KH? vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    KH? vad är det?

    Lite pinsam fråga, men nu ställer jag den eftersom det är så jobbigt att inte kunna veta nåt som kanske kan vara viktigt.

    1. För det första: vad är KH för nåt?

    2. Hur kan man höja KH:t och sänka?

    3. Är KH något viktigt man måste hålla ett öga på eller spelar det inte så mycket roll?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • LinneaHYLK
      • October 2006
      • 206

      #3
      KH medverkar till den totala hårdheten (GH) men mäter främst olika salter av karbonater och bikarbonat. Genom förmågan att binda sura ämnen i vattnet är KH värdet viktigt för buffertverkan i vattnet med hänsyn till surheten. Viktigt, att förstå är att KH värdet direkt påverkar vattnet pH och CO2 halt som är viktigt för speciellt växterna. KH värdet har en tendens att sjunka i varmt vatten när den biologiska processen är hög och binder olika karbonater i vattnet. Om KH värdet sjunker under 4° börjar en del fiskar och växter må dåligt.

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
        om jag har fattat rätt ska man alltså inte ha ett KH under 3? ska det då vara så högt som möjligt?
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
          om jag har fattat rätt ska man alltså inte ha ett KH under 3? ska det då vara så högt som möjligt?
          Har inte så stor koll på vilka värden som är bra eller dåliga. Men vattnet ska ju inte vara för hårt heller. Är vattnet för hårt så kan fiskar och växter må lika dåligt som om det är för lågt.

          Finns de växter/djur som vill ha mjukare vatten och de finns de som vill ha hårdare.
          Räkbiten


          Kommentar

          • LinneaHYLK
            • October 2006
            • 206

            #6
            Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
            om jag har fattat rätt ska man alltså inte ha ett KH under 3? ska det då vara så högt som möjligt?
            De idealiska kh-värdena i akvarium för en bra buffertverkan är mellan 4° - 12°

            Kommentar

            • Vic
              • November 2006
              • 1533

              #7
              ok, tack för era svar

              hur ändrar man KH-värdet?
              Mvh Viktor


              Apistogramma för hela slanten!

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Ursprungligen postat av LinneaHYLK
                KH medverkar till den totala hårdheten (GH) men mäter främst olika salter av karbonater och bikarbonat. Genom förmågan att binda sura ämnen i vattnet är KH värdet viktigt för buffertverkan i vattnet med hänsyn till surheten. Viktigt, att förstå är att KH värdet direkt påverkar vattnet pH och CO2 halt som är viktigt för speciellt växterna. KH värdet har en tendens att sjunka i varmt vatten när den biologiska processen är hög och binder olika karbonater i vattnet. Om KH värdet sjunker under 4° börjar en del fiskar och växter må dåligt.
                Stryk det jag färgat rött så är beskrivningen bra. KH som vi akvarister använder motsvarar kemisternas (och biologernas) alkanitet, dvs buffertförmågan hos karbonatbuffringssystemet. Vår (akvaristers) KH (som kan läsas till karbonathårdhet) har inget att göra med kemisternas term karbonathårdhet som i deras tappning motsvarar främst den del av kalciumet som har sitt ursprung från kalciumkarbonat (dvs kalk) och därför kan tänkas fälla ut vid värme som pannsten och annat. Även kallat temporär hårdhet.

                Orsaken till begreppsförvirringen är att vi hämtar mycket av vår kunskap och begrepp från tyskland och där har begreppet KH som uttryck för alkanitet varit förhärskande.

                MVH Lasse

                PS Ett KH på mellan 3-5 tyska hårdhetsgrader brukar vara det som rekommenderas för maximal stabillitet. Bikarbonat är utmärkt att använda.
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                Arbetssätt...