Karamellfärg i akvarievatten??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majacobsson
    • October 2006
    • 18

Ursprungligen postat av jolon
    Jag fick en galen ide om att en del växter kan gilla det, anubisen vill ju inte ha för mycket ljus och kan pigmentet i färgen fungera som en "stopper" för ljuset?
    Ungefär som svartvatten typ,, jaja ni fattar nog,
    Har faktiskt ingen aning
    Hoppas någon växtkunnig kan svara på det, men det skulle ju vart häftigt

Kommentar

• Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

Eftersom växter tar upp minimalt med ljus i det gröna våglängdsområdet (det är därför dom ser gröna ut) så gör den gröna karamellfärgen att växterna knappt får något ljus alls. Röd eller blå karamellfärg gör betydligt mindre skada - i det avseendet.

Starkt färgade ämnen är ofta ohälsosamma. Många färgämnen som användes på 1960- och 1970-talen förbjöds därför att de visade sig vara cancerogena för människa. De ämnen som vi använder i akvarium för att bekämpa mögel och bakterier, metylenblått och malakitgrönt är också starkt färgade. Även om dagens karamellfärger antas vara ofarliga för oss (?) kan dom vara dödliga för andra organismer. Därmed inte sagt att karamellfärg är farligt för fiskar eller växter (för det ar jag ingen aning om) men det finns anledning att vara lite försiktig. Jag är inte förtjust i att mina barn äter starkt färgat godis även om det anses ofarligt - just nu.

Kommentar

• jolon
        • December 2002
        • 1075

Antagligen så är du mindre road av det efter att vi blev tvugna att sänka våra ideer om vad som är giftigt efter eu inträdet helt plötsligt så blev saker som var förbjudna tillåtna. Fantastiskt!
        My internet should be readonly.

Kommentar

• morrhoppa
          • October 2006
          • 755

Får jag spinna vidare med en fråga jag vägrar testa?
          Saft? Kan en fisk överleva i det?
          Och blir de fulla om de simmar i alkohol?

Jag har för mycket strötid i skolan tror jag ^^
          Man blir inte vuxen bara äldre!

Kommentar

Arbetssätt...