av att ett antal fiskar dog,syntomen var förgiftning men jag hittade ingen orsak,en teori att det var kopparförgiftning, för vattnet var tinat några dagar tidigare efter att ha frusit.
    Igår verkade inte mina småkoi må bra, för många per liter vatten. Det var dålig fart på ätandet, varför jag gjorde ett delvattenbyte, nu till morgonen visar fiskarna samma syntom som i januari, ryckiga rörelser hyperventilerar, gälarna står ut, alla vattenvärden är bra, det här händer i samma akvarie 250l som förra gången, när jag öppnar ett av mina filter ett ytterfilter Fluval404 så sprider det sig en lukt av ruttna ägg, som det gjorde vid förra tillfället, men då hade filtret stått över en vecka och jag antog att det var därför.
    Ett Fluval404 ska ge ca 1000l tror jag, med makaroner grönt plasttrassel och filtermatta, men när jag kollade under några minuter så verkar det inte pumpa mer än 500l tim, utan filtermatrial.
    Det jag undrar över är kan man med för många pumpar så det blir mycket filtermassa, göra så att syret i vattnet inte räcker till, så att bakterierna i filtren inte får tillräckligt med syre.
    Och ett Fluval 404 mitt i varje fall är ett alltför dåligt filter att bryta ner föroreningarna, eftersom det inte går att tillföra syre till filtret genom luftintag som det går att göra med mina innefilter.
    Efter att ha stängt ytterfiltret, och gjort delvatten byte så mår fiskarna bättre.
    Min teori om den är värd något, är att det blir syrebrist för filterbakterierna, det var inte mycket slamm i filtret för jag har förfilter på sugsidan.
    Är det någon som kan något om det här, eller varit utsatt för något liknande.

    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/
Arbetssätt...