Min slöjstjärt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zobban
    • February 2003
    • 345

    Min slöjstjärt!?

    Jag har några slöjstjärtar och andra fiskar, och nugammal akvarieägare, hade ett större för 7-8 år sedan.
    Min ens slöstjärt lägger sig på botten och ser ut att "vila" ofta, men piggar på sig nr det är mat t.ex, tror ni hon är sjuk eller är det ungar på gång?

    övriga fiskar i akvariet:
    Guppy 3
    Kardinaltetror 4 (var 6)
    Silverhaj 1
    Platy 2
    slöjstjärtar 3
    mal 1

    Tacksam för svar!
    Zobban med fiskar kanin och två Howavart.
    Zobb

    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
    Al Pacino
    --------------------------------
    60L Panorama
    50L 6-kantigt
    20L Yngel + tonåringar


    Hovawart - Brukshunden No 1 !!
  • petruswang
    • January 2003
    • 327

    #2
    Generellt gäller att om fiskar lägger sig på botten så är något fel. Friska fiskar simmar/flyter alltid omkring med utspärrade fenor. Detta gäller naturligtvis inte t ex malar.

    Om slöjstjärten inte har några andra symptom kan det röra sig om förstoppning.

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Hej,

      Kontrollera vatten värderna. Vissa Slöjstjärtar kan vara mycket känsliga och då kan ett parasit angrepp slå ut och ge dessa symptomen. Guldfiskar vars immun försvar sänks (dåligt vatten) gör att parasiterna som konstant finns hos dem tar då övertaget och GF stannar då på botten. De reagerar dock fortfarande positivt vid måltider etc.

      Gör ett delvattens byte till att börja med. Har du ett mikroskop kan du ta ett prov från fisken och se vilken typ utav parasit det handlar om annars prova att ge slöjstjärten ett salt bad 3 dagar i rad. Mycket har skrivits om detta under "sjukdomar" och "Guldfiskar och slöjstjärtar". Gällande salt baden kan du göra en sök på "salt dip". från hemsidan på Zoopet hittar du mycket bra artiklar om parasiter.

      Mvh,
      cri
      Mvh, cri

      Kommentar

      • Zobban
        • February 2003
        • 345

        #4
        2 av 3 slöstjärtar har nu dött trots vattenbyte etc.... men de andra fiskarna mår bra så jag får nog anse att miljön i mitt akvarium passar bättre för mina tetror, platy, guppy och malar.
        /Zobb
        Zobb

        "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
        Al Pacino
        --------------------------------
        60L Panorama
        50L 6-kantigt
        20L Yngel + tonåringar


        Hovawart - Brukshunden No 1 !!

        Kommentar

        • ansi
          • February 2003
          • 74

          #5
          Är det lagom varmt för slöjstjärtarna då?
          Kolla vad som står på fiskinfo och sedan tempen i vattnet.
          Lycka till!
          (I dont know...en gissning bara...)

          Ansi

          Kommentar

          Arbetssätt...