Hur viktigt med aquasafe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    Hur viktigt med aquasafe

    Hur viktigt är det egentligen med vattenpreparat som aquasafe vid delvattenbyten? När jag var yngre hade vi akvarium och då använde vi aldrig något sådant, men fiskarna verkade må bra för det.
    Vad är det dom skyddar mot egentligen, för som jag har fattat det så ska det varken finnas klor eller tungmettaller i kranvattnet här i Lund iaf.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du har komunalt vatten så behöver du inte vattenberedningsmedel.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • B-Lunn
      • January 2003
      • 182

      #3
      Ok. och här har man hållit på med massa preparat i onödan. Jaja det kan väl inte skada iaf, men i fortsättningen får fiskarna det rent då.
      Tack för ditt svar.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Vattenverken som inte använder klor dagligen kan börja använda det när som helst för att rena vattnet i ledningarna, tex efter en vattenläcka, eller om det är skadliga bakterier i vattnet.
        Det finns vattenverk som alltid klorerar vattnet.

        I Kramfors är det ljust och vackert
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Om du har komunalt vatten så behöver du inte vattenberedningsmedel <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Vad grundar du detta på?
          Vad jag vet finns det inte vitaminer i mitt kranvatten. Det är ju inget krav att använda men det skadar inte.

          Oscar Cederqvist
          -----------------
          310l Malawi
          105l Sällskaps
          42l Kampfisk
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • BULL
            • January 2002
            • 298

            #6
            och det är ju faktisk så att många komuner klorerar vattnet lite.
            men jag har aldrig använt sånna preparat

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Här kommer svar på frågorna som du ställt om dricksvattnet i Sandviken;

            Dricksvattnet hämtas från sjön Öjaren norr om Sandviken och behandlas i Rökebo vattenreingsverk. Följande värden gäller för dricksvattnet som finns i ledningsnätet (med vissa mindre variationer):
            pH 7,8
            Hårdhet 4,0 dH
            ledningsförmåga 16,0 mS/m
            Alk 57 mg/l.
            Vattnet kloreras något för att minska risken för bakteriatillväxt på ledningsnätet. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            /micke

            Kommentar

            • Smike
              • October 2002
              • 238

              #7
              Vid uppstart av akvarium och mycket stora vattenbyten kan det vara bra att använda vattenberedningspreparat, annars är det inte nödvändigt. Läs mer här http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195

              Smike
              Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

              Kommentar

              • Lukas
                • April 2002
                • 1211

                #8
                Hej!
                Ska man introducera nya fiskar i ett ettablerat akvarium , kan det också vara bra att tillsätta någon vattenberedningsprodukt. Många sådana inehåller vitamin B-komplex som verkar lugnande på fiskar.
                Så länge man inte byter mer än hälften av akvarievattnet tror jag det är ganska onödigt med vattenpreparat.
                /Lukas

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  har hört att ju indre "kemikalier" i akvariet destobättre.


                  mvh/Glenn
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...